• دوشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98052813870
  • منبع : بی بی‌ سی

اشرف غنی در صدسالگی استقلال افغانستان: انتقام هر قطره خون مردم خود را می‌گیریم

اشرف غنی در صدسالگی استقلال افغانستان: انتقام هر قطره خون مردم خود را می‌گیریم

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان امروز (دوشنبه) در مراسم گرامیداشت صدمین سالگرد استقلال افغانستان از بریتانیا، پای منار استقلال در محوطه وزارت دفاع تاج‌گل گذاشت و گفت: "انتقام قتل عام شهروندان و هر قطره خون مردم خود را خواهیم گرفت".

به گزارش ایسنا، پس از این مراسم، رئیس‌جمهوری افغانستان در مراسم افتتاح قصر بازسازی‌شده دارالامان شرکت کرد و با یادآوری رویداد انتحاری روز شنبه در یک مراسم عروسی گفت: "طالبان با انکار دست داشتن در این حمله از بار ملامت آن نمی‌توانند شانه خالی کنند. طالبان بارها این چنین حملات ظالمانه، وحشیانه و بی‌رحمانه را در مساجد، مکاتب و اماکن عامه انجام داده‌اند و مسئولیت آن را نیز به عهده گرفته‌اند."

غنی در سخنرانی‌اش گفت، برای احترام به قربانیان این رویداد جشنی که قرار بود به مناسبت صدمین سالروز استرداد استقلال کشور، برگزار شود به تعویق افتاده است. او گفت: "دشمن با ریختن خون افراد غیرنظامی، برگزاری مراسم مجلل ما را به تعویق انداختند."

او هم‌چنین متعهد شد، داعش، تروریست‌ها و حامیان آنها را ریشه‌کن کند.

جشنی که به تاخیر افتاد

دولت افغانستان برای تجلیل از صدمین سالگرد استقلال افغانستان ترتیبات ویژه‌ای را در نظر گرفته بود. قرار بود عصر امروز اشرف‌غنی با شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان در قصر دارالامان دیدار کند و صدمین سالگرد استقلال افغانستان با برپایی برنامه‌های ویژه ساز و سرود، جشن گرفته شود.

اما روز گذشته دولت افغانستان اعلام کرد که به دلیل حادثه خونین روز شنبه مراسم رسمی جشن دارلامان را به زمان دیگری به تعویق انداخته است.

در انفجار انتحاری روز شنبه در یک سالن عروسی در کابل دست‌کم ۶۳ نفر کشته و ۱۸۲ نفر غیر نظامی زخمی شدند.

گروه موسوم به داعش با انتشار خبرنامه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و گفته است که شیعیان را هدف قرار داده است.

رئیس جمهوری افزود: "جامعه جهانی نباید در مقابل این گونه اعمال وحشیانه و ضد بشریت خاموشی اختیار کند، بلکه آنان باید به خاطر ردیابی لانه‌های تروریست‌ها و محکوم نمودن اعمال آنان، در کنار افغان‌ها بایستند."

اشرف‌غنی در میان گفته‌هایش با اشاره به این رویداد خونین از مردم افغانستان خواست "عناصر داعشی" را در محل زندگی و کارشان افشا کنند تا ریشه این گروه از افغانستان کنده شود.

انفجارها در جلال‌آباد

همزمان با صدمین سالگرد استقلال افغانستان شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار شاهد ۱۰ انفجار در چند نقطه این شهر بوده است.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به بی‌بی‌سی گفت در نتیجه این انفجارها دستکم ۷۰ نفر زخمی شده‌اند. او افزوده کودکان نیز جزو زخمی‌های این رویداد هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha