• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98061105783
  • منبع : وزارت تعاون،کار، و رفاه اجتماعی

بودجه شکل‌گیری و توانمندسازی تعاونی‌ها ۱۲ برابر شد

بودجه شکل‌گیری و توانمندسازی تعاونی‌ها ۱۲ برابر شد

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۱۲ برابری بودجه شکل گیری و توانمندسازی تعاونیها در سال جاری خبر داد و گفت: با عنایت سازمان برنامه و بودجه حساب جداگانه ای نزد خزانه برای بخش تعاون باز شده تا در راستای بند ۲۹ اصل ۴۴ سی درصد درآمدهای حاصل از واگذاریهای بخش دولتی به خصوصی برای توسعه بخش تعاون اختصاص یابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد کبیری هم زمان با هفته تعاون در نشستی اظهار کرد: اولین مرکز نوآوری تعاون شهریور ماه امسال در استان فارس راه اندازی شد؛ مدیریت این مراکز غیر دولتی است و با همکاری شتاب دهنده هایی که مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است تلاش کردیم افزایش بهره وری و نفوذ دادن تکنولوژی در تعاونیها اتفاق بیفتد و به توسعه تعاونیهای دانش بنیان و نوبنیان منجر شود.

وی از افتتاح ۶۴۳ پروژه تعاونی با اشتغالزایی بیش از ۳۹ هزار نفر از راه اندازی اولین مرکز نوآوری بخش تعاون خبر داد و خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد درآمدهای حاصل از واگذاری حدود ۱۸ هزار و  ۵۰۰ میلیارد تومان است و درصدد هستیم تا از روشهای دیگری که می توان این پول را تهاتر کرد برای بخش تعاون اقدام کنیم.

‎معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به ارائه گزارشی از برنامه های هفته تعاون پرداخت و گفت: برنامه اصلی ما روز شنبه و در سالن تلاش با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد که سه بخش داشت؛ بخش اول نمایشگاه، بخش دوم افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه و بخش سوم تقدیر از تعاونیهای برتر در سال ۱۳۹۸ بود.

‎وی ادامه داد: موضوع مدنظر ما برای عرضه به مردم و مسئولان این بود که بخش تعاون در رویکرد جدید به توسعه شفافیت و نوآوری نیاز داشت که در بخش اول گام مهم و بلندی را برداشتیم و سامانه جامع هوشمند بخش تعاون را راه اندازی کردیم که محوریت آن اعمال نظارت و شفافیت در بخش تعاون است.

کبیری افزود: این سامانه در روزجهانی تعاون رونمایی شد ولی نیازمند حمایت دستگاههای دیگر از جمله سازمان ثبت هستیم. این سامانه می تواند با سامانه ثبت شرکتها متصل شود و اگر قرار است مشکلات تعاونیها حل شود کاری کنیم تعاونیها از یک درگاه مکاتبه و مطالبه کنند.

کاهش زمان ‎صدور مجوز تعاونی‌ها

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اگر این همکاری سرعت یابد تعاونیها به جای آن که ۳۰ روز منتظر صدور مجوز باشند ظرف یک تا پنج روز می توانند تشکیل تعاونی بدهد.

‎وی ادامه داد: دومین کار در بحث توسعه شفافیت افزایش ۱۲ برابری اهداف نظارت و حسابرسی بود که نمایندگان مجلس زمینه آن را در بودجه برای بخش تعاون فراهم کردند و گام دیگر سامانه شفافیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون بود که تمام قراردادهای صندوق از بدو تاسیس تا کنون در منظر دید قرار گرفت.

‎کبیری تامین مالی برای پروژه های تعاونیها را دیگر اقدام انجام شده ذکر کرد و گفت: ما معتقدیم باید از روشهای جدید برای این منظور استفاده کنیم و در این راستا طرحی را تدوین کردیم به نام طرح تامین مالی خرد تضمین شده  که گام خوبی برای ایده های نوآورانه جوانان و ای تی محور است. طرح ها در صندوق بارگذاری می شوند و در صورت تایید، مردم و فعالان اقتصادی روی آنها سرمایه گذاری می کنند و ما این سرمایه ها را تضمین می کنیم.

وی با اشاره به افتتاح ۶۴۳ طرح تعاونی در هفته تعاون با اشتغالزایی بیش از ۱۸ هزار نفر ۵۷ درصد طرح ها را تولیدی و ۲۲ درصد را  مربوط به حوزه توزیع و مسکن دانست.

‎به گفته کبیری، استانهای اصفهان، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری دارای بیشترین طرح ها و بیشترین سرمایه گذاری مربوط به استانهای قم، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

‎معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  از راه اندازی سامانه تعاون مارکت جهت خرید و فروش تعاونیها خبر داد و گفت: از طریق این سامانه ۱۱۰۰ تعاونی شناسایی شده و محصولاتشان عرضه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha