• چهارشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98053014317
  • خبرنگار : 71592

فرستاده سازمان ملل اقدامات شورای انتقالی جنوبی در عدن را محکوم کرد

فرستاده سازمان ملل اقدامات شورای انتقالی جنوبی در عدن را محکوم کرد

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن اقدامات شورای انتقالی جنوبی در عدن را محکوم کرده و نسبت به گسترش دامنه خشونت‌ها در اثر اقدامات این شورا هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌ان‌ان عربی، مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در جلسه شورای امنیت پیرامون وضعیت این کشور و تحولات موجود در استان عدن گفت: نمی‌توانیم خطراتی را که این تحولات برای آینده یمن به وجود می‌آورد، بکاهیم.

وی تصریح کرد که نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن دست به اقدامات تحریک‌آمیز زدند که هدف از آن کنترل بر استان أبین بوده است.

فرستاده سازمان ملل عنوان داشت که بر این باور است چنین تحولاتی با ایجاد دودستگی، تهدیدی را در جامعه یمن و نیز گسترش دامنه خشونت‌ها ایجاد می‌کند تا دیگر استان‌های جنوبی این کشور را درگیر کند.

گریفیث ادامه داد که نسبت به تشدید این خشونت نگران است و این اقدامات غیر قابل قبول شورای انتقالی جنوب را محکوم می‌کند.

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن ضمن اشاره به کاهش تنش در حدیده به دنبال دستیابی طرف‌های یمنی به توافق‌نامه استوکهلم در سال ۲۰۱۸، تاکید کرد، ورود کمک‌های انسانی به بندر حدیده ادامه دارد و این مساله دستاورد بزرگی در راستای منافع غیرنظامیان است.

همچنین عبدالله السعدی، نماینده دولت مستعفی یمن در سازمان ملل در این جلسه ضمن ارائه گزارشی درباره یمن، تحولات اخیر در پایتخت موقت دولت مستعفی یمن را شورش مسلحانه علیه این دولت از سوی نیروهای کمربند امنیتی خواند که به شورای انتقالی جنوبی که تحت حمایت مالی، لجستیکی و رسانه‌ای امارات است، وابسته هستند.

وی شورای مذکور و حامیانش را مسئول پیامدهای این شورش مسلحانه دانست و از امارات خواست، "هرچه سریع‌تر حمایت از این شبه‌نظامیان را متوقف و به اهداف ائتلاف عربی پایبند باشد".

السعدی در ادامه گفت، دولت مستعفی یمن از درخواست عربستان از این دولت و همه طرف‌ها برای انجام گفت‌وگو در جده استقبال کرده است، اما با این وجود درگیری‌های میدانی و نظامی نیروهای شورای انتقالی تحت حمایت امارات در همه سطوح ادامه دارد.

نیروهای کمربند امنیتی تحت حمایت امارات اوایل هفته گذشته پس از درگیری چهار روزه علیه دولت مستعفی یمن، بر بیشتر ارکان این دولت در عدن سیطره یافتند و طبق اعلام سازمان‌های حقوق بشری داخلی و بین‌المللی، در این درگیری‌ها ۴۰ تن کشته و ۲۶۰ تن زخمی شدند.

السعدی درباره وضعیت حدیده و درگیری‌ها با انصارالله مدعی شد، "دولت مستعفی بر اجرای توافق‌نامه استوکلهم و به ویژه توافق‌نامه حدیده تاکید دارد".

در همین راستا، "وو هایتائو"، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل خواستار خردمندی و خویشتنداری در میان تشدید درگیری‌ها در عدن شد و نسبت به اینکه همه طرف‌های ذی‌ربط برای تضمین منافع یمن و مردمش، حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکره، برقراری مجدد ثبات و بازگشت زندگی طبیعی در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش کنند، ابراز امیدواری کرد.

وی با تأکید بر اینکه حل و فصل سیاسی تنها راه برون‌رفت از بحران است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشورهای منطقه نقش مهمی در موضوع یمن دارند، باید گفتگو و همکاری را با سازمان ملل تقویت کنند تا شرایط مطلوب برای کاهش تنش و حمایت از اعتماد متقابل و روند سیاسی فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha