• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98061206357
  • خبرنگار : 71624

در گفت‌وگوی معاون اجرایی ایسپا بیان شد

تشریح چگونگی گردآوری اطلاعات در نظرسنجی‌های ایسپا

تشریح چگونگی گردآوری اطلاعات در نظرسنجی‌های ایسپا

معاون اجرایی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گفت: در طرح‌های ملی، به منظور تعمیم نتایج نظرسنجی و تحقیق به کل کشور و استان‌های ۳۱ گانه بین ۱۲تا ۱۴ هزار نمونه انتخاب می‌شوند.

ابراهیم شیرعلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاسیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سال ۱۳۸۰ گفت: ارائه تصویر درست و واقعی از متن جامعه و شنیده شدن صدای شهروندان از طریق تولید و انتشار داده‌های واقعی در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و محلی با رعایت اصل امانتداری و بی‌طرفی از رسالت های ایسپا محسوب می شود.

وی با بیان این که ایسپا در ۳۱ استان کشور شعب فعال دارد، افزود: ایسپا دارای چهار معاونت؛ «پژوهشی»، «اجرایی (گردآوری اطلاعات)»، «اطلاع‌­رسانی و روابط عمومی» و «معاونت اداری- مالی» است. وظیفه تدوین چهارچوب مفهومی و چهارچوب نظری در طرح های نظرسنجی و تحقیقات افکار عمومی، طراحی پرسشنامه، تجزیه و تحلیل داده‌­ها و گزارش‌­نویسی، ترجمه کتب، گزارش‌­ها و نتایج نظرسنجی‌­های خارجی و بین­‌المللی و نیز تحلیل ثانویه داده ­های موجود و استخراج گزارش‌های موضوعی از داده ها بر عهده معاونت پژوهشی است.

شیرعلی ادامه داد: معاونت پژوهشی ایسپا دارای هفت گروه مطالعاتی است و در موضوعات و محورهای مختلف از جمله «فرهنگ سیاسی و رفتار انتخاباتی»، «مسائل و آسیب­‌های اجتماعی»، «مطالعات فرهنگ دانشگاهی»، «مطالعات دینداری»، «فضای مجازی و رسانه»، «زنان و خانواده»، «به­زیستن، رفاه و کیفیت زندگی»، «مطالعات توسعه شهری»، «مطالعات و تحقیقات بازار»، «مطالعات ارزیابی و اثربخشی» و ...وارد شده و فعال است.

وی با بیان این که ایسپا به منظور تعامل با بدنه دانشگاهی کشور شورای مشورتی علمی را تشکیل داده، گفت: این شورا به منظور بهره گیری از نظرات و دیدگاه های متخصصان دانشگاهی در تمام مراحل نظرسنجی (تدوین چارچوب مفهومی، طراحی پرسشنامه، شیوه های گرداوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده ها) تشکیل شده و در طول سال جلسات منظمی را برگزار می‌­کند.

مروری بر شیوه‌های نظرسنجی

معاون اجرایی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با بیان این که  وظیفه گردآوری داده ها و اطلاعات در ایسپا بر عهده معاونت اجرایی است، گفت: این معاونت از گروه پرسشگری، گروه نمونه‌­گیری، گروه داده­‌پردازی، گروه نظارت و نیز امور شعب تشکیل شده است. جذب و آموزش پرسشگران، تهیه طرح های فنی نمونه­‌گیری در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی، نظارت بر صحت گردآوری اطلاعات توسط پرسشگران، بازبینی و ورود داده‌ها (data entry) و نیز مدیریت شعب استانی ایسپا از وظایف اصلی معاونت اجرایی محسوب می شود.

وی درباره شیوه گردآوری اطلاعات در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفت: در طرح های ملی، به منظور تعمیم نتایج نظرسنجی و تحقیق به کل کشور و استان های ۳۱ گانه بین ۱۲ تا ۱۴ هزار نمونه انتخاب می شوند. گردآوری داده­‌ها و اطلاعات در ایسپا به دو شیوه کلی صورت می گیرد؛ شیوه حضوری (میدانی) و شیوه غیرحضوری (تلفنی). در شیوه میدانی نمونه­‌گیری و تکمیل پرسشنامه مبتنی بر بلوک­های شهری و آبادی‌­ها (روستا) است. در این شیوه پرسشگر به بلوک­‌های شهری و آبادی‌­ها مراجعه کرده و افراد نمونه را به صورت تصادفی و با رعایت کردن گروه های سنی و جنسیت و سایر متغیرهای زمینه‌­ای (بر اساس اطلاعات آخرین سرشماری) از خانوار انتخاب  و پرسشنامه را تکمیل می‌کند.

شیرعلی ادامه داد: تکمیل پرسشنامه در مراکز و معابر اصلی اجتماعات­ محلی از دیگر روش‌­های میدانی است که در ایسپا استفاده می شود. در این روش، پرسشگران در میادین و معابر اصلی که توسط گروه نمونه‌­گیری ایسپا مشخص شده اند مستقر می شوند و از افراد و عابران با رعایت متغیرهای زمینه ای (سن، جنسیت، محل سکونت و ...) اقدام به تکمیل پرسشنامه می‌کنند. در شیوه غیرحضوری، تکمیل پرسشنامه از طریق تماس تلفنی با پاسخگویان انجام می شود. ایسپا در سال ۱۳۹۶ و در ایام انتخابات ریاست جمهوری (دوره دوازدهم) اقدام به توسعه و تجهیز سایت تلفنی (CATI) کرد.

معاون اجرایی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با اشاره به این که افزایش سرعت در اجرای نظرسنجی‌ها همزمان با ارتقای کیفیت و دقت یکی از دغدغه‌های همیشگی ایسپا بوده است، افزود: در همین راستا نسبت به طراحی نرم‌افزار جامع گردآوری و پردازش اطلاعات اقدام کردیم. این نرم‌افزار انحصاری که ماحصل تلاش جمعی همکاران این مجموعه بوده، علاوه بر برخورداری از امنیت بالا در حفظ و نگهداری اطلاعات، دارای قابلیت‌های مختلف چون: رصد نتایج نظرسنجی همزمان با مرحله گردآوری اطلاعات، افزایش کیفیت اطلاعات گردآوری شده با استفاده از مکانیزم­‌های نظارتی در نظر گرفته شده بر روی نرم افزار، ثبت موقعیت جغرافیایی پرسشگر در زمان پرسشگر، ثبت دقیق مدت زمان هر مصاحبه، افزایش سرعت اجرای طرح های نظرسنجی با انجام همزمان گردآوری و ورود اطلاعات توسط نرم افزار، ارزیابی عملکرد پرسشگران همزمان با حضور در میدان، فراهم کردن امکان کنترل رده سنی و جنسی در روش های انتخاب نمونه به شیوه تصادفی، امکان اصلاح و بازنگری در پرسشنامه بعد از حضور پرسشگران در میدان و حذف کاغذ و احترام به طبیعت است.

پرسشگران ایسپا چگونه آموزش می‌بینند؟

وی درباره چگونگی همکاری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به عنوان پرسشگر با ایسپا خاطرنشان کرد:  ایسپا به منظور توانمندسازی دانشجویان و فارغ ­التحصیلان جوان و ارتقای سواد نظرسنجی در حوزه روشی و اجرایی (گردآوری اطلاعات) نشست­‌های تخصصی «نواندیش» را به صورت فصلی برگزار می­‌کند. نشست مذکور سه محور کلی را با مرکزیت آموزش اصول و فنون نظرسنجی در نظر می­ گیرد؛ محور اول؛ اعداد سخن می­گویند. محور دوم؛ یابنده باش و محور سوم تعامل و ارتباطات موثر در حوزه پرسشگری است.

شیرعلی ادامه داد: دانشجویان و فارغ التحصیلان با ثبت نام در این نشست و طی کردن آموزش های اولیه می توانند به عنوان پرسشگر با ایسپا همکاری داشته باشند. همچنین دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که مراحل آموزش را سپری می کنند و در اجرای طرح های نظرسنجی مشارکت می‌کنند، با صدور کارت پرسشگری به عضویت باشگاه پرسشگران ایسپا در می آیند و می توانند از برخی از خدمات و تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی ایسپا استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha