• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98061105553
  • خبرنگار : 71214

نرخ جدید عوارض آزادراه‌های کشور اعلام شد+ جدول

نرخ جدید عوارض آزادراه‌های کشور اعلام شد+ جدول

در پی اعلام خبر افزایش ۲۱ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌ها، نرخ‌نامه مصوب آن منتشر شد که بر اساس آن حداقل عوارض برای تردد خودروهای سواری در آزادراه باغچه مشهد، بخش فریمان به مبلغ ۱۵۰۰ تومان و حداکثر عوارض برای تردد نفتکش‌ها در آزادراه قم - گرمسار به مبلغ ۱۵۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، چند روز گذشته خبری مبنی بر افزایش ۲۱ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌ها با دستور وزیر راه و شهرسازی منتشر شد که البته بهنام داوودی - مدیر کل بهره‌برداری آزادراه‌ها - در این باره به ایسنا گفته بود که این عوارض بسته به هر مسیر و آزادراهی متفاوت است اما بر اساس آخرین ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی به صورت میانگین ۲۱ درصد نرخ عوارض آزادراهی در کشور افزایش پیدا کرده و با پنج ماه تاخیر از ابتدای شهریور ماه امسال اعمال شده است.

تخفیف ۵۰ درصدی برای خودروهای عمومی

بر اساس دستور العمل ارسالی خودروهای عمومی که بیش از ۴۰ بار از یک عوارضی در طول یک ماه عبور کنند ۵۰ در صد تخفیف می‌گیرند. ۲۰ درصد تخفیف مربوط به خودروهای پلاک‌عمومی و ۳۰ درصد مربوط به تردد بیش از ۴۰ بار خودروها در ماه است، یعنی با افزایش  میانگین ۲۱ درصدی عوارض، تخفیف ۵۰ درصدی برای خودروهای عمومی و پر تردد لحاظ شده است و آنهایی که به مردم خدمات ارائه می‌کنند، مشمول تخفیف ۵۰ درصدی شده و در این صورت عوارض آزادراهی برای آن‌ها ۲۹ درصدی کاهش پیدا خواهد کرد.

البته وزارت راه و شهرسازی، میزان هزینه نگهداری از آزادراه‌ها در سال ۱۳۹۸ را با فرض حداقل هزینه ضروری نگهداری، سالانه (۲ درصد هزینه احداث) برابر با ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. در حالی که درآمد کل آزادراه ها از محل عوارض کنونی که صرف نگهداری از آن‌ها می شود برابر با ۱۲۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم این مبلغ است. این یعنی برای تامین حداقل بودجه هزینه نگهداری راه‌ها، عوارض فعلی تردد خودروها باید ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند، در حالی که میانگین رشد عوارض در سال جاری حدود ۲۱ درصد تعیین شده است.

همچنین بر اساس محاسبات انجام شده، مبنی بر داده‌های آماری بارنامه‌های صادر شده به طور متوسط، نسبت کل عوارض دریافتی از خودروهای سنگین شامل تریلی، کامیون دو محور و سه محور به میزان دریافتی آن‌ها بابت کرایه حمل بار در چند نمونه مورد بررسی برای کل مسیر بین دو تا شش درصد است. در نتیجه میزان عوارض افزایش یافته برای سال ۱۳۹۸ حداکثر دو هزارم تا یک درصد میزان کرایه دریافتی است و مطلقاً سهم قابل محاسبه‌ای در سبد قیمت حمل و نقل ندارد.

این در حالی است که استفاده از آزادراه‌ها که بخش عمده‌ای از هزینه نگهداری آن ناشی از استهلاک وسایل نقلیه سنگین روی آن است، حداقل موجب کاهش ۴۶۷ کیلومتری مسیر نسبت به راه‌های موجود و صرفه‌جویی ۱۶۶ میلیارد تومانی سالیانه در مصرف سوخت آن هم با قیمت سوخت یارانه‌ای انواع وسایل نقلیه می‌شود.

با کلیک بر لینک آبی رنگ  جدول نرخ نامه عوارض مصوبه آزادراه های مشارکتی در سال ۱۳۹۸  قابل دریافت است؛ نسخه سبک‌تر آن نیز به شرح ذیل است که این نرخ نامه ها از اول شهریورماه در آزادراه های کشور اعمال می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۱ ۱۲:۰۴

... سراسر دروغ و ریا من یک هفته پیش عوارض 6500و5500تومان رادرسرگردنه ی ساوه به همدان پرادخت کردم

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۱ ۱۳:۱۳

پل میانگذر دریاچه ارومیه کدام امکانات و رفاهیات رو داره آخه عوارضش شده 7000 تومان تازه آزادراه هم نیست یه جاده معمولی دو طرفه و بسیار خطرناک و حادثه خیز هستش والاه انصاف نیست.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۸ ۱۰:۴۳

دوست عزیز آزادراه پل زال جون خیلی از هموطنامونو نجات داد از اون مسیر فوق خطرناک و همچنین کل مسیر رو تونل زدن تا موجبات آسایش و آرامش ماها فراهم بشه.دمشون گرم. بقیه موارد رو کاری ندارم تو این یه مورد حقشونه خداوکیلی

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۱ ۱۳:۳۴

هیچکدام باندازه ی اندیمشک_خرم آباد نیست!!! حدود ۱۵۰ کیلومتر مسیر رو باید یک سواری ۲۴۵۰۰ تومان بده!!! واقعا سر گردنه که میگن اونجاست.....

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۱ ۱۳:۳۴

جدول اصلا قابل خوندن نیست

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۱ ۱۴:۴۱

بزرگراه قزوین زنجان که کیفیت جاده در بعضی قسمت ها فاجعه بار است عایا مردم باید عوارض بدهند یا وزارت راه خسارت به خودروها. امیدوارم دوباره دادستانی به این اجحاف ورود کند.

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۱ ۲۱:۴۹

مواد اولیش ازخارج وارد میشه فشارشما ازبیگانه بیشترشده. ما از صباشهر میریم احمداباد هروز 4هزارتومان عوارض میدیم انصاف هم خوب چیزی بود

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۱ ۱۵:۳۳

تاسف آوره که فقط بفکر خالی کردن جیب ملت از هر طریق ممکن هستن بدون هیچگونه خدمات و امکانات رفاهی...مردم هم واقعا مانده اند که چه کنند از دست اینها

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۱ ۱۸:۴۸

یک اتوبان می سازید پنجاه سال ازش پول درمی آورید ... قم،،تهران بیست سال ازمردم پول گرفته ووووووحالا هر سال بیست درصدوبیشتر گرانش می کنیدبهتره ازهمان جاد ه های قدیم اسستفاده شود.

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۲ ۰۰:۱۴

فقط پوله زوره این که میگیرن. جا ما حتی روستاهای تفریحی هم یاد گرفتن عوارض میگیرن

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۱۲ ۱۴:۳۰

سلام من در تهران .پردیس تردد دارم خوردو شخصی هستم وروزی دوبار تردد اجبارا دارم از لاین ویژه ۴ هزار تومن حساب میکنن واین خیلی سنگینه چون من کارمندم وتقاضا دارم تسهیلاتی برای ما کارمندان که هر روز باید تردد کنیم لحاظ شود

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۶ ۲۰:۱۶

سال 97 عوارض آزادراه چالوس 6500 تومان بود .سال 98 8000 تومن میگیرند با اون اتوبان موج دار . اینکه میشه حدود 24 در صد . سه در صد اضافی جیب کی میره ///

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۲ ۱۷:۰۷

یه کمی بفکر مردم باشید خواهشا همه جوره دارید می خورید بسه دیگههه

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۳۰ ۱۰:۲۲

ای کاش عکس رو با یه کیفیتی میذاشتین که اعداد رو بشه دید

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۹ ۰۲:۲۳

آراد راه تهران قم 500 بود الان شده 1200 تومان. فکر کنم کامپیوتر اشتباها 21 درصد زده 210 درصد.لطفا کامپیوتر و درست کنید.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۴ ۲۱:۲۶

كل هزينه كشور را مردم بايد بپردازند آقاي وزيربنده ماليات وعوارض خودرو ومنزل و بقيه خدمات بي كيفيت را بايد بپردازم براي پست يك پاكت خالي حدود 10هزارتومان تعويض پلاك و شناسنامه و كارت ملي و هزار كارديگرجيب مردم را خالي ميكنيدكليه كارها را هم ارجاع ميدهيد به هزار دكاني كه درست كرديد مثل پليس+10دفتر خدمات قضايي پيشخوان دولت وغيره كه تمام هزينه هاي آنها را مردم بايد متحمل شوندانصافااين عدل است يا ظلم و اجحاف نميدونم منابع كشور صرف چه كاري ميشوداي كاش يكمي فكر آخرت خود ميبوديدواي بر حالتان از ما كه گذشت لااقل فكر فرزندان اين مملكت باشيد لذت ميبريد مردم را هرروز فقيرتر ببينيد

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۰ ۱۳:۲۴

من در 19 / 4 / 99 از تهران به پرند رفتم و برگشتم عوارض رفت 3490 + 3780 ریال و عوارض برگشت 3490 +3780 +7850 ریال بوده ، این 7850 ریال بابت چیست لطفا روشنم بفرمائید.!!

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۰ ۱۳:۳۴

آقای وزیر محترم لطفا بفرمائید 20 درصد 500 تومان چقدر می شود . چرا عوارض اتوبان قم تهران با افزایش 20 درصدی از 500 تومان به 1200 تومان رسیده ، چرا اینقدر!!!!!!

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۳ ۱۰:۴۴

هدف از الکترونیکی اینه که بعدا میفهمی عوارض چقدر شده .