• شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 98060200669
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲ شهریور بخوانید؛

تجدیدمیثاق دولت باآرمانهای امام/آخرین مواضع چین در برابر ایران/تکذیب بازداشت فرزند سرلشگر صالحی

تجدیدمیثاق دولت باآرمانهای امام/آخرین مواضع چین در برابر ایران/تکذیب بازداشت فرزند سرلشگر صالحی

تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های بلند امام خمینی(ره)/ تحلیل هایی درباره حذف ۴صفر از پول ملی/ گفت و گوی ایسنا به سفیر چین در تهران/ کاهش چهارماهه زمان رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری/ تکذیب بازداشت فرزند سرلشگر صالحی/ واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به آزمایش موشکی میانبرد آمریکا و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، دوم شهریور ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین همایش اساتید بسیجی حوزه‌های علمیه گفت: مردم به نظام امیدوار هستند و در این میان وظیفه علمای بزرگ ما بصیرت‌افزایی، روشنگری و امیدبخشی هرچه بیشتر برای کاهش تاثیر تحریم‌ها است. سرلشکر حسین سلامی همچنین تاکید کرد: امنیت در خلیج فارس با حضور مسلط نیروهای مسلح ایران برقرار و در ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

فاطمه صالحی، فرزند سرلشگر صالحی با تکذیب خبر بازداشت خود تاکید کرد که در بانک حکمت ایرانیان نه سمتی داشته، نه دارم و نه خواهم داشت. وی افزود: بنده به هیچ علت و عنوانی نه شخصی و نه عمومی، فساد و تخلف مالی نداشتم .

محمدعلی افشانی در دیدار با اعضای حزب اعتماد ملی منطقه فارس با بیان اینکه وقتی مردم قدرت انتخاب نداشته باشند، نتیجه اش فساد ، رانت و اختلاس است، اظهار کرد: برای هر کسی هزینه نکنید بلکه از داوطلبان سالم و توانمند که به منافع مردم می‌اندیشند و دنبال فساد و رانت نیستند حمایت کنید.دلیلی ندارد در انتخابات از هر کسی حمایت کنیم و نمی‌توانیم بگوییم که در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.

همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر ، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: به لحاظ فردی قطعا بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تغییر در مجلس بعد خواهیم داشت و چرخش به سمت افرادی خواهد بود که عملگرا، با سابقه قابل قبول و دارای سلامت باشند.

رئیس جمهور و اعضای هیات دولت همزمان با هفته دولت با حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با آرمان‌های امام خمینی (ره) تجدید میثاق کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این مراسم گفت: امروز روز حمایت بیشتر مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است و مطمئنا با وحدت دولت و ملت، از پیچ تاریخی کنونی عبور و دشمن را مایوس خواهیم کرد. وی با بیان اینکه جامعه قوی در کنار دولت قوی، دولت قوی در کنار رهبری قوی و رهبری قوی در کنار انقلاب قوی قرار دارد، خاطرنشان کرد: امروز با تضعیف دولت کسی تقویت نمی‌شود، بلکه این کار دشمنان را برای توطئه بیشتر ترغیب می‌کند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی ضمن تبریک هفته دولت گفت: امروز روز حمایت بیشتر از دولت و خدمت بیشتر به ملت است. یادگار امام افزود: اگر خدمتی می شود مرهون تلاش همه کسانی است که در جمهوری اسلامی تلاش می کنند و اگر کاستی وجود دارد هم معلول همه کسانی است که در این مجموعه نقش دارند.

یک استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین هم با بیان اینکه در ۴۰ سالگی هم «انقلاب اسلامی» بی‌نیاز از بنیانگذارش نیست، گفت:«انقلاب اسلامی» میراث حضرت امام است و نمی‌توان گفت امروز «انقلاب اسلامی» بی‌نیاز از ریشه، اصل و بنیانگذارِ خود است.  بازگشت به اندیشه‌های بنیانگذار نباید به خاطر قرار گرفتن در شرایط سخت اقتصادی، اجتماعی، بین‌المللی و فرهنگی باشد بلکه این اندیشه‌ها باید همواره در سیاست‌ها، بطن زندگی و سیره سیاسی - اجتماعی حاکمان و شهروندان‌مان ساری و جاری باشد تا بالندگی مدنظر امام (ره) همواره در ایران اسلامی، زاینده و رو به کمال باقی ماند.

سیدحسن حسینی شاهرودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که حذف چهار صفر از پول ملی ثمره‌ای در حوزه اقتصادی ندارد و از نظر ما اولویت نیست، گفت: این پیش بینی وجود دارد که مجلس به لایحه دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی رای ندهد.

در همین رابطه علی اصغر یوسف نژاد، عضو فراکسیون امید مجلس گفت: در حال حاضر از نظر زمانی شرایط مناسبی برای حذف چهار صفر از پول رایج کشور وجود ندارد. زمان حذف چهار صفر وقتی است که تورم تقریبا یک رقمی و کشور از لحاظ رشد اقتصادی رونق داشته است.

همچنین علیرضا رحیمی، عضو مجمع نمایندگان تهران با بیان این که شورای شهر دوره پنجم نتوانست عملکرد منسجمی از خود نشان دهد گفت: انتظار مردم ارائه گزارشی درباره یک دهه فعالیت قالیباف در شهرداری تهران و مشخصا رسیدگی به ۱۲ گزارش آقای نجفی به این تخلفات است؛ کما این که تخلفات به قوه قضاییه ارجاع شده است.

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه یورونیوز درباره دیدارش با مکرون اشاره کرد که «گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم و رئیس‌جمهور ماکرون به گفت‌وگو با شرکایش ادامه خواهد داد تا ببینیم کار چطور پیش می‌رود».خبرنگار این شبکه با اشاره به بخشی از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مبنی بر این که ایران امید و اعتمادی به هیچ فرد و کشوری ندارد، پرسید که امروز دوستان ایران چه کسانی هستند و ظریف در پاسخ گفت: در روابط بین‌الملل می‌خواهیم با همه تعامل داشته باشیم. اما فقط به مردم خودمان اعتماد داریم. به مردم خودمان اطمینان داریم و برای همین است که قادر بوده‌ایم در طول چهل سال فشار خارجی دوام بیاوریم.

محمدجواد ظریف، همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با استقبال از پیشنهادات رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که اگر اروپا به تعهدات خود در برجام عمل کند، ایران نیز آماده است از گام‌هایی که برای کاهش اجرای تعهداتش برداشته است، بازگردد. وی بدون ارائه جزئیات درباره اینکه پیشنهادات پاریس چه بوده است، تاکید کرد که اروپا باید راهی برای آسان‌تر شدن شرایط برای ایران بیابد حتی در شرایطی که آمریکا دیگر عضوی از توافق هسته‌ای نیست.

وی در گفت‌وگو با شبکه فرانس24 نیز در پاسخ به اینکه آیا تهران دوباره با واشنگتن وارد مذاکره می‌شود، تصریح کرد:  اگر آمریکا دست از تروریسم اقتصادی بردارد می‌تواند به میز مذاکره‌ای بازگردد که آن را ترک کرده است. این میز مذاکره هنوز برقرار است. شش مذاکره کننده از هفت تا همچنان هر سه ماه یک بار بر سر این میز می‌نشینند. اگر آمریکا خواهان بازگشت است باید دست از نقض تعهداتش بردارد و به سپس مذاکرات بازگردد.

روزنامه نیویورک تایمز، در مطلبی نوشت: کشتی آدریان دریا به دنبال تنش‌های افزایش‌یافته میان واشنگتن و تهران "پس از آن که یونان اعلام کرد روابط خود را با آمریکا به خاطر کمک کردن به این کشتی به خطر نخواهد انداخت" مقصد خود را به سمت ترکیه تغییر داده است.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تقبیح و محکومیت اصرار آمریکا بر یکجانبه گرایی و خروج از پیمان های بین المللی و تضعیف حقوق، قواعد و هنجارهای بین المللی، از آزمایش موشک میان‌برد آمریکا در روزهای اخیر که با فاصله کمی پس از خروج آن کشور از «پیمان منع آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه» موسوم به INF انجام شد، ابراز نگرانی کرد.

چین از دو ماه پیش به شهروندانش توصیه کرده از سفر به ایران پرهیز کنند، درحالی‌که ایران چند روز پس از انتشار آن هشدار، روادیدش را برای اتباع چینی یکطرفه لغو کرد. با وجود نوع روابط سیاسی دو کشور در شرایط تحریم، اما آن توصیه امنیتی هنوز برقرار است و ممکن است در تصمیم چینی‌ها برای سفر به ایران تاثیرگذار باشد. با این وجود، سفیر چین در ایران اطمینان داده که «قصد دولت چین از انتشار آن توصیه‌نامه، منع شهروندان و گردشگرات چینی از سفر به ایران نبوده است.

چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در ایران که از دو ماه پیش در ایران آغاز به کار کرده در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با همکاری‌های اقتصادی ایران و چین در پی درگیری تجاری آمریکا با این کشور و اعمال تحریم‌ها گفت:  روابط ایران و چین، روابط مشارکت جامع راهبردی است که در حوزه‌های مختلف همکاری‌های عملگرا دارند و سایر کشورها حق دخالت در همکاری‌های چین و ایران را ندارند. وی همچنین ابراز کرد: سخنگوی وزارت امور خارجه چین بارها اعلام کرده که طرف چینی همواره با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالف است، ضمن این‌که دولت چین حتما از منافع قانونی شرکت‌های چینی حفاظت می‌کند.

زمان رسیدگی به پرونده ها در دیوان عدالت اداری از هشت ماه به چهار ماه کاهش یافته است. از سال ۹۶ تاکنون شعب بدوی سه ماه زمان رسیدگی را کاهش داده و در شعب تجدیدنظر چهار ماه زمان رسیدگی به پرونده ها کاهش پیدا کرده است.

امروز همچنین چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده جدید پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد که میتوانید گزارش آن را اینجا بخوانید.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جریان بازدید از نمایشگاه صنایع دفاعی با تبریک هفته دولت، باور و اتکا بر داشته های خود و ارتقای سطح استقلال، عزت و اقتدار را از برجسته ترین مولفه های صنایع دفاعی دانست و افزود: صنایع دفاعی، نماد و نمودی از استقلال صنعتی کشور است و نشان می دهد که با بهره‌مندی از افکار و اندیشه های بلند بویژه نیروی متراکم جوان در کشور و باور به دستیابی به پیچیده ترین صنایع هم به لحاظ نرم افزاری و هم سخت افزاری، می توانیم استقلال اقتصادی، صنعتی و کشاورزی را در همه حوزه ها تضمین کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha