• چهارشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98053014615
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

نقش سوغات در صادرات سنگ‌های قیمتی و جواهرات

جواهرات الماس

یک استاد رشته طراحی و مدل‌سازی طلا و جواهر گفت: زائرانی که از کشورهای همسایه ایران به مشهد سفر می‌کنند برای سوغات و مصارف شخصی از سنگ‌ها و جواهرات خریداری می‌کنند که به نوعی صادرات محسوب می‌شود.

فرهنگ زاج‌فروش‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جایگاه سنگ‌های قیمتی در مشهد اظهار کرد: مسلماً با توجه به اینکه شهر مقدس مشهد صاحب معادن زیادی از جمله فیروزه و عقیق است، بنابراین می‌تواند به‌راحتی مهد سنگ‌های قیمتی ایران باشد.

وی افزود: همچنین سالانه بین 25 تا 35 میلیون زائر ایرانی به این شهر برای زیارت سفر می‌کنند که زمینه‌ساز ایجاد شرایط اقتصادی خوبی در صنعت جواهرسازی است.

این استاد رشته طراحی و مدل‌سازی طلا و جواهر بیان کرد: مسائل یاد شده سبب می‌شود که تمرکز بر ساخت زیورآلات و سنگ‌های قیمتی در مشهد افزایش یابد و این شهر متقاضی جذب انواع طراح‌ها و مدل‌ها باشد. همچنین آموزش‌ها در زمینه ساخت و طراحی جواهر نیز زیاد است و این مسائل سبب افزایش رونق در شهر مشهد شده است.

زاج‌فروش‌ها در خصوص ظرفیت‌های صادراتی این صنعت خاطرنشان کرد: معمولا تولیدکنندگان اقدام به صادرات خام سنگ‌های قیمتی نمی‌کنند. علی‌رغم پتانسیل‌های موجود از نظر طراحی، تولید و کیفیت اما به دلیل قوانین دست و پاگیر موجود به واسطه تحریم‌ها و ارزش بالای متریال مورد استفاده در ساخت جواهرات، در حال حاضر امکان صادرات عمده آن وجود ندارد اما زائرانی که از کشورهای همسایه ایران به این شهر سفر می‌کنند برای سوغات و مصارف شخصی از سنگ‌ها و جواهرات خریداری می‌کنند که به نوعی صادرات محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.