• یکشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98060301076
  • خبرنگار : 71214

مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به ایسنا:

قطار تهران-قم-اصفهان متوقف نشده، اختلاف نظر داریم

قطار تهران-قم-اصفهان متوقف نشده، اختلاف نظر داریم

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از توقف پروژه قطار برقی تهران مشهد خبر داد و گفت: پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان متوقف نشده است اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری با سازمان برنامه و بودجه اختلاف نظرهای داریم که امیدواریم به زودی حل و فصل شود.

به گزارش ایسنا، سعید رسولی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت در ساختمان مرکزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: پروژه قطار برقی تهران مشهد به دلیل این که ضمانت‌نامه‌های طرف چینی با مشکلاتی مواجه بود متوقف شده است. اما پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان هنوز متوقف نشده است و پیمانکار آن همچنان در پروژه وجود دارد.

وی افزود: در این مسیرکارهایی هم در حوزه زیرساختی انجام شده، اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری اختلاف نظرهایی با سازمان برنامه و بودجه داریم که امیدواریم به زودی حل و فصل شود البته نگاه غالب در این زمینه این است که  این پروژه انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دستگاه اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان راه آهن است و ساخت برعهده شرکت ساخت زیربنای حمل و نقل گذاشته شده، همچنین مصوبه آن دو ماه پیش توسط هیئت وزیران ابلاغ شد و قرار بود سازمان برنامه وبودجه و وزارت راه درباره اجرایی شدن این طرح گزارشی را تهیه کند.

رسولی به برخی پروژه‌های افتتاح شده در هفته دولت مانند افتتاح خط دوم راه آهن سیستان- اصفهان، یزد- نظر آباد، شمسی- میبد- ارژنگ اشاره  کرد و گفت: امسال ۲۱۳ دستگاه واگن به ناوگان ریلی اضافه شده که  که رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم و  از محل تبصره ۱۸ مقرر شده ۹۷۴ واگن لوگوموتیو ساخته شود که اعتبار حدود هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. در این زمینه بانک صادرات و بانک ایران و ونزوئلا قراردادشان برای پرداخت سهمشان انجام داده‌اند و قرارداد عاملیت سایر بانک‌ها از جمله بانک توسعه تعاون و آینده نیز در حال امضا است.

وی اضافه کرد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته و برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است ۴۰ درصد از سهم آورده این پروژه از محل تبصره ۱۸ ۴۰ درصد سهم بانک‌ها و ۲۰ درصد آورده خریدار باشد که در  حال انجام است و برخی کارخانجات ساختشان را آغاز کردند و برخی دیگر نیز در حال ساخت هستند.

اجازه واردات محصولاتی که توان تولید آنها را داریم، نمی‌دهیم

وی تاکید کرد: برای حمایت از تولید داخلی و رونق آن تقاضا کردیم که کارگروه مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل دهیم که در آن کارگروه از همه ظرفیت‌های داخلی برای تولید تجهیرات و قطعات مورد نیاز صنعت ریلی استفاده کنیم و در این راستا اجازه واردات محصولاتی که توان تولید داخلی آن وجود داشته باشد را نخواهیم داد که می‌توان به ساخت بلوک سیلندر لوکوموتیو، چرخ منوبلوک قطار، سوزن قطار و غیره اشاره کرد که باعث کاهش وابستگی به خارج و صرفه جویی ارزی می‌شود.

رسولی همچنین از امضای قرارداد ساخت ۳۹۰۰ دستگاه انواع واگن در کشور خبر داد و گفت: از محل ماده ۱۲ که در قانون رفع موانع تولید در سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید عملیات صدور برگ پرداخت این واگن‌ها در حال انجام است و با وجود این که هدف اصلی تحریم کنندگان ایجاد فشار برای بالا بردن هزینه تامین تجهیزات شرکت های ایرانی است توانستیم با تکیه بر توان داخلی برخی از نیازهایمان را پاسخ دهیم که به عنوان مثال اخیر لوکوموتیو باری مپنا رونمایی شد از این به بعد توان تولید داخلی آن هم خواهیم داشت. همچنین برای تامین لوکوموتیوهای مانوری که ظرفیت کمی نسبت به دیگر لوکوموتیوها دارند موتور این لوکوموتیوها به صورت ۱۰۰ درصد داخلی ساخت شده و در حال بهره‌برداری و تست است که در صوت تایید می توانیم حدود ۷۵ دستگاه لوکوموتیو مانوری که نیاز به بازسازی اساسی دارد دوباره به خطوط ریلی برگردانیم.

حداکثر تلاش برای خدمت رسانی به زایران کربلا در اربعین

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه برنامه ریزی برای زایران کربلا در اربعین وجود دارد گفت: چند سالی است که شرکت راه آهن همه سعیش را به کار می‌برد تا در ایام اربعین خدمت رسانی مناسبی به زایران حسینی انجام دهد و به زودی به محض مشخص شدن جزئیات آن، برنامه خود را در این راستا اعلام خواهیم کرد اما همه سعی خودمان را می‌کنیم. البته در سفر اخیری که به خوزستان داشتیم از ایستگاه خرمشهر بازدید کردم و بعد از دیدار و جلسات متعدد با فرماندار و دیگر مسوولان، مقدمات لازم را فراهم کردیم و در مسیر کرمانشاه نیز قطار خواهیم گذاشت همچنین طرف عراقی هم در پی مذاکرات صورت گرفته آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است.

علت آتش سوزی واگن‌ها در ایستگاه رودشور هنوز مشخص نیست

رسولی گفت: در زمینه آتش سوزی روز گذشته در ایستگاه رود شور از همان ساعات اولیه روز این اتفاق افتاد و واگن‌های مستعملی که از خط سیر خارج شده بودند آتش گرفتند که در این راستا ۶۶ واگن دچار حریق شد و حدود ۳۰ واگن به طور کامل سوخت اما این واگن‌ها به دلیل پایین بودن کیفیت و داشتن عمر بالای ۵۰ سال مدتها بود که از سیر خارج شده بودند و قرار بود که کارخانجات فولاد برای ذوب ارسال شود که همچنان این امکان برای آنها وجود دارد.

وی همچنین درباره وضعیت صنعت ریلی و رشد در حوزه جابجای مسافر و بار گفت: امسال در زمیه جابجای مسافر رشد ۴.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم و در نفر کیلومتر نیز ۳.۸ درصد رشد کردیم اما در زمینه حمل بار در شاخص تناژ ۴.۹ درصد  کاهش داشتیم و در تند کیلومتر نیز ۱.۸ افت را تجربه کردیم که البته این کاهش دلایل متعددی از جمله مسدودی حدود یک ماه در محور جنوب و شمال در اثر سیل  و غیره داشته است که تا پایان امسال آن را جبران خواهیم کرد.

افزایش ظرفیت قطار تهران – آنکارا و تهران- وان

رسولی در باره قطار تهران- آنکارا و تهران- وان اظهار کرد: در تفاهم نامه‌ای که با طرف ترک امضا کردیم هر دو طرف آماده افزایش ظرفیت در صورت وجود ظرفیت مازاد بر آن چیزی که هم اکنون وجود دارد، هستیم. و با توجه به استقبال بالای مردم از قطار تهران- آنکارا و تهران- وان از معاونت مسافری درخواست می‌کنیم تا اقدامات لازم را در راستای افزایش ظرفیت آن انجام دهد. اما همچنان این  قطار تهران آنکارا با ظرفیت ۲۵۰ نفر هفته‌ای یکبار طی مسیر می‌کند.

وی اظهار کرد: براساس آخرین گزارش‌های رسیده که مربوط به روز گذشته است به طور متوسط تاخیر قطارها در رسیدن به مقصد کمتر از ۳۰ دقیقه بوده و این تاخیر روز گذشته ۱۶ دقیقه بود  که با توجه به تاخیر متوسط ۳۴ دقیقه در مدت مشابه سال گذشته در این زمینه بهبود عملکرد داشته ایم و تاخیر در مبدا نیز کمتر از ۳۰ ثانیه است اما به خاطر همه تاخیرها از مردم عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم این مشکلات روز به روز کمتر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۴ ۰۰:۴۱

تامین مالی از طریق فروش اوراق مشارکت ، اوراق صکوک ، اوراق خزانه