• یکشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98060301042
  • خبرنگار : 71402

راهپیمایی روزنامه‌نگاران پاکستانی در همبستگی با کشمیر

راهپیمایی روزنامه‌نگاران پاکستانی در همبستگی با کشمیر

روزنامه‌نگاران پاکستانی و کشمیری به نشانه همبستگی با روزنامه‌نگاران و غیرنظامیان کشمیری به سمت "خط کنترل" که مرز کنترل نظامی میان بخش‌های تحت کنترل هند و پاکستان در ایالت کشمیر است، راهپیمایی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ینی شفق،‌ صدها تن از روزنامه‌نگاران از سراسر پاکستان به مظفرآباد، مرکز کشمیر تحت کنترل اسلام‌آباد رسیدند و روزنامه‌نگاران محلی کشمیری هم به آن‌ها پیوستند و به سمت خط کنترل راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

رادیو دولتی پاکستان گزارش داد، این راهپیمایی از کلوب مرکزی مطبوعات مظفرآباد آغاز شد و دو کامیون دارو و جیره خشک برای تحویل به نیروهای هندی بابت کمک به مردم کشمیر آماده شد. اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستانی که نهاد ملی روزنامه‌نگاران پاکستانی است، این تجمع را برای محکوم کردن اقدام دولت هند در کشمیر برگزار کردند. هند رسانه‌ها را محدود کرده و کشمیر را با محدود تردد مواجه کرده است.

رئیس اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستانی در بیانیه‌ای گفت: این اولین راهپیمایی همبستگی خبرنگاران بعد از اعمال محدودیت بر رسانه‌ها و غیرنظامیانی است که به دست نیروهای اشغالگر در کشمیر کشته شدند و هدف آن نشان دادن همبستگی با خانواده روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌ای است که جانشان را از دست دادند.

او افزود، شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی تلاش کردند تا نظر جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری را به وضعیت رو به وخامت کشمیر جلب کنند. این معترضان پلاکاردهایی با شعارهای ضد اقدام دولت هند در کشمیر همراه داشتند. پیشتر این راهپیمایی از شهر لاهور در شمال پاکستان شروع شد و عصر جمعه به اسلام‌آباد رسید. بعد از آن روزنامه‌نگاران به سمت مظفرآباد حرکت کردند.

براساس دیده‌بان حقوق بشر، مقام‌های هندی در ۵ اوت تمامی خطوط ارتباطی از جمله اینترنت، تلفن همراه و تلفن‌های ثابت در کشمیر را قطع کردند. دولت هند همچنین محدودهای سختگیرانه‌ای برای آمد و شد وضع کرد و تجمع مردمی ممنوع شد.

کشمیر از ۱۹۵۴ تا پنجم اوت ۲۰۱۹ طبق قانون اساسی هند از وضعیت ویژه برخوردار بود که به آن اجازه می‌داد طبق قوانین خودش عمل کند. مفاد ویژه همچنین از حق شهروندی این منطقه حفاظت می‌کرد؛ طبق آن افراد غیر بومی از ساخت و ساز و خرید زمین منع می‌شدند تا هویت مذهبی، فرهنگی و قومیتی آن محفوظ بماند.  

هند و پاکستان هر دو بر بخشی از کشمیر کنترل دارند اما روی کل آن مدعی هستند. چین هم کنترل بخشی از این منطقه مورد مناقشه را در دست دارد اما این هند و پاکستان هستند که دو بار بر سر کشمیر جنگیده‌اند. برخی از گروه‌های کشمیری برای کسب استقلال از حاکمیت هند یا اتحاد با پاکستان مبارزه می‌کنند. براساس گزارش چندین گروه حقوق بشری، هزاران تن از ۱۹۸۹ در این منطقه کشته شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha