• یکشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 98061005209
  • منبع : بوشهر

دبیر کنگره سرداران و ۲۰۰۰ شهید استان بوشهر:

هنر برنده‌ترین شمشیر فرهنگی است

هنر برنده‌ترین شمشیر فرهنگی است

رییس حوزه هنری استان بوشهر گفت: یکی از چالش‌های فرهنگی مهم امروز، آشنا نبودن دقیق نوجوانان و جوانان کشور با حماسه سازان و نام آوران تمدن ایران اسلامی است و نسل ایران زمین باید با حماسه‌های بی‌نظیر این سرزمین از زبان هنر آشنا شود.

به گزارش ایسنا، امید پارسایی فر در اختتامیه اولین جشنواره استانی جنگنامه خوانی و نقالی در شهر سعدآباد با اشاره به ضرورت مطرح شدن حماسه‌ها در جامعه امروز اظهار کرد: جنگنامه خوانی و نقالی هنری است که به بیان حماسه‌های سرزمین‌مان می‌پردازد که این هنر در شرایط امروز که تلاش‌های زیادی برای زدودن روح حماسه از ایرانیان به کار گرفته می‌شود، نقشی مهم بر عهده دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های روایات حماسی و قهرمانانه کشور بیان کرد: برای تربیت نسل جوان نیاز به قهرمان داریم و همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صدا و سیما و دیگر نهادهای فرهنگی در این رابطه باید با جدیت و تمام ظرفیت به میدان بیایند و نسل امروز را با حماسه‌های جذاب و متنوع دینی و میهنی ایران آشنا سازند.

رییس حوزه هنری بوشهر با بیان اینکه جنگنامه خوانی و نقالی از هنرهای ریشه دار استان بوشهر است، افزود: پرچم مرزداری استان بوشهر همیشه با سرافرازی در ۵۰۰ سال اخیر برافراشته بوده و در این مرزداری، وقایع و رشادت‌های بی‌نظیری خلق شده است که باید به زبان گونه‌های مختلف هنری از سینما، نمایش و موسیقی تا ادبیات و هنرهای تجسمی بیان شود.

پارسایی‌فر  تاکید کرد:  در استان بوشهر، ادبایی چون سید محمد مضطر حماسه‌های رئیسعلی دلواری را سرودند و جنگنامه خوانانی چون زنده یاد جهانبخش کردی زاده و باقر آرامی این رشادت‌ها را به شیواترین بیان ارائه کرده‌اند.

مسئول کمیته فرهنگی و هنری سرداران و ۲۰۰۰ شهید استان بوشهر با اشاره به برپایی این جشنواره با هدف زنده نگه داشتن نام بزرگان و حماسه سازان استان گفت: هنر جنگنامه خوانی از هنرهای ویژه و متمایز استان است و امروزه هنرمندان و اساتید این عرصه باید بتوانند متن‌های نقالی و جنگنامه خوانی را به سمت حماسه های امروز و وقایع دفاع مقدس و دوران تولید ملی سوق دهند.

وی با بیان اینکه باید به سراغ حماسه‌های دفاع مقدس در جنگ تحمیلی هشت ساله رفت، گفت: هنرمندان جوان و نوجوان می‌توانند اشعار و متون حماسه‌های سردارانی چون نادر مهدوی، بیژن گرد، خلبانان هوایی و رزم‌ناوهای نیروی دریایی را بخوانند و برای نسل‌های آینده این تلاش‌ها را جاودان کنند.

شمشیر هنر برنده‌ترین شمشیر فرهنگی است

سرهنگ علیرضا غریبی دبیر کنگره سرداران و  ۲۰۰۰  شهید استان بوشهر نیز بیان کرد: هنر برنده‌ترین شمشیر فرهنگی است لذا باید هنرمندانی که در این عرصه، در راستای اهداف و آرمان‌های شهدای انقلاب و دفاع مقدس فعالیت دارند، قدر بدانیم.شهدایی که رفتند تا انقلاب اسلامی و عزت آن حفظ شود و با اهدای خون خود بنای محکم انقلاب اسلامی را که امروز افتخار همه مردم مسلمان و همه مظلومین عالم است حفظ کنند.

وی با اشاره به اهداف جامعه و حضور کنگره شهدای استان بوشهر گفت: در دی ماه امسال استان بوشهر میزبان کنگره سرداران و  ۲۰۰۰  شهید استان است.

دبیر کنگره سرداران و ۲۰۰۰ شهید استان بوشهر با اشاره به موضوعات نقالی همچون شهادت، مدح حضرت علی (ع) و حماسه سازان گفت: زبانی که نقالی خوانی در قالب هنر دارد به مراتب بهتر از زبان ما به نسل نوجوان و جوان انتقال پیدا می کند.

سرهنگ غریبی با اشاره به جشنواره جنگنامه خوانی و نقالی بیان کرد: این گونه مراسمات که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به همراه دارد زبان گویای هنر است و هنرمندان باید به استمرار آن در سطح استان اهتمام ویژه ای داشته باشند.

جشنواره‌ای به یاد حماسه سازان و نام آوران انقلاب اسلامی

شهردار سعدآباد با بیان اینکه سعدآباد یکی از با سابقه‌ترین شهرها در حوزه فرهنگ و هنر است، عنوان کرد: در شهر سعدآباد هنرمندان زیادی در عرصه جنگنامه خوانی و نقالی و سایر رشته ها فعالیت دارند و مقام های خوبی را در سطح استان و کشور کسب کرده اند.

ابوالقاسم شریفی با اشاره به برگزاری این جشنواره به یاد حماسه سازان و نام آوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شهر سعداباد افزود: سعدآباد در حوزه ایثار و شهادت طلبی سه شهید والامقام، در دوازدهم دی ماه سال  ۱۳۵۷  تقدیم انقلاب کرده که از افتخارات این شهر است.

در این آیین "سیده نگار بهرسی" از شهرستان دشتی با نقل «جنگ خندق» توانست عنوان برگزیده اولین جشنواره استانی جنگنامه خوانی و نقالی را کسب کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha