به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سعادت اندیشان، در ادامه متن اطلاعاتی درباره علائم تجاری آمده که میخوانیم.
تاریخچه:
صنعتگران چینی حدود ۲۰۰۰ سال پیش علائم خاص خود را به عنوان علائم تجاری، داخل یک نیم دایره (و بعدها ربع) بر پشت ظرف چینی ساخته شده حک میکردند با پیشرفت تجارت بین کشورها و اقوام مختلف در قرن ۱۲ نشانههای تجاری به تدریج روی کالاها و اسناد تجاری نیز نقش بستند و در سال ۱۳۶۳ میلادی به دستور شاه ادوارد سوم (پادشاه انگلستان) استفاده از علائم تجاری برای برخی از تجار و صنعتگران اجباری شد.
نام و نشان تجاری عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح، علامت نشانه، نماد عدد، طرح یا ترکیبی از اینها که به منظور شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان با گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از محصولات شرکتهای رقیب استفاده میشوند و حق استفاده انحصاری نام و نشان تجاری فقط برای کسانی شناخت خواهد شد که آن را در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسانده باشد. که در این صورت چنانچه شخص دیگر از آن نام و نشان تجاری یا مشابه آن در خصوص کالای مورد نظر استفاده کند تحت تعقیب کیفری و حقوقی قرار خواهد گرفت.
مزایای ثبت علائم تجاری:
۱- شرکتها را قادر میسازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
۲- ابزار بازاریابی و اساسی ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند.
۳- جزء ضروری قراردادهای اعطای نمایندگی میباشند.
۴- در صورت برندسازی قوی جزو دارائیهای ارزشمند صاحبانشان خواهند بود.
۵- شرکتها را تشویق به ارتقا کیفی محصولاتشان خواهند کرد.
۶- جهت اخذ گواهی و نشان استاندارد الزامی هستند.
۷- گاهی جهت دریافت تسهیلات نیز لازم و مفید خواهند بود.
علائم تجاری قابل ثبت در ایران:
کلمه با حرف یا حروف، عدد ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها و یا عموماً نشانهایی که قابل رویت هستند یا میتوان آنها را به صورت گرافیکی نشان داد.
علائم غیرقابل ثبت در ایران:
۱- واژههای عام (مانند گوشی برای گوشی تلفن)
۲- واژههای توصیف کننده (مثلا شور برای نمک و به همین صورت کلماتی مانند زیبا، گرد، دقیق، برتر، مربوط، نرم، محکم، بهتر و ...)
۳- واژههای گمراه کننده یا فریبدهنده: واژهایی هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت و یا مبدا ساخت، تولید و عرضه محصول گمراه کنند(مثلاً روغن ماشین مشتق از مواد نفتی همراه با تصویر چکیده ذرت مردود خواهد کرد که این روغن ماشین از منابع گیاهی استحال شده است) و یا ساعت همراه با تصویر نقشه کشور سوئیس چنانچه ساعت ساخت سوئیس نباشد مردود خواهد بود (اخطار نشان جغرافیایی)
۴- واژهها و علائم خلاف نظم عمومی و موازین شرعی باشد.
۵- پرچمها، نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتها و نشان کشورها و سازمانهای بینالمللی که نمونهای از آنها به دفتر بیناللملی سازمان جهان مالکیت معنوی (WIPO) اعلام شده است.
۶. عین یا به طرز گمراهکنندهای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری که برای همان کالا یا خدمات مشابه در ایران به ثبت رسیده باشد.
مدارک لازم جهت ثبت نشانها و علائم تجاری:
الف) مدارک هویتی:
۱- اشخاص حقیق: کپی شناسنامه و کارت ملی
۲- اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی مدیران شرکت و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
ب) ارائه مدارک دال بر فعالیت در خصوص کالا یا خدمات مورد تقاضا:
به طور مثال: جواز اعلامیه تأسیس کارخانه= پروانه بهره برداری- پروانه ساخت- پروانه کسب- جواز فعالیت ... کارت بازرگانی.
علامت تجاری (برندهای تجاری) در سایر کشورها چگونه ثبت میشود؟
جهت درخواست ثبت بینالمللی علامت تجاری در سایر کشورها، ابتدا، بایستی علامت مورد نظر در کشور مبدا، به ثبت برسد. بنابراین ثبت داخلی علامت تجاری در کشور مبدا، پیشنیاز ثبت بینالمللی علامت تجاری در کشورهای عضو سیستم مادرید میباشد.
اقدام به درخواست ثبت بینالمللی علامت تجاری صرفاً از طریق اداره مالکیت صنعتی امکانپذیر میباشد.
نخستین گام در ثبت برند پرکردن فرم اظهارنامه علامت تجاری نزد اداره مالکیت صنعتی میباشد که امور مربوط به ثبت علائم تجاری را به عهده دارد. این فرم درخواست باید شامل جزئیات و مشخصات علامت مورد درخواست از قبیل رنگ، فرم و سایر مشخصات علامت مزبور باشد. این فرم همچنین باید شامل لیست کالاها یا خدمات مرتبط طبق طبقهبندی بینالمللی علائم تجاری باشد که علامت درخواستی، آنها را در بر میگیرد.
اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک مورد نیاز، جهت ثبت یک علامت تجاری و نحوه پرکردن فرم اظهارنامه در پورتال قابل دسترسی میباشد.
یک علامت تجاری باید خاص و متمایز کننده باشد؛ به طوری که مصرفکنندگان با دیدن آن علامت محصول مورد نظر را شناخته و همچنین آن را از سایر علائم تجاری و دیگر محصولات که با آن علائم تجاری معرفی میشوند را تشخیص دهند. یک علامت تجاری نباید باعث گمراهی و یا فریب مصرف کننده شده و یا باعث از بین رفتن نظم عمومی یا خلاف اخلاق حسنه شود.
حقوقی که به یک علامت تجاری اعطا میشود الزاماً با حقوق اعطا شده به علامت تجاری دیگر یکسان نخواهد بود. این موضوع از طریق بررسیهای انجام شده توسط اداره علائم تجاری و یا در نتیجه ادعای اشخاص ثالث به حقوق مشابه تعیین میشود.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات