• شنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 98051909342
  • خبرنگار : 71592

یک مقام اداره اوقاف قدس از ورود به مسجدالاقصی منع شد/ دعوت به حضور گسترده در مسجد در عید قربان

یک مقام اداره اوقاف قدس از ورود به مسجدالاقصی منع شد/ دعوت به حضور گسترده در مسجد در عید قربان

مقامات رژیم صهیونیستی تصمیم گرفتند، معاون مدیرکل اداره اوقاف قدس را از ورود به مسجدالاقصی به مدت شش ماه منع کنند. در عین حال هیئت‌های اسلامی فلسطینی از بسته شدن مساجد شهر قدس در اولین روز عید قربان خبر دادند تا نماز عید تنها در مسجد الاقصی برگزار شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، پیش از این نیروهای اشغالگر صهیونیستی به منزل ناجح بکیرات، معاون مدیرکل اداره اوقاف قدس در صورباهر یورش برده و در مرکز پلیس القشله به مدت سه ساعت از او بازجویی کردند.

بکیرات با بیان اینکه این رژیم به وی ابلاغ کرده است که برای بازجویی مجدد روز پنج‌شنبه به مرکز پلیس مراجعه کند، گفت: تصمیم اسرائیل برای ممانعت از ورود او به مسجدالاقصی با این ادعا است که "وی برای مقامات رژیم صهیونیستی در این مسجد خطر ایجاد می‌کند".

بکیرات از ۴۳ سال پیش در مسجدالاقصی فعالیت می‌کند و تصمیم مذکور رژیم صهیونیستی برای سنگ‌اندازی در برابر فعالیت اوست. مقامات این رژیم تلاش می‌کنند با این اقدام پیامی به جامعه قدس برای ترساندن و منصرف کردن آنها از دفاع از مسجدالاقصی و قدس بدهند مبنی بر اینکه حتی شخصیت‌ها و مراجع مدنی نیز در معرض دور کردن از مسجدالاقصی هستند.

وی گفت: کسی که باید از مسجدالاقصی دور شود، کارمندان و نگهبانان آن نیستند، بلکه این پلیس ویژه و تندروها هستند که باید از این مسجد دور شوند.                             

بکیرات در ادامه تصمیم مذکور اسرائیل را نژادپرستانه و ظلم و تجاوز به آزادی دینی خواند که توافق‌نامه ژنو بر آن تصریح دارد.

همچنین به دنبال تهدیدهای رژیم اشغالگر و شهرک‌نشین‌های آن برای یورش به این مسجد در صبح روز یکشنبه، شیخ محمدحسین، مفتی قدس و فلسطین از تاخیر در برگزاری نماز عید قربان در مسجدالاقصی در ساعت ۷:۳۰ صبح به جای برگزاری آن در ساعت ۶:۳۰ خبرداد.

وی در خطبه نماز جمعه مسجدالاقصی خواستار حضور در این مسجد در روز عید قربان شد و نسبت به تهدیدهای شهرک‌نشینان برای یورش به مسجد هشدار داده و تاکید کرد مسجدالاقصی تنها برای مسلمانان است و مورد مذاکره و معامله قرار نمی‌گیرد.

شورای اوقاف و امور اسلامی و هیئت عالی اسلامی و اداره فتوای قدس در بیانیه مشترکی از همه ائمه مساجد شهر قدس خواستند مساجد را بسته و همگی تنها در مسجدالاقصی نماز عید قربان را اقامه کنند.

در این بیانیه آمده است با هدف آبادانی مسجدالاقصی در اولین روز عید قربان، تاخیر در ذبح قربانیان و موکول کردن آن به روز دوم عید جایز است.

همچنین گروه‌های ملی و اسلامی قدس خواستار حضور گسترده در عید قربان در مسجدالاقصی با هدف ناکامی و مقابله با تهدیدهای شهرک‌نشینان و پلیس اسرائیل برای یورش به این مسجد و هتک حرمت آن شدند. این گروه‌ها با تاکید بر اینکه حفظ حضور گسترده در مسجدالاقصی در روز عید قربان و ایام تعطیلات عید ضرورت دارد، اعلام کرد، از همه فعالیت‌ها در قدس به صورت متحد حمایت خواهد کرد.

هیئت عالی برگزاری تظاهرات بزرگ "بازگشت و شکستن محاصره" با لغو تظاهرات بازگشت در روز جمعه از همه فلسطینی‌ها خواست تظاهرات خود را به صورت نماز عید قربان در اردوگاه‌های ملکه، خان یونس در شرق غزه برگزار کنند.

همچنین گروه‌ها و جریان‌های ملی و اسلامی فلسطینی در قدس اشغالی با صدور فراخوانی عموم ملت فلسطین را به حضور گسترده و باشکوه در مسجد مبارک الاقصی در روز عید سعید قربان برای دفاع از آن در برابر تعرضات شهرک‌نشینان صهیونیست دعوت کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این جریان‌ها روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کردند که روز عید قربان تمامی مساجد قدس تعطیل خواهد بود و همه فلسطینیان باید برای اقامه نماز عید و دفاع از قبله نخست در برابر تعرض احتمالی شهرک‌نشینان یهودی تحت حمایت پلیس رژیم صهیونیستی راهی مسجد الاقصی شوند.

در همین حال، هیئت‌های اسلامی در قدس اعلام کردند که نماز عید امسال در پاسخ به تصمیم رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از اقامه نماز در مسجد الاقصی در این مسجد برگزار خواهد شد.

ائمه مساجد قدس نیز جمعه در خطبه های نماز جمعه این را اعلام کردند.

این اقدامات در واکنش به درخواست شهرک‌نشینان یهودی برای یورش به مسجدالاقصی در صبح روز یکشنبه همزمان با عید قربان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha