• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98061105765
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۱ شهریور ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۱ شهریور ماه

اصلاح طرح تشدید مجازات اسیدپاشی/ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص لایحه تجارت/ اعلام وصول طرحی برای بخشودگی بهای برق مشترکین کم مصرف/ ارجاع طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران بانکی به مجمع تشخیص مصلحت و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (دوشنبه) یازدهم شهریور ماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا در جلسه علنی امروز مجلس، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه تجارت، بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح دو فوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور، بررسی گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

دراین جلسه نمایندگان به منظور تامین نظر شورای نگهبان طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را که از سوی این شورا اعاده شده بود بررسی و اصلاح کردند.

ناطقین امروز مجلس

احمدی: قوه قضاییه ضمن برخورد با مفسدین از تولیدکنندگان حمایت کند

کریمی: در کنار برخورد با مفسدین با مسئولین واحدهای نظارتی نیز برخورد شود

درخواست نماینده پاکدشت برای رأی اعتماد به مونسان و حاجی میرزایی در مجلس

انتقاد نماینده خوزستان از عدم برخورد با خاطیان سیل خوزستان

احمدی: هیچ‌گونه تخلف یا تعدی از وظایف نمایندگی خود نکردم

نماینده شوش:‌ مسئولین اجرایی شدن گام دوم انقلاب را در اولویت کارها قرار دهند

محجوب: اگر حقوق کسی را ندهیم به فساد کمک کرده‌ایم

کمالی پور: رئیس قوه قضائیه به موضوع انتقال آب هلیل رود ورود کند

***

در ادامه جلسه علنی امروز و در جریان بررسی لایحه تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی احکام ضمانت تبعی را در لایحه تجارت تعیین کردند و احکام ضمانت مستقل در لایحه تجارت را به تصویب رساندند.

نادر قاضی پور در جریان بررسی ماده ۲۷۹ لایحه تجارت ضمن بیان پیشنهاد جایگزین خود بیان کرد: باید در این ماده تاکید شود که ابتدا طلبکار طلب خود را از وثیقه وصول کند و سپس برای اخذ مازاد آن به ضامن رجوع کند. که علی لاریجانی در پاسخ به او با تاکید بر اینکه اخذ طلب از ضامن، در گام اول اشتباه است، گفت: اکنون بانک‌ها به جای آن که ابتدا طلب خود را از وثیقه برداشت کنند مستقیم به سراغ ضامن رفته و یقه آن را می‌گیرند.

همچنین عبدالله رضیان نیز در تذکری  با استناد به ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و با اشاره به اظهارات روز گذشته علیرضا سلیمی در خصوص نحوه بررسی لایحه تجارت در مجلس بیان کرد: روی لایحه تجارت کار کارشناسی لازم انجام شده است و اینگونه نیست که مجلس شورای اسلامی بی‌تفاوت از کنار این لایحه گذشته باشد.

نمایندگان مجلس در مصوبه هایی دیگر شرایط پرداخت ضمانت نامه در لایحه تجارت را تعیین و شرایط اعطای امتیاز کسب و کار در قراردادهای تجارتی مشخص کردند.

یک عضو هیات رئیسه مجلس از اعلام وصول طرحی برای بخشودگی بهای برق مشترکین خانگی کم مصرف خبر داد و گفت: سه فقره طرح نمایندگان با عنوان طرح بخشودگی بهای برق مشترکین خانگی کم مصرف، طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تجارت و طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه‌ صنعت به صورت عادی اعلام وصول می‌شود.

همچنین نمایندگان در جلسه علنی امروز طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور را با موافقت اکثریت نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

درادامه کار نمایندگان، طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت، در این طرح پیش‌بینی شده بود که کمیسیون اصل ۹۰ از بین داوطلبان،‌ دو نفر را به مجلس معرفی می‌کند تا با رأی نمایندگان یک نفر از آنان برای مدت یک سال به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شود. با توجه به اینکه تصویب این ماده نیازمند رأی دو سوم نمایندگان بود، مجلس با آن مخالفت کرد.

پس از بررسی های لازم، نمایندگان به پیشنهادی رای دادند که بر اساس آن از بین داوطلبین اعضای ثابت کمیسیون اصل ۹۰ حداقل ۲ نفر توسط هیات رئیسه به مجلس معرفی می‌شوند تا با رای نمایندگان یک نفر از آنان برای مدت یک سال به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شوند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

محبی‌نیا: مخالف چاپلوسی هستم

سالک: اکنون نظام جمهوری اسلامی در اوج اقتدار است

انتقاد نماینده مهریز از افزایش قیمت لوازم التحریر

قاضی‌پور: در تعیین قیمت محصولات کشاورزی حفظ قداست کارگران و کشاورزان لحاظ شود

بیگلری: واردات ۱۰۰ قلم کالا از بازارچه‌های مرزی به کجا رسید؟

کریمی: درمان ایثارگران و جانبازان قربانی اختلافات دولت شده است

جاسمی: به اجرای کامل مصوبه دولت در خصوص راه آهن غرب کشور رسیدگی شود

اسماعیلی: چرا زباله‌های محمود آباد در ٢٠ متری سواحل انباشت می شود؟

پورابراهیمی: دولت قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را نقض کرده است

نماینده فلاورجان: دولت موضوع ارز زیارتی را برای اربعین ساماندهی کند

وحدتی: مسئولین در مبارزه با فساد قوه قضاییه را همراهی کنند

نادری: بی خیالی مسئولین برای میزبانی از جهانگردان در سال ۲۰۲۰ جای سوال دارد

درخواست نماینده کاشان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

توضیحات «گلمرادی» درباره سوء تفاهم پیش آمده در نطق روز گذشته خود

امیرآبادی: بیانیه حمایت از سریال گاندو ۱۵۵ امضا داشت

***

بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه موافقتنامه بین ایران و چین در خصوص همکاری‌ در زمینه بهداشت و قرنطینه دامی  نیز در دستور کار مجلس قرار گرفت که نمایندگان چند ایراد عبارتی را رفع و تصویب کردند.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد هم در نشست خبری در حاشیه جلسه علنی با ارائه مستنداتی درباره واگذاری غیرقانونی شرکت هواپیمایی ایران‌ ایرتور، گفت که شرکت ایران‌ایرتور به صورت غیرقانونی به شخصی که توانایی اداره شرکت را ندارد واگذار شده که نتیجه آن تضییع حقوق بیت‌المال و زیان‌ده کردن شرکت بوده است.

همچنین سیدحسین نقوی حسینی در توضیح جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی با حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای حاجی میرزایی در پاسخ به سوالات و دغدغه‌های نمایندگان بر لزوم اجرای دقیق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تأکید داشت و اشاره کرد که سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش جایی ندارد. همچنین دانشگاه فرهنگیان را تنها مرجع تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش اعلام کرد.

در ادامه جلسه علنی نمایندگان تصویب کردند که کلیه ساختمان‌های مسکونی دارای انشعاب قانون برق تحت پوشش بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان قرار گیرد.

در جلسه علنی نوبت عصر امروز نماینده مردم مریوان در مجلس با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در زمینه اخذ کارمزد از حساب مشترکانی که گردش مالی ندارند گفت: این توجیهی ندارد که از حساب مشترکانی که گردشگر مالی ندارند و یا سرویسی دریافت نمی‌کنند کارمزد اخذ شود و باید به این موضوع رسیدگی کرد.

دژپسند درپاسخ به این سوال با اشاره به این که کلیه هزینه‌های اخذ شده بابت ارائه سرویس از حساب مشتریان بانکی بر اساس قراردادی که بین مشتری و بانک تنظیم شده و کاملا قانونی است گفت: کارمزدی که از حساب مشترکان بانکی بابت ارائه خدمات اخذ می‌شود در چارچوب تعرفه‌های بانک مرکزی بوده و مشتریانی که سرویس‌ها نمی‌خواهند در همان ابتدا می‌توانند این موضوع را اعلام کنند.

علی رغم توضیحات وزیر اقتصاد، نمایندگان از پاسخ ها در رابطه با علت عدم اطلاع رسانی قبلی به مشتریان بانکی برای اخذ کارمزد پیامک از حساب آنها قانع نشدند.

همچنین نماینده مهریز و بافق در توضیح سوال از وزیر اقتصاد درباره راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای شاغلان گفت:که باید سامانه ثبت حقوق مدیران به عنوان مطالبه مردم در دسترس عموم قرار گیرد.

فرهاد دژپسند در پاسخ به سوال ۱۲ نماینده مجلس درباره‌ی علت عدم اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه در خصوص راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای شاغلان دستگاه‌های ذی‌ربط گفت: قوه قضاییه، صدا و سیما و برخی نهادها اطلاعات حقوق مدیران خود را ارائه نکرده‌اند.

پس از توضیحات وزیر، یکی از نماینمدگان سوال کننده درخواست کرد که این سوال به رای مجلس گذاشته شود و در نهایت نمایندگان با ۹۳ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و دژپسند دومین کارت زرد را از نمایندگان دریافت کرد.

علی لاریجانی هم در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی در همین رابطه گفت که قوای مجریه و مقننه اطلاعات مربوط به مدیران و مسئولان خود را در سامانه‌ای بارگذاری و ثبت کرده‌اند.

***

نصرالله پژمان‌فر در جریان طرح سوال خود از آذری جهرمی درباره‌ی علت عدم انجام وظایف قانونی وزارت ارتباطات در احراز هویت افراد در اینترنت، ساماندهی فیلترشکن‌ها و قطع سیم کارت‌های مجعول گفت که بیش از ۲۰ درصد پرونده‌های دستگاه قضایی به خاطر مشکلات فضای مجازی است و بیش از ۸۰ درصد از این موارد به دلیل مشخص نبودن هویت افراد در فضای مجازی است.

در پاسخ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که شاهد تجارت چند صد میلیاردی در حوزه فروش فیلترشکن و وی‌پی‌ان هستیم گفت که مشخص است پشت این مافیا چیست اما برخوردی با این تجارت نمی‌شود.

نمایندگان از توضیحات جهرمی درباره‌ وضعیت اینترنت و فیلترشکن‌ها قانع شدند.

دراین جلسه دو نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح سوال زودهنگام نماینده مشهد از وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس گفتند که برخی سوالات نمایندگان از وزرا تا یک سال و نیم در نوبت طرح در صحن علنی می ماند.

***

درادامه گزارش کمیسیون آموزش در خصوص پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد قرائت و عنوان شد که ۵۹۹ نفری که اسامی آنها به اشتباه به عنوان پذیرفته شدگان اعلام شده حق ثبت نام در پذیرش سال آینده دولتی و آزاد را دارند.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم با حضور در این جلسه ضمن ارائه توضیحاتی درباره پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد، گفت که غیر از ۶۷ نفر، سایر دانشجویانی که در فرآیند ثبت نام دچار مشکل شده بودند جایابی شدند.

جمعی از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس نیز در نامه ای به رئیس قوه قضاییه خواستار اصلاح احکام صادرشده برای خبرنگاران و فعالان مدنی شدند.

علی اصغر یوسف نژاد هم در پایان جلسه علنی عصر امروز طرح ممنوعیت حیوان آزاری را اعلام وصول کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha