• یکشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98052713292
  • خبرنگار : 71234

توضیحات «کبیری» درباره طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی

توضیحات «کبیری» درباره طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی

نماینده خوی با تشریح جزئیات طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی گفت که این طرح شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی را جدا کرده و در قالب استان آذربایجان مرزی تشکیل می‌دهد.

سیدتقی کبیری در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی گفت: از سالیان گذشته موضوع تشکیل استان خوی در استان آذربایجان غربی مطرح بود چون استان آذربایجان غربی استانی طولی با مساحت بسیار طولانی است به طوری که فاصله شمالی‌ترین با جنوبی‌ترین قسمت آن نزدیک به ۷۰۰ کیلومتر می‌شود. شهرهای بسیاری در قسمت شمال استان‌ آذربایجان غربی وجود دارد. در گذشته موضوع تشکیل استان خوی مطرح بود اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها به مرحله عملیاتی نرسید.

وی یادآور شد: در طول چند سال گذشته اتفاقاتی در قسمت شمالی استان آذربایجان غربی رخ داد از جمله ایجاد دو فرودگاه و اتصال به دو کریدور مهم است که شرق و جنوب را به شمال غربی کشور وصل می‌کند. همچنین مناطق آزاد تجاری ماکو، چالدران و خوی هم ایجاد شده و ما با کشورهای ترکیه و نخجوان و غیرمستقیم با آذربایجان مرز مشترک داریم.

نماینده خوی با بیان اینکه بیش از یک میلیون نفر در قسمت شمالی استان آذربایجان غربی ساکن هستند، گفت: فاصله زیاد تا مرکز استان و مرزی بودن این مناطق باعث شد که مردم مطالبه تشکیل استان جدا را داشته باشند. اکنون ما زیرساخت‌های لازم را داریم. سال گذشته هم مذاکراتی با آقای جهانگیری و دولت صورت گرفت که اعلام کردند فعلا دولت در حوزه استانی ورود نمی‌کند اما موضوع را منتفی نکردند. فقط اعلام کردند که فعلا در دستور کار دولت قرار ندارد و موکول به آینده شد. ما بحث را در مجلس دنبال کردیم.

کبیری با اشاره به امضای ۶۷ نماینده در این طرح گفت: در صورت تصویب این طرح شهرهای خوی،‌ سلماس، ماکو، پلدشت، شوط، چالدران و چایپاره به عنوان شهرهای اصلی استان آذربایجان مرزی انتخاب شد که شهرهای اقماری هم ذیل آن وجود دارد.

وی درباره بار مالی این طرح گفت که در حال رایزنی با دولت هستیم ولی اگر بتوانیم این موضوع را در قالب بودجه سنواتی بگنجانیم امید است که تا پایان این دوره مجلس شاهد تشکیل استان آذربایجان مرزی باشیم.

روز گذشته طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی اعلام وصول شد که بعد از آن صحبت‌هایی مبنی بر پس گرفتن امضا از سوی تعدادی از نمایندگان مطرح شد. در پی آن کبیری در تذکری از بداخلاقی‌ها نسبت به این طرح انتقاد کرد و تأکید داشت که قطعا طبق نظر مجلس عمل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۸-۰۸ ۲۳:۳۰

انشاءالله تصویب شود