• سه‌شنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۳:۳۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 98060502219
  • خبرنگار : 71523

قبض برقتان را حذف نکنید، بدهکار می‌شوید!

قبض برقتان را حذف نکنید، بدهکار می‌شوید!

تنها ۱۰ روز تا زمانی که از سوی دولت برای حذف قبوض کاغذی تعیین شده باقی مانده و قرار است از اول مهرماه سال جاری، این قبوض به طور کلی حذف شوند، بنابراین به گفته مسئولان چنانچه مشترک به ثبت اطلاعات خود برای دریافت قبض الکترونیک اقدام نکند، اطلاعات قبض را دریافت نخواهد کرد و بدهکار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی وزارت نیرو، قبوض کاغذی برق باید تا اوایل مهرماه کوله‌بار خود را از خانه‌های مردم جمع کنند و پس از آن اطلاعات قبض مشترک توسط پیامک در اختیار وی قرار بگیرد. بنابراین مشترکین باید تا اواسط شهریورماه نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه‌های معرفی شده اقدام کنند.

به گفته مسئولان سالانه ۱۲ هزار درخت برای تهیه قبوض کاغذی قطع می‌شود و قرار است از محل کاغذی که در این راستا صرفه‌جویی می‌شود، برای ۱۰۰ هزار دانش‌آموز مناطق محروم وسائل آموزشی تامین  شود.

ثبت اطلاعات ۸۰ درصد از مشترکان

در این راستا، غلامعلی رخشانی مهر - معاون هماهنگی توزیع توانیر - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که طبق آخرین آمار حدود ۸۰ درصد از مشترکین برق، یعنی ۳۰ میلیون مشترک از ۳۶ میلیون مشترک، اطلاعات شناسه قبض و تلفن همراه خود را در سامانه‌ ثبت کرده‌اند، اظهار کرد: حدود ۶ میلیون مشترک باقی مانده‌اند که هنوز اطلاعاتی از شماره تلفن همراه آن‌ها در اختیار ما نیست یا اگر هست راستی‌آزمایی خوب جواب نداده است. یعنی مطمئن نیستیم شماره متعلق به آن مشترک است یا خیر.

وی با تاکید بر این‌که شش میلیون عدد قابل توجهی است، گفت: این مشترکان حدود ۱۰ تا ۱۵ روز برای ثبت اطلاعات خود مهلت دارند. زیرا اگر اطلاعات خود را تا ۱۵ شهریورماه ثبت کنند، ما هم تا روز اول مهر مهلت خواهیم داشت تا اطلاعات را راستی آزمایی کنیم.

اگر قبض خود را حذف نکنید، بدهکار می‌شوید

معاون هماهنگی توزیع توانیر ادامه داد: از اول مهرماه، مطلقا قبض کاغذی توزیع نخواهد شد. مگر در مناطق بسیار محدود کشور که احتمالا نواحی مرزی باشند یا برخی روستاهایی که تلفن همراه آنتن ندارد که این نقاط بسیار نادر هستند.

رخشانی‌مهر درباره مشترکینی که اطلاعات خود را ۱۵ شهریور ثبت نکنند، توضیح داد: توصیه این است مشترکین اطلاعات خود را ثبت کنند، در غیر این صورت نمی‌توانند صورت حساب را دریافت کنند و ممکن است همکاران برای دریافت بدهی به منزل آن‌ها مراجعه کنند.

تشریح چهار روش حذف قبوض برقی

اما چهار روش به‌منظور دریافت شماره تلفن همراه مشترکان برای ارسال قبوض پیامکی در نظر گرفته شده است. در روش نخست، ماموران قرائت کنتور پس از مراجعه به منازل شماره تلفن همراه مشترک را دریافت و در سامانه ثبت خواهند کرد.

در روش دوم نیز سرشماره‌ای اعلام شده است که مشترکان با ارسال شماره شناسه اشتراک خود، اطلاعاتشان در سامانه ثبت خواهد شد و پس از این قبوض خود را به شکل پیامک دریافت خواهند کرد. در واقع همه مشترکان در سطح کشور می‌توانند با ارسال *۱* شناسه قبض # به سرشماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض کشور اقدام کنند.

این اقدام باید با شماره همراهی انجام شود که مسئولیت پرداخت صورت‌حساب برق را برعهده دارد، یعنی مالک، مستأجر و یا هر فرد دیگری که مسئولیت صورت حساب برق از سوی مالک به وی واگذار شده است. پس از آن راهنمایی لازم در قالب پیامک در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت.

در روش سوم نیز مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت ۳۹ شرکت توزیع در سراسر کشور نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. همچنین اپلیکیشنی در سایت‌های یاد شده قرار گرفته که مشترکان می‌توانند با استفاده از آن علاوه بر دریافت قبوض الکترونیکی، تمامی خدمات پس از فروش را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند.

مستاجرها چه کنند؟

چنانچه فردی مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند. اگر مشترکی چند قبض برق دارد می‌تواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند. در حال حاضر برای حدود یک میلیون مشترک که شماره همراه آن‌ها موجود است، به صورت موازی هم قبض کاغذی و هم قبض به صورت پیامک ارسال می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۵ ۱۰:۴۹

لطفا ارسال قبض را هم با ايميل ميسر كنيد. با تشكر

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۵ ۱۱:۳۲

مدیریک مجتمع مسکونی هستم در سیستم مالی مجتمع می بایست کلیه مستندات هزینه (رسید کتبی) وجود داشته باشد و برق مشترک به نام سازنده و فروشنده مجتمع میباشد و تقریبا" هر شش ماه گردش مدیریتی وجود دارد و این مشکل تمامی مجتمع های فاقد "اختلاس" میباشد و نیازمند قبض هزینه و هزینه صدورقبض کتبی(تصورکنم مشکل درخت ها حل شود)!!؛ شایان ذکر است در پیامک های مصارف شخصی ضروزی است شماره اشتراک و شماره بدنه کنتور قید شود که در حال حاضر این گونه نیست.

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۵ ۱۵:۲۸

خانه ما نوساز است و تقریبا 5 روز پیش کنتور برق نصب شده است، بنابراین شناسه قبضی وجود ندارد یعنی اساسا تا حال قبضی ارائه نشده است چرا که این ساختمان 4 سال در حال ساخت بوده و یک کنتور اصلی داشته که الان تبدیل به 14 کنتور شده است

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۵ ۱۴:۱۳

با توجه به اینکه بعضی مواقع موبایل خاموش است و یا شخص به مسافرت رفته و دسترسی به پیامک ندارد مشکل ایجاد میشود لذا بهتر است از قبوض ایمیل شود اینجوری مشکل کسانی مثل آقای بهرام که به سند نیاز دارند هم حل میشود