• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98061206549
  • خبرنگار : 71593

تاکید دولت چین بر حمایت از رییس اجرایی هنگ‌کنگ

تاکید دولت چین بر حمایت از رییس اجرایی هنگ‌کنگ

به دنبال افشای فایلی صوتی از رییس اجرایی هنگ‌کنگ که در آن برای کناره‌گیری ابراز تمایل کرده بود، پکن امروز (سه‌شنبه) بر حمایت خود از او تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، یانگ‌ گوانگ، سخنگوی اداره امور هنگ‌کنگ و ماکائو در دولت مرکزی چین در کنفرانسی خبری اظهار کرد: ما کاملا از کری لام، رییس اجرایی هنگ‌کنگ در رهبری این دولت‌شهرحمایت می‌کنیم.

یانگ افزود، مردم هنگ‌کنگ اجازه دارند تا زمانی که اعتراضاتشان مسالمت‌آمیز باشد، تظاهرات برگزار کنند اما از "اقدامات مجرمانه‌ای" که سیاست "یک کشور، دو نظام" را به چالش می‌کشند، انتقاد کرد.

وی ادامه داد: در هنگ‌کنگ تغییرات مثبتی صورت گرفته که مهم‌تر از همه نشان‌دهنده پایان خشونت‌ها هستند اما باید اشاره کنم که شرایط همچنان پیچیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین حال، شو لویینگ، سخنگوی اداره امور هنگ‌کنگ نیز در نشستی خبری اظهار کرد: پایان دادن به خشونت و هرج و مرج و بازگرداندن نظم به هنگ‌کنگ، مهم‌ترین کاری است که باید در این شهر انجام شود.

وی افزود: دولت مرکزی هرگز اجاره نمی‌دهد که وضعیت در هنگ‌کنگ با همین رویه ادامه یابد. اگر این شرایط وخیم‌تر شود و به آشوبی تبدیل شود که استقلال و امنیت ملی را در خطر قرار دهد و دولت هنگ‌کنگ دیگر قادر به کنترل آن نباشد، دولت مرکزی هرگز بیکار نخواهد نشست.

این سخنگو اظهار کرد: اکنون در جامعه دیدگاهی وجود دارد مبنی بر این که وارد عمل شدن نیروهای چین در درگیری‌های هنگ‌کنگ پایان اصل "یک کشور، دو نظام" است. این تفکر اما کاملا غلط است.

ابراز حمایت اخیر دولت چین از کری لام پس از آن صورت گرفت که خبرگزاری رویترز فایلی صوتی را منتشر کرد که لام در آن به رهبران تجاری می‌گوید، قصد دارد کناره‌گیری کند و مسئولیت ناآرامی‌ها را برعهده گیرد.

رییس اجرایی هنگ‌کنگ اما اوایل امروز در کنفرانسی خبری تمایل به کناره‌گیری را تکذیب کرد و گفت: طی سه ماه گذشته (از زمان شروع اعتراضات) بارها به خودم گفته‌ام که من و تیم کارمندانم باید برای کمک به هنگ‌کنگ در جایگاه خود بمانیم.

لام اظهار کرد، "حتی به این فکر نکرده است" که برای استعفا با دولت چین صحبت کند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha