• شنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98051909290
  • خبرنگار : 71619

گفت‌وگو با بهاره جهاندوست

وضعیت نقال‌های زن چگونه است؟

وضعیت نقال‌های زن چگونه است؟

بهاره جهاندوست می‌گوید: اوضاع نقال‌های زن نسبت به ۱۰ سال گذشته خیلی بهتر شده است.

جهاندوست که با تجربه ۲۰ سال نقالی و اجرای آن در هفت کشور دنیا، در نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد در گفت‌وگویی با ایسنا، در این‌باره گفت:  در این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی دو کار برای ارائه دارم؛ یکی از آن‌ها «هفت خوان رستم» است که نویسندگی و کارگردانی آن بر عهده من بوده و ۳۰ کودک و نوجوان در سه گروه نقالی، نوازندگی و نقاشی این نمایش را روایت می‌کنند. این نمایش سال گذشته در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. کار دیگر من نقالی «زال و رودابه» است.

او به وضعیت نقال‌های زن اشاره کرد و افزود: امروزه نقال‌های زن شناخته و پذیرفته‌شده‌اند و تعداد آن‌ها نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است.  اوضاع ما نقال‌های زن نسبت به ۱۰ سال گذشته خیلی بهتر شده، به گونه‌ای که از کارهای ما استقبال بیشتری می‌شود، چراکه روح قصه‌گویی و حال روایت، یک حال زنانه است.

این هنرمند درباره وضعیت این روزهای نقالی بیان کرد: این روزها شرایط برای هنر نقالی بهتر است و نگاه به این هنر اندیشمندانه‌تر شده است. فارغ از این‌که جمعی جایی معرکه بگیرند و نقالی بشنوند، نگاه ژرف‌تری به نقالی می‌شود، هم به عنوان قصه و هم به پیشینه ادبی آن. همچنین کودکان به این هنر علاقه‌مندتر شده‌اند و من شاگردان زیادی دارم که سال‌هاست نقالی می‌کنند. این علاقه خانواده‌ها و بچه‌ها به نمایش کهن ایرانی خیلی برایم جذاب است.  

او افزود: در عین حال هر چیزی که در جامعه گل می‌کند و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند، آسیب‌های خودش را هم دارد و فکر نمی‌کنم هیچ شاخه هنری از این آسیب‌ها دور باشد؛ از آدم‌هایی که یک‌شبه و یک‌روزه نقال و مدرس می‌شوند تا موارد دیگر. در مجموع شرایط خیلی بهتر از سالیان گذشته است، هم به دلیل حمایت نهادها و مجموعه‌هایی که مسئول هستند و هم به دلیل رویکرد مردم جامعه به «شاهنامه» به‌ویژه نقالی.

بهاره جهاندوست که در زمینه آموزش نقالی به کودکان و نوجوانان نیز فعالیت می‌کند، بیان کرد: به نظرم یکی از دلایلی که موجب شده جامعه به نمایش‌های آیینی توجه کند، برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است، اما تعداد این جشنواره‌ها باید بیشتر باشد.

او ادامه داد: من به دلیل تجربه‌های بین‌المللی که دارم با خیلی از مجموعه‌های غیرایرانی ارتباط دارم و می‌بینم در کشورهایی که پیشینه روایت و ادبیات مانند ایران آن‌قدر قوی نیست بیشتر به نمایش‌های آیینی پرداخته می‌شود.

این نقال اضافه کرد: ما پتانسیل‌های زیادی برای اجرای نمایش‌های آیینی داریم. برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خیلی در این زمینه خوب است و شاید بتواند هر سال برگزار شود و یا در بازه طولانی‌تری شبیه به مجموعه جشنواره‌هایی در طول سال شود، مانند جشنواره‌های قصه‌گویی در جهان که این ساختار را دارند.

او تصریح کرد: یکی از مواردی که باید در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که جشنواره‌ای بین‌المللی است، بیشتر به آن توجه شود، بخش بین‌الملل است. در جاهای دیگر دنیا شیوه‌های روایی‌ای داریم که خیلی به نقالی نزدیک است و  پیوند با کشورهای دیگر می‌تواند ما را بیشتر در جهان مطرح کند.

جهاندوست در پایان گفت: خیلی خوشحالم که به عنوان یک دختر ایرانی نقالی می‌کنم و نقالی و آموزش آن در طول سال‌هایی که در این حوزه کار کرده‌ام، همیشه برایم جذاب بوده است. امیدوارم روز به روز توجه جامعه و مسئولان به این هنر بیشتر شود.  

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha