• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۱:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98060502815
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

فودسرویس‌ها از جذابیت‌های گردشگری مشهد

فودسرویس‌ها از جذابیت‌های گردشگری مشهد

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جذب گردشگر خارجی، نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است.

حمیدرضا کوشا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هدف از برگزاری همایش مدیریت نوین در صنعت فودسرویس، شروع کار بلند مدت است اظهار کرد: فودسرویس‌ها با مشکلات زیادی روبرو هستند و ما تنها به‌دنبال برگزارکردن یک همایش نبودیم، بلکه به منظور آگاه‌سازی فودسرویس‌ها با راه‌حل این مشکلات این هم‌اندیشی را برگزار کردیم.

وی افزود: خوشبختانه در دانشگاه‌ها، سال‌ها بر این موضوعات کار تخصصی انجام شده است و برای مشکلات این صنعت به راه‌حل‌های خوبی رسیده‌اند. در دنیا فودسرویس‌ها و رستوران‌های معروف مانند مک دونالد و برگرکینگ این مشکلات را حل کردند اما ما متاسفانه خیلی عقب هستیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه «فودسرویس‌ها بخش عمده اقتصاد شهر ما هستند» عنوان کرد: در این همایش سعی کردیم از بخش‌ها و شرکت‌های مختلفی که در جامعه با فودسرویس‌ها در ارتباط و تامین‌کننده مواد اولیه فودسرویس‌ها هستند، دعوت کنیم که با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند.

کوشا ادامه داد: این شرکت‌ها محصولات زیاد و خدمات خاصی دارند که مدیریت فودسرویس‌ها از آن اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به این که «در آینده همایش و برنامه‌هایی خواهیم گذاشت که مشکلات این فودسرویس‌ها را حل کند» اشاره کرد: در این همایش سعی شده است که نقشی برای دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شود تا فودسرویس‌ها را با آنان آشنا کنیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد تاکیدکرد: هدف از این همایش آموزش نبوده؛ بلکه آشنایی فودسرویس‌ها با حوزه‌های تخصصی است که در صورت نیاز در آینده از آموزش و مشاوره‌های تخصصی شرکت‌های مشاوره‌ای و دانش‌بنیان، دانشگاه و شرکت‌های تامین کننده استفاده کنند.

کوشا با بیان این که «محوریت در سفر به مشهد، زیارت علی بن موسی الرضا است» گفت: مسافری که به مشهد می‌آید، باید تجربه خوبی از سفر خود داشته باشد. برای این کار باید مهمان‌پذیری خوب صورت گرفته و غذای خوبی سرو شود. خدمات باید در شان کسی که برای زیارت به مشهد می‌آید، باشد. فردی که به مشهد می‌آید، شان و جایگاهی دارد که باید حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: خدمات ما تاکنون بسیار خوب بوده است، اما می‌تواند بهتر از این باشد. جایگاه فودسرویس‌ها به عنوان یکی از اجزای مهمان‌پذیری شهر بسیار مهم است. امیدواریم با این برنامه‌ها بتوانیم شان زائر و گردشگر را بهتر رعایت کنیم. شهر مشهد در کشور بهترین است و می‌تواند هم‌چنان پیشرو باشد.

کوشا افرود: یکی از جذابیت‌های شهر مشهد فودسرویس‌ها هستند. کسی که به مشهد می‌آید، این ذهنیت را دارد که می‌تواند در این شهر غذاهای خوبی را میل کند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: متاسفانه در خارج از کشور و در نگاه جهانی، شناخت نسبت به فودسرویس‌های مشهد بسیار کم‌ است و ما در این زمینه خیلی خوب کار نکردیم.

وی با اشاره به این که کشورهای عربی آشنایی خوبی با فودسرویس دارند. آن‌ها بعد از زیارت متوجه فودسرویس‌های خوب شهر مشهد شدند، ادامه داد: متاسفانه ما در زمینه‌ی معرفی خود در نگاه جهانی موفق نبودیم. مشهد شهری است که از لحاظ مهمان‌داری، هتل‌داری، فودسرویس و... یکی از بهترین شهرهای ایران است.

کوشا عنوان کرد: خوشبختانه شهر مشهد، به صورت آرام‌آرام به سمت معرفی خود در زمینه فودسرویس، هتل‌داری، مهمان‌داری و... حرکت می‌کند؛ اما به نظر من این موضوع کند است و هنوز جای کار دارد.

وی افزود: عملکرد گذشته ما خوب نبوده است اما ما انتظار داریم با ایجاد  فضای تعاملی، بتوانیم همه را دور هم جمع کرده و با هم‌اندیشی‌، برنامه‌ریزی بهتری برای آینده داشته باشیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد گفت: معرفی مشهد به جامعه هدف دیگر مانند گردشگر خارجی غیرمسلمان و غیرشیعه نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است. اگر ما بتوانیم گردشگران را حتی برای تجربه مهمان‌پذیری خوب جذب کنیم، می‌توانیم آنان را با فرهنگ و دین نیز خود آشنا کنیم.

کوشا خاطرنشان کرد: ثبت غذاهایی مثل "شیشلیک" در دنیا گام موثری بوده است اما کافی نیست. باید برای مخاطب عام، تلاش بیش‌تری کنیم که از طریق تبلیغات و فعالیت در فضاهای مجازی با فودسرویس‌ها آشنا شوند.

وی با بیان این که در حال حاضر حدود 4000 فودسرویس در مشهد وجود دارد اظهار کرد: شهر مشهد به واسطه گردشگر و زائرپذیر بودن آن، نیازمند فودسرویس‌های بیشتر و با کیفیت است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که در آینده مردم به دلیل مشغله کاری، بیشتر خریدهای خود را از فودسرویس‌ها انجام خواهند داد بیان کرد: مشهد قطب غذا است و یکی از جاذبه‌ها و تفریحات شهر، فودسرویس‌ها هستند. اگر می‌بینیم که برخی فودسرویس‌ها نمی‌توانند خود را معرفی کنند و بعد از مدتی تعطیل می‌شوند، به این دلیل است که آن‌ها ‌نتوانستند مشتری را جذب کنند.

کوشا افزود: در این زمینه، جای مشاوره و آموزش کاملا خالی است و دیده می‌شود. ما در حوزه صنایع غذایی و مدیریت نیاز به آموزش داریم. برخی مدیران فودسرویس‌ها آشپزهای خوبی هستند اما کسی که می‌خواهد یک فودسرویس را اداره کند، باید مدیریت را بلد باشد. برخی مدیران فودسرویس‌ها با آموزش‌ مدیریت آشنایی ندارند.

وی گفت: آموزش مدیریت سال‌هاست که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود اما به طور تخصصی در حوزه رستوران‌داری، هتل‌داری، مهمان‌پذیری و... آموزش داده نمی‌شود. متاسفانه ارتباط دانشگاه با مدیران صنعت فودسرویس، ضعیف است و  لازم است فضایی ایجاد شده و زبان‌هایمان را به یک‌دیگر نزدیک کنیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: نیروهایی که این صنایع نیاز دارند، فارغ التحصیلان کارشناسی و یا کارشناسی ارشد نیستند بلکه باید دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و متمرکز دیده باشند.

وی ادامه داد: دوره‌های دانشگاهی، واحد درسی زیادی دارد و کاملا تخصصی و نظری است. برای نیرو متخصص لازم است دوره‌های کوتاه‌مدت کاربردی تعریف شود که این امر نیازمند زمان است اما دانشگاه علمی کاربردی نیز می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

کوشا با بیان این که تعاملات در کشور ما ضعیف است عنوان کرد: کسانی که گرید برتر فودسرویس هستند با دوره‌های آموزشی و تحصیلات تخصصی در زمینه‌ کار خود آشنایی دارند. در شهر مشهد حدود 30 فودسرویس وجود دارد که رفتارهای تخصصی را آموزش دیدند و در کار خود استفاده می کنند اما اکثریت فودسرویس‌ها با این موضوع آشنا نیستند. ما باید به سمتی برویم که فودسرویس‌های ضعیف را آشنا و توانمند سازیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha