• سه‌شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 98052210822
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۲ مرداد بخوانید؛

موجودی اورانیوم غنی شده ایران/دستورالعمل مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی/مجلس پیگیر مذاکرات حج...

موجودی اورانیوم غنی شده ایران/دستورالعمل مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی/مجلس پیگیر مذاکرات حج...

آغاز احداث مرکز توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو/ رایزنی ریابکوف و نماینده اتحادیه اروپا در روسیه درباره برجام/ تلاش پمپئو برای هم‌سو کردن متحدان آمریکا با سیاست‌های ضدایرانی/ ابلاغ دستورالعمل «تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران»/ درخواست سخنگوی وزارت خارجه از مسئولان هند در رابطه با کشمیر و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، بیست و دوم مرداد ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، در آستانه ۳۱ مرداد سالروز صنعت دفاعی، در مراسمی با حضور وزیر دفاع، فرمانده نیروی زمینی ارتش، نمایندگان ستاد کل، معاونین سپاه پاسداران و نیروی انتظامی در اصفهان انبوه خودروهای تاکتیکی ارس ۲ تحویل نیروهای مسلح شد و به همین مناسبت از خودرو پیشرفته زرهی ضد مین و ضدکمین "رعد" هم در سازمان صنایع دفاع در اصفهان رونمایی شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر اینکه امنیت خلیج فارس از موارد مهم برای ایران است، تاکید کرد: نیروی دریایی سپاه مسئول امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس بوده و هیچ نیازی به غریبه‌ها نیست.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس: امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز سال‌هاست که توسط ایران تامین شده است

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس چیزی جز مصیبت برای کشورها به دنبال ندارد

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: پیوستن رژیم صهیونیستی به ائتلاف نظامی، بشکه باروت خلیج فارس را مشتعل می‌کند

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تاکید بر اینکه موضع کارگزاران در انتخابات، مشارکت بدون قید و شرط است، گفت: باید با شورای نگهبان وارد رایزنی برای تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلبان شد؛ زیرا تجربه نشان داده که پیگیری و رایزنی بی‌نتیجه نمی‌ماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم با بیان اینکه جریان مستقل حاصل ریزش و انشعاب از دو جریان اصلی کشور است، گفت: جریان مستقل به عنوان جریان سیاسی سوم در برخی موارد به اصلاح‌طلبان نزدیک می شود و در موارد دیگر به اصولگرایان، اما حرکت کلی آنها به اصولگرایان نزدیک‌تر است.

سخنگوی حزب اتحاد ملت در تحلیلی از اظهارات اخیر کرباسچی و انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر خروج حزب کارگزاران از جبهه اصلاحات، گفت: انتقادات اخیر کرباسچی به جریان اصلاح‌طلبی از درون جبهه اصلاحات است و نظر وی و حزب کارگزاران در راستای تقویت جبهه اصلاحات است.

همچنین معاون سیاسی وزارت کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه استان خراسان شمالی با بیان اینکه هراندازه رقابت در انتخابات بیشتر باشد، مشارکت نیز افزایش خواهد داشت، گفت:به انتخابات نگاه حزبی و جناحی نداریم.

محمد مهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر لزوم حذف کنکور گفت: مجلس در حال آماده کردن طرحی برای حذف کنکور است چون تا زمانی که بساط کنکور جمع نشود بساط موسسات و آموزشگاه های کنکور هم جمع نخواهد شد. وی در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد:مدارس دولتی به مراتب خیلی بهتر از مدارس غیرانتفاعی هستند. این موضوع طبق گزارش ها از بازدیدهای صورت گرفته از برخی مدارس خیلی معروف در تهران بدست آمده که شهریه های بیشتر از ۲۰ میلیون تومان می‌گیرند. این مدارس تنها زرق و برق دارند اما از نظر محتوایی و کیفیت آموزشی به مراتب از یک مدرسه معمولی دولتی پایین‌تر هستند.

همچنین احمد مرادی،نماینده بندرعباس در مجلس با بیان اینکه اهرم‌های قدرت مانع از واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو می‌شوند، گفت: علی‌رغم تمامی سنگ‌اندازی‌ها و لابی‌گری‌ها برای حفظ شرایط فعلی، باید واگذاری سهام دو کارخانه ایران خودرو و ساپیا عملی شود.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس هم با اشاره به آغاز سوخت گیری با استفاده از کارت سوخت بیان کرد: از امروز سوخت گیری با استفاده از کارت سوخت در جایگاه های سوخت آغاز شده و حق کسی ضایع نمی شود. استفاده از کارت سوخت محدودیتی ندارد و نه بحث سهمیه بندی و نه بحث افزایش قیمت در میان است فلذا حق کسی ضایع نخواهد شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  هم در واکنش به اظهارات اخیر مرتضی رکن‌آبادی برادر شهید رکن‌آبادی مبنی بر این‌که ایران مسئولیت فاجعه منا را به صورت مکتوب برعهده گرفته تا مسئولان راه حج را باز کنند، گفت: سیاست خارجی کشور در موضوع حج به صورت مشترک توسط وزارت خارجه و بعثه مقام معظم رهبری پیش برده می‌شد که بعد از فاجعه منا سلسله اختلافات بین ایران و عربستان پیش آمد و دو طرف را به این سمت برد که از حج سیاست زدایی کنند. در نهایت توافق شد که سازوکارها و مذاکرات حج در حوزه جدایی تحت عنوان حوزه حج صورت گیرد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور گفت: اجلاس سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در زمان مناسب‌تری برگزار خواهد شد. وی افزود: اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و آذربایجان که قرار بود فردا (چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه) در بندر سوچی روسیه برگزار شود، به دلایل فنی و با توافق سه کشور به تعویق افتاد.

در همین رابطه سخنگوی کرملین اعلام کرد نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان زمانی برگزار خواهد شد که برنامه کاری سران هر سه کشور با یکدیگر هماهنگ شود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در تماس تلفنی «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان، با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: خوشبختانه شاهد روند پیشرفت مثبت در همکاری‌های فی مابین ایران و جمهوری آذربایجان با تلاش مسئولان دو کشور هستیم.

وزیر امور خارجه ایران هم با اشاره به عوامل بی‌ثباتی خاورمیانه بر لزوم همکاری و اتحاد همسایگان در منطقه تاکید کرده و موضع ایران را راجع به کاهش تنش‌های موجود اعلام کرد. محمدجواد ظریف در این گفت‎وگو تاکید کرد: آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند تا برای کارهایی که ما برای دفاع از خودمان انجام می‌دهیم، خطوط قرمز تعیین کنند.

صبح امروز با حضور علی‌اکبر صالحی احداث مرکز تحقیقات ملی جداسازی توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در مرکز مجاورت مرکز ملی فناوری خلاء ایران در تأسیسات هسته‌ای فردو آغاز شد. همزمان با کلنگ زنی این مرکز  سه آزمایشگاه تست پمپ‌های خلاء، تست شیر خلاء و فشارسنج های خازنی نیز افتتاح شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی دراین مراسم اعلام کرد: برخی قدم‌های بلند در رابطه با اراک برداشته شده که البته ضرورت اعلام جزئیاتش نیست اما باید بگویم که به مرحله ساخت تجهیزات راکتور بازطراحی شده رسیده‌ایم یعنی ما از مرحله طراحی‌ها عبور کرده‌ایم و وارد مرحله بعد شدیم و کار به خوبی پیش می‌رود. وی در واکنش به مطلبی که از سوی آیت الله یزدی مطرح شده است، تصریح کرد: ظاهرا  سوء تفاهمی پیش آمده است. من از سوی آیت الله یزدی شنیدم که گویا اجازه داده شده است که کشورهای استکباری سوخت مصرف شده‌شان را در ایران دفع کنند. تصور این که چنین کاری انجام شود حکم به نادانی ما است. من انتظار دارم آقای یزدی که استاد بنده در علوم قرآنی هستند و از اعضای برجسته شورای نگبهان، این مسئله را اصلاح کنند.

همچنین  بهروز کمالوندی در جمع خبرنگاران درباره میزان اورانیوم غنی شده کشور بالاتر از ۳.۶۷ درصد اظهار کرد: وقتی تصمیم گرفتیم غنی سازی خود را بالاتر از ۳.۶۷ درصد انجام دهیم این کار با توجه به ضرورت و نیازمان به سوخت نیروگاهی انجام شد که ۴.۲ درصد است اما ما تا ۴.۵ بالا رفتیم. وی اعلام کرد: در حال حاضر موجودی اورانیوم غنی شده ۴.۵ درصد کشورمان حدود ۳۷۰ کیلوگرم است.

دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق اعلام کرد که به دنبال کاهش تنش با تهران از زمان توقیف نفتکش حامل نفت ایران در این منطقه است. سخنگوی دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق با ادعای اینکه توقیف نفتکش حامل نفت ایران در این منطقه در ماه ژوئیه قانونی بوده است، گفت: ما به تلاش برای کاهش تنش با ایران در پی توقیف نفتکش گریس۱ ادامه می‌دهیم.

سید حسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان در مقاله ای در پولتیکو نوشت: از زمان انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، او با اتخاذ سیاست بیمارگونه «فشار حداکثری» فشارهای همه جانبه و سخت ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده تا در مورد توافق جدید هسته ای، ایران را به میز مذاکره بکشاند که تاکنون موفق نبوده است. وی افزود: فوری ترین اقدام برای ترامپ این است که کانال های معتبر ارتباطی با ایران داشته باشد و یک تیم جدید در مورد ایران منصوب کند که شناخت درستی از واقعیت های ایران و سراسر منطقه داشته باشند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مارکوس ادرر نماینده اتحادیه اروپا در روسیه درباره مسائلی از جمله کنترل تسلیحاتی و برجام رایزنی کردند.

همچنین مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری با انتشار یک شمارش معکوس، سعی کرد متحدان واشنگتن را برای پیروی از سیاست آن در برابر تهران، ترغیب کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم با توجه به اخبار منتشر شده درباره شرایط امنیتی حاکم بر مناطق مختلف کشمیر از شرایط سخت امنیتی که برای شهروندان عادی پیش آمده و نیز محدودیت مسلمانان منطقه برای اعمال دینی خود، اظهار نگرانی کرد و از مقامات هند خواست ترتیباتی اتخاذ نمایند تا هرچه زودتر زندگی مردم به حالت عادی در آمده و بتوانند از کلیه حقوق طبیعی و شناخته شده خود بهره مند شوند.

هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

رییس قوه قضاییه بنای شکایت شخصی نداشته و ندارد

توضیح درباره دادگاه سیف و عراقچی

خبر فیلتر اینستاگرام صحت ندارد

سالار آقاخان احضار شد، نیامد

صدور حکم زیباحالت منفرد در انتظار پاسخ وزارت نفت به استعلام دادگاه

***

از سوی آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه دستورالعمل «تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران» ابلاغ شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha