• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98061105844
  • خبرنگار : 30054

ثبت نام و علائم تجاری (برند)

ثبت نام و علائم تجاری (برند)

علائم تجاری قدمت ۴۰۰۰ ساله در مصر باستان دارند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سعادت اندیشان، در ادامه متن اطلاعاتی درباره علائم تجاری آمده که می‌خوانیم.

تاریخچه:

صنعتگران چینی حدود ۲۰۰۰ سال پیش علائم خاص خود را به عنوان علائم تجاری، داخل یک نیم دایره (و بعدها ربع) بر پشت ظرف چینی ساخته شده حک می­‌کردند با پیشرفت تجارت بین کشورها و اقوام مختلف در قرن ۱۲ نشانه‌­های تجاری به تدریج روی کالاها و اسناد تجاری نیز نقش بستند و در سال ۱۳۶۳ میلادی به دستور شاه ادوارد سوم (پادشاه انگلستان) استفاده از علائم تجاری برای برخی از تجار و صنعتگران اجباری شد.

نام و نشان تجاری عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح، علامت نشانه، نماد عدد، طرح یا ترکیبی از این­‌ها که به منظور شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان با گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آن­ها از محصولات شرکت‌های رقیب استفاده می­‌شوند و حق استفاده انحصاری نام و نشان تجاری فقط برای کسانی شناخت خواهد شد که آن را در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسانده باشد. که در این صورت چنانچه شخص دیگر از آن نام و نشان تجاری یا مشابه آن در خصوص کالای مورد نظر استفاده کند تحت تعقیب کیفری و حقوقی قرار خواهد گرفت.

مزایای ثبت علائم تجاری:

۱- شرکت‌ها را قادر می‌­سازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.

۲- ابزار بازاریابی و اساسی ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.

۳- جزء ضروری قراردادهای اعطای نمایندگی می‌­باشند.

۴- در صورت برندسازی قوی جزو دارائی­‌های ارزشمند صاحبان‌شان خواهند بود.

۵- شرکت‌ها را تشویق به ارتقا کیفی محصولات‌شان خواهند کرد.

۶- جهت اخذ گواهی و نشان استاندارد الزامی هستند.

۷- گاهی جهت دریافت تسهیلات نیز لازم و مفید خواهند بود.

علائم تجاری قابل ثبت در ایران:

کلمه با حرف یا حروف، عدد ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها و یا عموماً نشان‌هایی که قابل رویت هستند یا می­‌توان آنها را به صورت گرافیکی نشان داد.

علائم غیرقابل ثبت در ایران:

۱- واژه­‌های عام (مانند گوشی برای گوشی تلفن)

۲- واژه‌­های توصیف کننده (مثلا شور برای نمک و به همین صورت کلماتی مانند زیبا، گرد، دقیق، برتر، مربوط، نرم، محکم، بهتر و ...)

۳- واژه‌های گمراه کننده یا فریب‌دهنده: واژهایی هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت و یا مبدا ساخت، تولید و عرضه محصول گمراه کنند(مثلاً روغن ماشین مشتق از مواد نفتی همراه با تصویر چکیده ذرت مردود خواهد کرد که این روغن ماشین از منابع گیاهی استحال شده است) و یا ساعت همراه با تصویر نقشه کشور سوئیس چنانچه ساعت ساخت سوئیس نباشد مردود خواهد بود (اخطار نشان جغرافیایی)

۴- واژه­‌ها و علائم خلاف نظم عمومی و موازین شرعی باشد.

۵- پرچم‌ها، نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولت‌ها و نشان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که نمونه­‌ای از آنها به دفتر بین‌اللملی سازمان جهان مالکیت معنوی (WIPO) اعلام شده است.

۶. عین یا به طرز گمراه‌کننده­ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری که برای همان کالا یا خدمات مشابه در ایران به ثبت رسیده باشد.

مدارک لازم جهت ثبت نشان‌ها و علائم تجاری:

الف) مدارک هویتی:

۱- اشخاص حقیق: کپی شناسنامه و کارت ملی

۲- اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی مدیران شرکت و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

ب) ارائه مدارک دال بر فعالیت در خصوص کالا یا خدمات مورد تقاضا:

به طور مثال: جواز اعلامیه تأسیس کارخانه= پروانه بهره برداری- پروانه ساخت- پروانه کسب- جواز فعالیت ... کارت بازرگانی.

علامت تجاری (برندهای تجاری) در سایر کشورها چگونه ثبت می‌­شود؟

جهت درخواست ثبت بین‌­المللی علامت تجاری در سایر کشورها، ابتدا، بایستی علامت مورد نظر در کشور مبدا، به ثبت برسد. بنابراین ثبت داخلی علامت تجاری در کشور مبدا، پیش‌نیاز ثبت بین‌المللی علامت تجاری در کشورهای عضو سیستم مادرید می‌­باشد.

اقدام به درخواست ثبت بین‌المللی علامت تجاری صرفاً از طریق اداره مالکیت صنعتی امکان‌پذیر می­‌باشد.

نخستین گام در ثبت برند پرکردن فرم اظهارنامه علامت تجاری نزد اداره مالکیت صنعتی می­‌باشد که امور مربوط به ثبت علائم تجاری را به عهده دارد. این فرم درخواست باید شامل جزئیات و مشخصات علامت مورد درخواست از قبیل رنگ، فرم و سایر مشخصات علامت مزبور باشد. این فرم همچنین باید شامل لیست کالاها یا خدمات مرتبط طبق طبقه‌­بندی بین‌­المللی علائم تجاری باشد که علامت درخواستی، آنها را در بر می­‌گیرد.

اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک مورد نیاز، جهت ثبت یک علامت تجاری و نحوه پرکردن فرم اظهارنامه در پورتال قابل دسترسی می‌­باشد.

یک علامت تجاری باید خاص و متمایز کننده باشد؛ به طوری که مصرف‌کنندگان با دیدن آن علامت محصول مورد نظر را شناخته و همچنین آن را از سایر علائم تجاری و دیگر محصولات که با آن علائم تجاری معرفی می­‌شوند را تشخیص دهند. یک علامت تجاری نباید باعث گمراهی و یا فریب مصرف کننده شده و یا باعث از بین رفتن نظم عمومی یا خلاف اخلاق حسنه شود.

حقوقی که به یک علامت تجاری اعطا می‌شود الزاماً با حقوق اعطا شده به علامت تجاری دیگر یکسان نخواهد بود. این موضوع از طریق بررسی­‌های انجام شده توسط اداره علائم تجاری و یا در نتیجه ادعای اشخاص ثالث به حقوق مشابه تعیین می‌شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha