• چهارشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98053014442
  • منبع : دانشگاه زنجان

چند درصد از ضایعه‌های نخاعی به خاطر حوادث است؟

چند درصد از ضایعه‌های نخاعی به خاطر حوادث است؟

ایسنا/زنجان مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: 92 درصد از معلولیت‌های منجر به ضایعه‌های نخاعی ناشی از حوادث است.

محمد محمدی‌قیداری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که بیشترین درصد ضایعات نخاعی در اثر حوادث و گاه بی‌احتیاطی ایجاد شده و غالبا گریبان‌گیر جوانان است، اظهار کرد: صدمات ناشی از تصادف، عدم رعایت ایمنی در کار، افتادن از بلندی، پرتاب شدن اجسام به ناحیه پشت، تیر و ترکش خوردن به ناحیه ستون فقرات و مواردی از این دست می‌تواند باعث ضایعه نخاعی شود . دومین عامل ایجاد معلولیت ضایعه نخاعی نیز ناشی از بیماری مادرزادی، بیماری عصبی نخاع یا فشار به نخاع است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد دچار ضایعه نخاعی خواهد شد.

این مسئول با اشاره به این‌که ۳۱۷ نفر معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند، ادامه داد: از آن تعداد، 142 نفر به ضایعه نخاعی کمری، 115 نفر به ضایعه پشتی و 52 نفر به ضایعه نخاعی گردنی مبتلا هستند. همچنین 260 نفر از معلولان به صورت ماهانه، حق پرستاری در قالب کمک‌هزینه لوزام بهداشتی دریافت می‌کنند.

وی افزود: معلولان ضایعه نخاعی در سه سطح آسیب به گردن، آسیب به پشت و آسیب به کمر تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام با توجه به شدت و درجه معلولیت علاوه بر سایر خدمات مددکاری ماهیانه از مبلغ 1 میلیون و 800 تا 2 میلیون و 300 هزار ریال حق پرستاری دریافت می کنند.

محمدی‌قیداری یادآور شد: بیشتر آسیب‌های نخاعی از نوع ضربه‌ای است و معمولا به هنگام تصادف به ویژه چپ کردن خودرو، سانحه با موتورسیکلت، حرکات شدید ورزشی، سقوط از ارتفاع و یا ضربات ناشی از چاقو ایجاد می‌شود. البته موارد غیر ضربه‌ای از دیگر علل ایجاد معلولیت ضایعه نخاعی معرفی است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: تحویل وسایل توانبخشی مانند تشک مواج، ویلچر معمولی و تشکچه ویلچر از الزامات مساعدت رایگان به معلولان ضایعه نخاعی است؛ این در حالی است که مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده ضایعه نخاعی تصادفات رانندگی، سقوط از بلندی و یا آسیب‌های ضربه‌ای و تومورهای نخاعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha