• دوشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98052813934
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

المپیادها از انحصار مدارس، استان‌ها و جنسیت خاص خارج شود

مدرسه

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با تأکید بر اینکه دانش آموزان سمپادی باید ۱ تا ۱،۵ درصد دانش آموزان کشور باشد، تصریح کرد: المپیادها از انحصار مدارس، استان‌ها و جنسیت خاص خارج شود.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی ضمن تبریک فرارسیدن عید غدیر خم اظهار کرد: سازمان‌های بزرگ در معرض خطر تضادهای درون‌سازمانی و تملک سازمانی به‌جای تعلق سازمانی قرار دارند و به همین دلیل وجود شوراها و ستادهای هماهنگ‌کننده ضرورت انکارناپذیری است لذا وجود یا عدم وجود شورای راهبری سمپاد برای انجام کارهای کیفی بسیار مهم است.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه در دنیا سه رویکرد برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استعدادهای درخشان وجود دارد، گفت: در رویکرد اول؛ سمپاد به معنی مدرسه خاص وجود ندارد بلکه تعلیم و تربیت به شکل تلفیقی و ترکیبی پیش می‌رود.

وی افزود: در رویکرد دوم؛ دانش آموزان سمپادی فقط در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند و به شکل ویژه‌ای آموزش می‌بینند تا نیروی انسانی به سرمایه انسانی تبدیل شود و توسعه همه‌جانبه در جامعه صورت بگیرد.

حسینی با اشاره به رویکرد سوم اظهار کرد: کشور ما این رویکرد را دارد که در آن نرم دانش آموزان سمپادی باید کمتر از یک و نیم تا دو درصد باشد و دانش آموزان به مدارس خاصی می‌روند که دانش‌آموزان دیگری درآن حضور ندارند، همچنین دانش آموزان دیگر که استعدادهای خوبی دارند با رویکرد طرح شهاب شناسایی خواهند شد و کار ویژه برای آنان انجام می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه طرح شهاب ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است، اظهار کرد: در این طرح ٢٠٧ هزار مدیر و عوامل اجرایی داریم که امسال در پایه چهارم ابتدایی پوشش صددرصدی این طرح را خواهیم داشت، همچنین این طرح هم‌اکنون در پایه نهم استقراریافته است.

وی با اشاره به اینکه باید چند مسئله در طرح شهاب مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: مدیران مدارس باید آمادگی اجرای طرح‌ها و توان اجرای آن را داشته باشند لذا برای طرح شهاب و آمادگی اجرای آن، آموزش مدیران و معلمان بسیار ضروری است که باید در آموزش ضمن خدمت دوره ویژه‌ای برای آنان تعریف شود.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان اینکه طرح شهاب باید با معاونت‌های آموزشی پیوند مستحکمی داشته باشد، گفت: پیوند طرح شهاب با نظام ارزشیابی توصیفی، نظام رتبه‌بندی معلمان و هدایت شغلی و توسعه متوازن رشته‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به نقش عوامل برون ‌سازمانی گفت: اخیراً نشستی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم که قرار شد برنامه و اقدامات تعاملی داشته باشیم و مرکز باید ارتباطات خود را با عوامل برون‌سازمانی هم گسترش دهد.

برای دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان مرکز مشاوره مخصوص وجود داشته باشد

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه باید برای دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان مرکز مشاوره مخصوص وجود داشته باشد، اظهار کرد: ١١٣هزار دانش‌آموز در٩٧۴مدرسه سمپاد مسائل و مشکلاتی دارند لذا باید با مشاوره ویژه مشکلات آنان طرح و به حل آن‌ها کمک شود.

حسینی در ادامه گفت: دانش آموزان سمپادی تا قبل از ورود به مدارس استعدادهای درخشان همیشه دیده می‌شدند و بعد از ورود به سمپاد همسانی اتفاق می‌افتد و مانند قبل دیده نمی‌شوند، همچنین زیر بار فشار زیاد درس‌ها قرار می‌گیرند، بنابراین باید برای این دانش آموزان مرکز مشاوره خاص داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به ابعاد پرورشی، ورزشی و مشاوره‌ای تعلیم و تربیت دانش آموزان سمپادی اظهار کرد: توجه به تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت در دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان ضرورت دارد لذا طرح سمپاد مهارتی بسیار ارزشمند است چراکه در حال حاضر در کشور هشتاد درصد شغل‌ها مهارتی است و اگر بخواهیم دانش آموزان مسائل کشور را حل کنند باید آن‌ ها را به سمت یادگیری مسئله محور هدایت کنیم.

حسینی بابیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه و گسترش پژوهش سراها و آزمایشگاه‌ها اعلام آمادگی و همکاری به نسبت مشارکت هفتاد به سی درصد را کرده است، تصریح کرد: در جشنواره جوان خوارزمی نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و دیگر سازمان‌های مرتبط را پررنگ کنیم و ازآنجایی‌که تکلیف مدیریت پژوهش سراها، آزمایشگاه‌های علمی و نانو مشخص نیست باید برای این بخش‌ها اقداماتی اندیشیده شود که این بخش‌ها را کدام قسمت آموزش ‌و پرورش اداره کند چراکه موقعیت‌های جدید یادگیری را فراهم می‌کنند و باید سیستم باکیفیتی برای اداره آن‌ها داشته باشیم.

المپیادها از انحصار مدارس خاص، استان‌های خاص و جنسیت خاص خارج شود

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش تأکید کرد: المپیادها باید از انحصار مدارس، استان‌ها و جنسیت خاص خارج شود و باید این هدف راهبرد جدی در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان باشد.

وی افزود: تمام مشکلات و چالش‌های مربوط به دانش آموزان المپیادی را باید به صفر برسانیم چراکه این دانش آموزان حاصل نظام تعلیم و تربیت کشور هستند و نمای علمی ایران به این دانش آموزان وابسته است.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌ و پرورش، حسینی با اشاره به اینکه نباید درجه‌بندی مدارس به دلیل محدودیت منابع انسانی متوقف شود، اظهار کرد: راه‌اندازی اندیشکده در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اقدام بسیار خوبی است چراکه ما باید پس از فارغ‌التحصیلی دانش آموزان از مدارس سمپاد، هدایت و حمایت‌های پس از نخبگی را داشته باشیم.

شایان‌ذکر است، در این نشست معاونان و تعدادی از کارکنان  مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، به بیان پیشنهادها و نظرات خود پرداختند و چالش‌ها و فرصت‌های موجود را به گفت‌وگو گذاشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.