• یکشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98060301264
  • خبرنگار : 71049

تحریم بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها؛ هوشیارسازی افکار عمومی جهان نسبت به آن

تحریم بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها؛ هوشیارسازی افکار عمومی جهان نسبت به آن

وزارت خارجه ایران در اقدامی کم سابقه یکی از مهم‌ترین و با نفوذترین موسسات و اندیشکده‌های آمریکایی که سیاست‌گذاری، مقالات و سخنرانی‌های اعضای آن همواره بر ضد ایران و جنگ‌طلبانه بوده است را تحریم کرد.

به گزارش ایسنا،‌ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اجرای تکالیف مقرر در تبصره یک ماده ۴ و تبصره یک ماده ۵ از «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب ۱۳۹۶/۵/۲۲، به دنبال هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع ذی‌ربط، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و "مارک دوبوویتز" مدیر آن را در فهرست تحریمی موضوع قانون مذکور قرار می دهد و لذا نامبردگان مشمول آثار قانونی مواد ۶ تا ۸ قانون موصوف خواهند بود.

این موسسه غیردولتی در آمریکا که به "انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابی‌گری و کارزار تبلیغاتی منفی" علیه مردم ایران می‌پردازد از سوی وزارت خارجه کشورمان تحریم شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است که مارک دوبوویتز، مدیر این بنیاد هم در فهرست اشخاص تحریمی ایران قرار گرفته است.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (Foundation for Defense of Democracies) اندیشکده نومحافظه کار، مستقر در واشنگتن دی سی است که تمرکز آن بر امنیت ملی و سیاست خارجی است. گرایش‌های سیاسی آن غیر حزبی، جنگ‌طلب یا نومحافظه‌کار توصیف شده‌ است.

بسیاری از منتقدان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها "برنامه ایران" این موسسه را "جنگ‌طلبانه" می‌خوانند.

"برنامه ایران" این بنیاد که توسط مارک دوبوویتز رییس آن هدایت می‌شود در پی آنچه «رسیدگی به خطر ناشی از جمهوری اسلامی ایران برای آمریکا و متحدین آن» خوانده می‌شود و انجام پژوهش مشروح و تهیهٔ گزینه‌های سیاستی جامع و قابل انجام و حضور مستمر در رسانه‌ها است. این بنیاد می‌گوید این کار را از طریق حمله به «آسیب‌پذیرترین نقطه‌های ایران: عملیات جهانی رسانه‌ای آن، حضور آن در آمریکا و اروپا، مسایل مالی آن و تلاش‌های آن برای حمایت از فعالیت‌های تروریستی در خارج» انجام می‌دهد. مشخصا بنیاد دفاع از دموکراسی بر روی برنامه هسته‌ای و مسایل حقوق بشر در ایران تمرکز دارد.

مارک دوبوویتز رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی از معماران اصلی بسیاری از تحریم‌هایی است که علیه ایران به اجرا در می‌آیند. او در مورد تحریم‌ها مشاوره زیادی به وزارت خزانه‌داری و کاخ سفید ارائه کرده است.

جنیفر رابین یادداشت نویس واشنگتن پست، دوبوویتز را « آموزگار تحریم ها» خطاب کرده است. نیویورک تایمز اقدامات وی را برای نابودی توافق هسته‌ای یکی از مهم‌ترین اقدامات رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی خوانده است.

بر اساس اعلام وب سایت بنیاد دوبوویتز، وی ریاست یک تیم متشکل از ۴۰ تحلیلگر سیاسی را بر عهده دارد که در طی سال‌های گذشته یادداشت و تحلیل‌های زیادی را در انتقاد از برجام به نگارش در آورده‌اند. بسیاری از تحلیلگران این بنیاد در شبکه فاکس نیوز حضور پیدا می‌کنند. آن ها در طی ۱۸ ماه قبل از امضای برجام نزدیک ۱۷ بار در کنگره علیه برجام سخن گفتند.

یکی از مهم‌ترین مخالفان برجام، جان هانا مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی است که زمانی دستیار جان بولتون و بعد دیک چنی بوده است. او یکی از منتقدان خستگی‌ناپذیر برجام بوده است.

برخی دلیل استمرار فعالیت این بنیاد را حفظ ارتباط و نفوذ در کاخ سفید می‌دانند و البته این‌که حتی یک کلمه در انتقاد از ترامپ و سیاست‌هایش تا کنون به زبان نیاورده است.

تعدادی از کارشناسان معتقدند که تحلیلگران بنیاد دفاع از دموکراسی بر تغییر حکومت در ایران تاکید دارند اگر نگوییم که هدف نهایی آنها فروپاشی ایران است.

بر اساس برخی گزارش‌های‌ رسانه‌ای، منتقدان اغلب سیاست‌های بنیاد دفاع از دموکراسی را در راستای منافع رژیم اسرائیل توصیف کرده‌اند. اگر چه آن‌ها می‌گویند هیچ دستورالعمل مشخصی از اسرائیل دریافت نمی‌کنند اما مشخص است که مواضع این بنیاد مبتنی بر سیاست‌های بنیامین نتانیاهو است. 

به گزارش ایسنا، با نگاهی به پیشینه فعالیت های این بنیاد و حمایت و همراهی‌اش با نومحافظه‌کاران به ویژه ترامپ به نظر ایران قدرتمندترین و با نفوذترین عامل خارجی که بر کاخ سفید و دولت ترامپ تاثیر می‌گذارد را مورد تحریم قرار داده است. این نهاد از سوی منتقدانش در داخل آمریکا به عنوان یکی از موثرترین حامیان ایده‌های نئومحافظه‌کاری تلقی می‌شود.

تحریم این بنیاد از سوی ایران و طرح این موضوع در سطح بالا حاکی از توجه و تمرکز ایران بر روی بخش‌هایی از دیپلماسی نرم، عمومی و رسانه‌ای است. این موسسه با عنوان "غیردولتی" بودن سعی کرده حمایت‌های دولتی نسبت به خودش را پنهان یا توجیه کند. اما با تحریم این موسسه از سوی ایران، افکار عمومی جهان نسبت به جبهه داشتن این بنیاد به ظاهر مستقل به حزب و گروه خاصی در آمریکا و اسراییل و منطقه هوشیار خواهد شد و می تواند زمینه‌ساز آن شود که این بنیاد در حضورهای عمومی‌اش از این پس نسبت به اقدامات و اهدافش درباره ایران مورد سوال قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha