• یکشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98060301245
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی:

۸۰ درصد درآمد روستاییان متعلق به ۲۰ درصد جمعیت است

۸۰ درصد درآمد روستاییان متعلق به ۲۰ درصد جمعیت است

ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: ۸۰ درصد درآمد روستاییان متعلق به ۲۰ درصد جمعیت است که روستانشین نیستند، بلکه ملاکان بزرگی هستند که کار کشاورزی دارند اما در روستا زندگی نمی‌کنند.

گزارش ایسنا، علیرضا رزم حسینی در اولین نشست خبری خود اظهار کرد: به این دلیل که روستاییان ما ۷۴ درصد جامعه را تشکیل می‌دادند اما امروز به ۲۶ درصد تبدیل شده‌اند. این نشان می‌دهد که کسب و کار و اشتغال در روستاها را از دست دادیم و به آن بی‌توجهی کردیم. اگر کشاورزی موجب اقتصاد روستایی است، پس چرا مهاجرت کردند؟

استاندار خراسان رضوی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی در استان، عنوان کرد: ستاد تدبیر در استان از اعضای موثر از جمله دادستان مشهد و رئیس دادگستری استان تشکیل شده که مسئول مبارزه با مفاسد هستند.

وی ادامه داد: اگر امکان داشته باشد، دستگاه‌های اجرایی فرایندها را اصلاح می‌کنند، بخشی که در اختیارات استانداری است را انجام می‌دهیم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در حوزه مفاسد بخش مربوط به دستگاه قضایی را خودشان رسیدگی خواهند کرد و در بخش اجرا و اصلاح فرایندهای فسادزا، آنچه در اختیار ما بوده را خواهیم گفت. مدیران کل باید شفاف‌سازی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد استان، بخشی قوی بوده و اقتصاد متوسط و خرد استان، فوق‌العاده قوی است، تصریح کرد: این امر جای خوشبختی دارد. بخش خصوصی قوی نیز در استان وجود دارد. در حوزه اقتصاد زیارت نیز اکنون در حال فعالیت هستیم، ایده روشن است و روی آن کار می‌کنیم.

مشهد به دنبال ایجاد شهر فرودگاهی است

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه مطالعات اولیه فرودگاه مشهد آغاز شده، ادامه داد: رئیس‌جمهور نیز با حساسیت ویژه‌ای به فرودگاه مشهد نگاه می‌کنند. دستور آن را به وزیر راه دادند تا بررسی دقیق‌تری در حوزه شهر فرودگاهی مشهد انجام دهند و ما منتظر پاسخ هستیم.

وی ادامه داد: ما دنبال شهر فرودگاهی هستیم که مجموعه‌ای از خدمات، بازار و فرودگاه است و می‌تواند فرودگاه را اقتصادی کند، من خود پیگیر این موضوع هستم. فرودگاه نیشابور نیز مصوبه دارد و جانمایی آن مورد تردید است که دنبال این جانمایی هستند.

رزم‎حسینی گفت: اگر چنانچه خبرنگار یا خبرگزاری از او شکایت شده، با مدیرکل بازرسی و حقوقی استانداری در تماس باشند، ما کمک می‌کنیم تا شکایت را پس بگیریم و تلاش می‌کنیم دستگاه‌های اجرایی در استان شکایتی از خبرنگار انجام ندهند.

رزم‌حسینی افزود: ما در راه خود موانعی از جمله تمرکزگرایی، بروکراسی اداری، عدم انسجام ارکان حکومت، نزاع‌های سیاسی که یک آفت جدی بوده و هست و در طی ۴۰ سال رنج‌های زیادی از آن بردیم.

وی افزود:  دولت بزرگ است و اداره کردن آن گران است؛ ۸۵ درصد درآمد کشور صرف امور جاری کشور و ۱۵درصد صرف کارهای عمرانی می‌شود که ۵ درصد به استان‌ها می‌رسد؛ ما با عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در تبلیغ آموزه‌های دینی، نگاه منفی به مجاهدان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های مزاحم روبه‌رو هستیم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی یک مدل مدیریتی بوده که در اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی کارآمد و موثر است. کلید توسعه هر کشوری انباشت سرمایه است. ۸۵ شرکت مسئولیت توسعه و توانمندسازی جوامع محلی را پذیرفتند که ۸۰ درصد این معین‌ها بخش خصوصی،۱۱ درصد موسسات عمومی غیر دولتی و ۹ درصد دولتی هستند.

نمی‌توانم بپذیرم بعد از ۴۰ سال امروز دچار فقر، نداری و ضعف اقتصادی باشیم

وی با بیان اینکه ما در خراسان برای کار دولتی نیامدیم، بلکه خود را برای آبادانی استان وقف کردیم، نمی‌توانم بپذیرم بعد از ۴۰ سال امروز دچار فقر، نداری و ضعف اقتصادی باشیم و دست روی دست بگذاریم. هر کس ایرانی است و شرف دارد، باید خود را در جهت آبادانی وقف کند. اگر این مدل به خوبی اجرا شود و حمایت‌ها و مشارکت‌ها وجود داشته باشد، موثر خواهد بود.

رزم‎حسینی ادامه داد: تا امروز ۳ درصد معین‌ها هنوز کاری شروع نکرده‌اند، ۷۲ درصد در گام اول و دوم و ۲۵ درصد در گام سوم و چهارم قرار دارند. شرط موفقیت این کار سماجت و پیگیری فرماندار و مقامات استانی است. در این مسیر ممکن است معین‌هایی خسته شوند که برایشان جایگزین داریم. این کار، کار دستوری و دولتی نیست، بلکه کار دلی است و عشق سرزمینی می‌خواهد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نهاد مردمی سه ماه پیش افتتاح شد که نهادی خارج از دولت است. ما نهادسازی کردیم تا مسئولیت توسعه را به عهده گیرد. تسهیلگران را به صورت رایگان آموزش می‌دهیم. ۷۵۴ موافقت‌نامه به ارزش 92 هزار میلیارد تومان و با ایجاد اشتغال 157 هزار شغل امضا شد که برای اولین بار در نظام دیوانی کشور بوده و سراغ ندارید که موافقت‌ها را دادگستری، امام‌جمعه، نمایندگان، فرماندار و سرمایه‌گذار امضا کنند. ما از پروژه‌های بزرگ مانند قطار برقی تهران-مشهد نیز غفلت نخواهیم کرد.

استاندار خراسان رضوی در خصوص طرح همیاران آب یا مدیریت پایدار آب و خاک، گفت: ما در خصوص آب در سطح ملی همیشه با چالش روبه‌رو هستیم، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که باید در استان کاری انجام دهیم که این طرح بود. ۱۷ کار را پیش‌بینی کردیم. بحث انتقال آب باید در دستور کار ما قرار گیرد که زحمات زیادی برای این کار در زمان آقای رشیدیان کشیده شد. ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب انتقال داده خواهد شد و انتقال آب در حوزه صنعت نیز ۱۱۰ میلیون مترمکعب و فوق‌العاده اقتصادی است.

وی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی را چند ساله نمی‌توانیم رفع کنیم. برای ۳۲ دستگاه تکلیف شده که در حاشیه شهر کار کنند. طرح نجات را در ۸ محله اجرا خواهیم کرد و ۳۰۰ هزار نفر جامعه هدف ما هستند. ۶۶ دفتر تسهیلگری و دفتر استانداری در حاشیه‌شهر ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha