• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98061206459
  • خبرنگار : 71548

گشتی در نمایشگاه «روزی که من خرگوش بودم»

این چهره‌ها ترس را روایت می‌کنند + عکس

نمایشگاه

در اینکه ترسیده‌اند شکی نیست، اما در خوشحال یا ناراحت بودنشان جای تردید است؛ چهره‌هایی که در کنار هم قاب‌های نمایشگاه «روزی که من خرگوش بودم» را تشکیل می‌دهند، بیش از هر موضوع دیگری ترس را روایت می‌کنند.

نمایشگاه «روزی که من خرگوش بودم»، مجموعه‌ای طراحی‌ از مریم صباغ‌پور درباره‌ی آینده‌ای است که قرار است شباهتی به گذشته‌ خیال‌گونه‌ خود نداشته باشد. صباغ‌پور تلاش کرده است در این نمایشگاه سعادتی که قرار بود مدرنیته برای بشریت به همراه بیاورد را به چالش بکشد. 

این هنرمند در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ی نام نمایشگاه، توضیح می‌دهد: ایده کلی نمایشگاه این بود که می‌خواستم درباره تمدن حرف بزنم و به نوعی یک پیش‌گویی انجام بدهم. برای پیش‌گویی کردن هم نیاز به زمان داشتم و باید از گذشته و حال استفاده می‌کردم تا می‌توانستم آینده‌ای که نمی‌دانم دور یا نزدیک است را روایت کنم. 

او ادامه داد: به همین خاطر هم عنوان «زمانی که من خرگوش بودم» را انتخاب کردم. بیش از آنکه معنی این عنوان مهم باشد، زمانی که منتقل می‌کند حائز اهمیت است. در این جمله گذشته و حال وجود دارد و این درحالی است که زمان حال می‌تواند به نوعی زمان آینده را نیز به ذهن متبادر کند.

صباغ‌پور درباره مفهوم کلی نمایشگاه نیز توضیح می‌دهد: تمدنی که انسان‌ها از آن حرف می‌زنند و این قوانین اجتماعی که نوشتند، آیا به آنها کمک کرده است که به شکوفایی برسند؟ مدرنیسم که قرار بود خردورزی و پیشرفت عقل و علم را به همراه داشته باشد و انسان را به کمال برساند، بیشتر باعث بدبختی شد و جنگ‌ها بیشتر و پیشرفته‌تر شدند‍! در واقع همین موضوع باعث شد تا ما به شکوفایی نرسیم. ترکیب کارهای این نمایشگاه نیز به این صورت است که در همه آنها نوعی فروپاشی دیده می‌شود؛ انگار که خشت این خانه را از ابتدا خوب نگذاشته‌ایم. 

او ادامه می‌دهد: ما به حس خوشبختی نرسیده‌ایم و انگار در ما ترسی به وجود آمده است و هیچ چیزی هم سر جای خودش نیست. همه این موضوعات در کنار هم ترکیب‌بندی را به من داده است تا به این بیان برسم. 


این هنرمند می‌گوید: به طور کلی چهار موضوع ترس، طنز، تضاد و رنج در مجموعه‌هایم تکرار شده است. این چهار موضوع یا به صورت هماهنگ با هم به کار می‌رود یا اینکه به صورت دوگانه و جدا از هم. طنز همان حالت فانتزی است که در کارها وجود دارد و ترس هم در ترکیب‌بندی پرسوناژها نشان داده می‌شود.

او یادآور می‌شود: تضاد هم در این است که مخاطب نمی‌داند که این پرسوناژها خوشحال هستند یا ناراحت. در تمامی کارها مرز تعادلی میان خوشحالی و ناراحتی وجود دارد. این نگاه برگرفته از این است که اساسا فکر می‌کنم دنیا در تضاد است و در این تضاد باید به یک تعادل رسید.

نمایشگاه انفرادی نقاشی مریم صباغ‌پور با عنوان «روزی که من خرگوش بودم» از اول تا ۱۲ شهریور ماه در گالری اُ برگزار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.