• یکشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 98061005121
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

روایتی از محیط‌بانی که آتش ارسباران دست‌ها و موهایش را سوزاند

روایتی از محیط‌بانی که آتش ارسباران دست‌ها و موهایش را سوزاند

ایسنا/آذربایجان شرقی "دست‌های تاول‌زده"، عنوان تصویری بود که بعد از آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران در فضای مجازی دست به دست شد، این دست‌های تاول‌زده متعلق به رئیس اداره محیط زیست خداآفرین بود همانی که تاول دستان سوخته‌اش حکایت از دلی سوخته‌تر داشت.

 او «مرتضی نعمت‌پور» همان مدیری بود که از همان روز اول حادثه آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران پا به میدان گذاشت و با تمام توان و به همراه نیروهایش، کیلومترها راه را با پای پیاده پشت سرگذاشت تا داغ سوزان جنگل‌ها را خاموش کند و این عکس، تصویرگر تلاش‌هایی شد که هیچ‌کس از آن باخبر نبود. 

  در رابطه با این عکس مردم نیز نظرات بسیاری مطرح کردند و با بیان کلماتی چون «خداقوت پهلوان، یاشاسین، مرد باغیرت و...» به زحمات چنین مدیرانی در فضای مجازی پاسخ دادند. 

نعمت‌پور به مدت 11 سال است که در بخش‌های مختلف محیط زیست مناطق ارسباران از جمله ورزقان، خداآفرین، هریس، جلفا، هوراند و همچنین کیامکی مسئولیت‌هایی را بر عهده گرفته و طی این سال‌ها نیز عملکرد خوبی از خود برجای گذاشته است؛ او در جریان زلزله ارسباران نیز در محیط زیست هریس مشغول فعالیت بود و در این رابطه نیز به جهت مساعدت‌ها و همچنین طراحی نوعی حفاظ موقت( به وسیله میله، تور و سایر مصالح) به عنوان "رییس نمونه" انتخاب شد.  

او در سال 88 نیز به عنوان محیط‌ بان نمونه استانی و در سال 94 نیز به عنوان محیط بان نمونه کشوری انتخاب شده و همچنین در خاروانا نیز به دلیل عملکرد خود به عنوان کارمند نمونه انتخاب شده بود.  

جنگل که می‌سوزد، قلب و جگر گوشه ‎ مان می‌سوزد

مرتضی نعمت‌پور در مورد فعالیت‌های خود به ایسنا می‌گوید: بنده به عنوان یک محیط بان همیشه به محیط زیست علاقه و حساسیت دارم، طبق اصل 50 قانون اساسی حفاظت و صیانت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است، ما نیز نه تنها در این ماجرا، بلکه در جریان تمامی حوادث در منطقه حاضر شده و با تمام توان خود، همانند جان از محیط زیست حفاظت می‌کنیم. 

  

او می‌گوید: در تابستان سال‌جاری حدود 25 مورد آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران اتفاق افتاده بود که در جریان تمامی این حوادث در منطقه حاضر شده و در راستای اطفای آتش تلاش کرده و تا لحظه اطفا نیز منطقه را لحظه‌ای ترک نکردیم، چرا که تحمل سوختن جنگل را نداریم، وقتی گوشه‌ای از جنگل می‌سوزد، گویی که قلب و جگرگوشه‌مان سوخته باشد.  

نعمت‌پور در تشریح ماجرای آتش‌سوزی اخیر ارسباران نیز می‌گوید: از همان روز اول حادثه در منطقه حاضر شده و مراتب نیز با مدیریت بحران و مافوق خود اطلاع دادیم، از روز دوم که آتش‌سوزی وضعیت بحرانی داشت همه نیروهای امدادی و اکیپ‌ها از نقاط مختلف استان آمده بودند و نیروهای سپاه، ارتش، بسیج و... همه و همه حضور داشتند و کمک می‌کردند.  

او ادامه می‌دهد: کمک رسانی دستگاه‌های استانی خوب بود همه در صحنه حضور داشتند اما به بالگرد بسکت‌دار نیاز داشتیم چرا که کانون‌ آتش‌سوزی در نقاط صعب‌البوری قرار داشت و نیاز به امداد هوایی بود، در حالی که طبق گفته مسئولان امر نیز چنین امکاناتی در استان وجود نداشت.  

نعمت‌پور با بیان این‌که فاصله بین دو کانون آتش‌سوزی دو کلیومتر بود که رسیدن به آنجا نیز بصورت هوایی ممکن بود، چراکه منطقه بسیار صعب‌العبور بود، می‌افزاید: زمانی که در دره‌ای آتش‌سوزی رخ می‌داد به علت صعب‌العبور بودن فقط از طریق دود آن می‌فهمیدیم که آتش‌سوزی شده است.  

او با تاکید بر این‌که همه گروه‌های امدادی استان با تمام تلاش در فکر مهار آتش‌سوزی و اطفای آن بودند، ادامه می‌دهد: در دومین روز آتش‌سوزی که ظرفیت‌های استان با تمام توان به منطقه آمده بود، به بسکت‌ نیاز داشتیم که آن ‌هم در استان وجود نداشت، در حالی که اگر بالگرد بسکت دار همان روزهای اول به منطقه اعزام می‌شد، می‌توانستیم آتش‌سوزی را زودتر اطفا کنیم.  

سختی‌های مهار آتش از زبان رئیس اداره محیط زیست خداآفرین

نعمت‌پور می‌گوید: کانون‌های آتش‌سوزی نیز به حدی صعب العبور و طولانی بود که امکان حمل دستگاه‌های آتش‌ خاموش کن میسر نبود و خودمان با پای پیاده و در شرایط سخت می‌رفتیم تا هرآنچه که از دستمان برمی‌آید را برای مهار آتش انجام دهیم. در این رابطه تبرهای کوچکی را با خود حمل می کردیم و با زدن شاخ و برگ‌ها جلوی گسترش آتش را می‌گرفتیم.  

او می‌افزاید: در برخی نقاط نیز مسیر به حدی صعب العبور بود که نشسته سر می‌خوردیم و از صخره‌ها و دره‌ها، با مصیبت فراوان پایین می‎رفتیم. باید از نزدیک این مناطق را ملاحظه کرد تا به سختی مسیر و صعب‌العبوری آن پی برد.

وی ادامه می دهد: گاه تا 4 کیلومتر امکان تردد ماشین و .. نبود و باید با پای پیاده تردد می‌کردیم که در چنین شرایط حمل اشیای دیگر برایمان میسر نبود. پوشش گیاهی برخی مناطق نیز دارای خارهای چسبانی بود(قره تیکان) که پاهایمان را به طور کلی زخمی و خونی می‌کرد.  

او با اشاره به عکس منتشر شده از خودش تحت عنوان «دستان تاول‌زده»، می‌گوید: من یک محیط بان و محافظ محیط زیست هستم و همیشه صیانت از محیط زیست را وظیفه و تکلیفی برای خود می‌دانم در مورد آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران نیز هرچند تلاش و زحمت بسیاری را به کار بستیم، اما نمی‌خواستم رسانه‌ای شود و مشغول کار خود بودم، تا این‌که در جریان امداد رسانی‌ها یکی از عکاسان شهرستان اهر که در محل حادثه حضور داشت، ماجرا را جویا شد و من با تشریح ماجرا دستانم را نشانش دادم و این تصویر را از بنده گرفت. البته صرف دستانم نبود بلکه بخشی از موهای سر و پاهایم نیز زخمی و سوخته بود.  

او با بیان این‌که عملکردم نشان از فعالیت‎های من داشته و نیازی به گفتن آن نیست، ادامه می‌دهد: نیروهای محیط زیست منطقه اولین نفراتی بودند که از روز اول حادثه در منطقه حضور یافته و با جان و دل برای مهار آتش تلاش کردند، همکارانم نیز شبانه روزی در کنارم بوده و از روز اول حادثه تا اطفای کامل آتش، لحظه‌ای چشم برهم نگذاشته و تلاش کردیم.

وی ادامه داد: حتی تا روز گذشته نیز نتوانسته‌ بودم استراحت کاملی داشته باشم تا این‌که روز گذشته آقای دکتر قاسمی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با بنده تماس گرفته و گفتند که دو روزی را استراحت کنم. از این‌رو با توجه به زخم‌های موجود در پاهایم به منزل آمده و دو روزی را استراحت می‌کنم.  

رئیس اداره محیط زیست خداآفرین با بیان این‌که برای پیشگیری از وقع چنین حوادثی باید جنگل‌های ارسباران مجهز به بالگرد بسکت‌دار باشد تا در مواقع نیاز استفاده کنیم، می‌افزاید: در این رابطه نیز گفته‌اند که مقرر است چنین امکانی برای استان فراهم شود.  

او می‌گوید: از مردم تقاضا داریم بیش از پیش به محیط زیست توجه کرده و مراقب آن باشند؛ در منطقه ارسباران نیز یک سری آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی ها لازم است تا مردم به اهمیت جنگل‌ها و حیوانات واقف شده و در صیانت از آن همیار اداره محیط زیست باشند.  

نعمت‌پور که پایان‌نامه‌اش نیز در مورد محیط زیست و حیوانات بوده، به اهمیت حیوانات و حکمت وجودی هر کدام از آنان اشاره می‌کند و می‌افزاید: شاید مردم منطقه خرس را به عنوان یک حیوان وحشی بشناسند اما این حیوان در رویش جنگل‌های ارسباران بسیار موثر بوده و در گوارش خود چیزی دارد که باعث رویش جنگل‌ می‌شود؛ همچنین پلنگ، گرگ و... نیز خواص و حکمت‌های خود را در جنگل‌ها و محیط زیست دارند. این موارد باید به مردم آموزش داده شود تا به اهمیت حیوانات و جنگل‌ها پی ببرند.  

او می‌گوید: زمانی که در مناطق مختلف ارسباران گشت می‌زنیم، در میان اهالی روستاها حاضر می‌شوم و در مورد محیط زیست و مزایای حیوانات مختلف برایشان می‌گویم و تاثیر این گفته‌ها و آموزش‌ها را نیز بارها مشاهده کرده‌ام، چنانچه در شهرستان هوراند آموزش‌هایی در مورد گرگ‌ها ارائه دادم که نتیجه آن نیز کاهش کشته شدن گرگ‌ها بود، از این رو اهمیت فرهنگ سازی در این رابطه بسیار مهم بوده و باید اقدامات موثری در این رابطه در مورد جنگل های ارسباران انجام شود. 

  

نعمت‌پور در خاتمه اظهار می‌کند: برخی ارگان‌ها ما را به سهل انگاری متهم می کنند، در حالی که از همان روز اول حادثه، مراتب را به مافوق و مدیریت بحران اطلاع دادیم و خود نیز به سرعت عازم منطقه شدیم تا هرآنچه از دستمان برمی‌آید انجام دهیم.  

 تصویری که تحت عنوان «دستان تاول‎زده» از رییس محیط زیست خداآفرین در فضای مجازی دست به دست می‌شود، توسط امیر یوسفیان، عکاس اهری در جریان آتش‌سوزی‌های ارسباران گرفته شده است.

امیر یوسفیان، عکاس اهری نیز در این رابطه به ایسنا می‌گوید: زمانی که در روستای طوعلی علیا خداآفرین حضور داشتیم این عکس را به ثبت رساندم. شرایط بسیار بغرنج بود و نیروهای امدادی، ارتشی، سپاهی و... جهت کمک‌رسانی حضور داشتند.

یوسفیان ادامه می‌دهد: در این منطقه متوجه حضور آقای نعمت‌پور، رییس اداره محیط زیست خداآفرین شدم و ایشان در شرایط بسیار نامناسبی بودند به گونه‌ای که آتش بخشی از موی سر و صورت و دستانشان را سوزانده بود. با دیدن این وضعیت عکسی از ایشان گرفتم و برخی دوستان نیز منتشر کردند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha