• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98060401800
  • خبرنگار : 30054

نکات اساسی چاپ کاتالوگ در تبلیغات

نکات اساسی چاپ کاتالوگ در تبلیغات

یکی از ابزارهای مهم در اطلاع‌رسانی و معرفی خدمات و کالا، چاپ کاتالوگ هست.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام چاپخانه نقش هنر، چاپ کاتالوگ یکی از راهکارهای مفید و مناسب برای جذب مخاطب و مشتری به شمار می‌رود. کاتالوگ‌ها به‌طورمعمول به‌صورت دفترچه‌ای به چاپ رسیده و به مشتریان ارائه می‌شود.

اصول طراحی و چاپ کاتالوگ

در عصر امروزی طراحی کاتالوگ (Catalog Design) و امور چاپ کاتالوگ Catalog Print جهت محصولات یک شرکت تجاری که محصولات متعدد داشته و یا برای دادن خدمات به یک شرکت، طراحی و چاپ انجام می‌پذیرد. طراحی کاتالوگ‌ها دارای زوایای مختلفی بوده که از دید مشتری دارای اهمیت نیست اما برای ارائه‌دهنده خدمات و یا چاپخانه‌ای که این مبادرت به طراحی کاتالوگ می‌کند امری مهم است. طراحی کاتالوگ‌ها با توجه به شیوه طراحی عموماً در چند لت یا سیمی یا منگنه‌ای چاپ می‌شوند.

کاتالوگ Catalog و بروشور Brochure به یک فایل تجمیع شده از کالا و یا خدمات ارائه شده به‌واسطه شرکت شما و یا سازمان‌های دیگر با اطلاعات جامع و کامل موردنیاز برای ارائه‌دهنده کالا و خدمات اطلاق می‌شود. در واقع در طراحی کاتالوگ جهت افرادی که به‌عنوان رابطه تولیدکننده، بازار هدف و مخاطبین می‌باشند، جمع‌آوری و چاپ می‌شود. این مشتریان اصولا سفارش‌های انبوهی داشته و یا افرادی هستند که وظیفه پرزنت محصول را دارند. کاتالوگ‌ها معمولا به‌صورت محدود چاپ و در اختیار خریداران و شرکت‌ها قرار می‌گیرند. کاتالوگ‌ها گونه‌ای از تبلیغات در زمینه تولید و ارائه خدمات بوده که می‌توان آن‌ها را ایجادکننده مستقیم و انتقال‌دهنده مفهوم و تاریخچه و محصولات شرکت بیان کرد. از ایجاد کاتالوگ تاکنون زمان زیادی نمی‌گذرد طراحی کاتالوگ نزدیک به یک قرن است که رواج یافته است.

نکات کاربردی در طراحی و چاپ کاتالوگ

اولین موضوعی که باید در طراحی و چاپ کاتالوگ مورد نظر قرار گیرد، هدف استفاده از کاتالوگ هست. در طراحی کاتالوگ می‌توان متناسب با نیازهای مشتری اقدام کرد. توجه به انتظارات مخاطب در سبک طراحی می‌تواند بازخوردهای مناسب و مفیدی را در جهت معرفی و ارائه محصول یا خدمات با خود به همراه داشته باشد. به‌کارگیری فونت‌های محدود و مناسب در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. برای جذاب‌تر کردن کاتالوگ می‌توان از سه مدل فونت مختلف، اما متناسب با موضوع کاتالوگ استفاده کرد. می‌توان این فونت‌های مختلف را متناسب با عناوین اصلی، فرعی و نوشته‌های موجود در کاتالوگ مورد استفاده قرار داد. یکی از موضوعات اصلی که همواره باید در طراحی کاتالوگ مدنظر قرار داد، بهره‌گیری از کاغذ مناسب هست. انتخاب جنس و سایز کاغذ می‌تواند بنا بر سلیقه مشتری و متناسب با موضوع و کاربرد کاتالوگ انجام شود. کاغذ گلاسه ۱۳۵ تا ۱۵۰ گرم برای استفاده در صفحه‌های داخلی کاتالوگ مناسب هست. همچنین استفاده از کاغذ گلاسه ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم برای جلد آن می‌تواند به کار گرفته می‌شود. رعایت اصول نگارشی، یکی دیگر از موارد مهم در طراحی کاتالوگ محسوب می‌شود. متن‌های موجود در آن به‌منظور منتقل کردن مناسب اطلاعات به مخاطبان بسیار حائز اهمیت هست. از موارد تأثیرگذار دیگر در این زمینه متناسب بودن طراحی کاتالوگ با نوع فعالیت کاری است. بر همین اساس باید میان نوع فعالیت کاری، محصول معرفی‌شده، طرح و مخاطبان، تناسب کافی وجود داشته باشد. استفاده از تکنیک‌های بصری نیز در طراحی و چاپ کاتالوگ می‌تواند مفید و موثر باشد. هدف استفاده از این تکنیک‌ها، جلب نظر مشتری نسبت به کالای ارائه‌شده هست.

اهمیت و ضرورت چاپ کاتالوگ

امروزه اغلب مردم از طریق استفاده از فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اطلاعات متناسب با نیازهای خود را در کمترین زمان ممکن کسب می‌کنند. با این‌ وجود استفاده از این ابزارهای دیجیتالی همیشه جوابگوی نیاز آن‌ها نیست، در نتیجه در این زمینه چاپ کاتالوگ کامل و مناسب، نیاز می‌شود. علاوه بر این کاتالوگ‌ها به‌عنوان ابزاری تبلیغاتی و بازاریابی کم‌هزینه به شمار می‌روند. این محصولات ضمن انتقال پیام تبلیغاتی، جلب نظر مشتری، قابلیت و قدرت افزایش فروش را دارا می‌باشند. این محصولات با مخاطبین مورد نظر خود به‌صورت مستقیم ارتباط ایجاد می‌کنند. از کاتالوگ به‌عنوان ابزاری برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان به‌وسیله کسب‌وکارهای متفاوت استفاده می‌شود. این ابزارها به‌عنوان یک دفترچه راهنما برای مشتری هست که خدمات و محصول مورد نظر را به او معرفی و ارائه می‌کند. کاتالوگ برای معرفی بهتر محصول به مشتری، حاوی مطالبی منظم و سازماندهی‌شده برای توصیف تمام ویژگی‌های کالا است که اطلاعات دقیق و مفید را در بردارد.

هدف از چاپ کاتالوگ معرفی خدمات یا محصولات، انتقال اطلاعات مفید و مناسب برای راهنمایی مشتری هست. همچنین جذب مشتری نیز از دیگر اهداف این محصول است. از مزایای کاتالوگ می‌توان به در دسترس بودن، ماندگاری و همراه بودن با مشتری را نام برد.

چاپ کاتالوگ مخاطب پسند

در چاپ یک کاتالوگ حرفه‌ای، رعایت نکاتی ضروری است. مهم‌ترین گزینه ترغیب مخاطب به خواندن تمام مطالب کاتالوگ است. این هدف از طریق دقت در چینش مطالب حاصل می‌شود. انتخاب عناوین مناسب و جذاب و نوع چاپ در این امر دخیل‌ است. پیش از چاپ، مرحلۀ صفحه‌بندی و فرم‌بندی مطرح است و دقت و تجربه در این امر باعث می‌شود تا کاتالوگ پس از چاپ در ترتیب صفحاتش ایرادی نداشته باشد، همچنین ویراستاری و وضعیت مارجین های برش هم در این قسمت کنترل می‌شود. رعایت همۀ اصول درنهایت به عمل چاپ منتهی می‌شود و چاپ کاتالوگ مهم‌ترین قسمت کار چاپخانه است.
انتهای رپرتاژآگهی                                       

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha