• چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 98061307181
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

مشوق‌های صادراتی که ارائه آن در کشور پنچر است

صادرات

صادرات به عنوان عاملی سازنده و زیربنایی در راه توسعه تولیدات داخلی و ایجاد فرصت های شغلی در جامعه، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها بازی می کند و به دلیل اهمیتی که در عرصه جهانی پیداکرده است، هر دولتی به هر شکلی اقدام به حمایت از فعالیت های صادراتی شرکت ها با به کارگیری مشوق ها و برنامه های حمایتی می کند.

به گزارش ایسنا، امروزه رشد صادرات برای دولت ها به منزله کلیدی برای بازآفرینی اقتصاد است و دولت ها نقش کلیدی را در ترغیب فعالیت های تجارت خارجی بنگاه های داخلی از طریق برنامه های توسعه صادرات بازی می کنند.

با توجه به پایان پذیر بودن منابع نفتی، برنامه ریزان و دولتمردان کشور به این اعتقاد رسیده اند که توسعه صادرات غیرنفتی و عدم اتکا به اقتصاد تک محصولی ضرورتی حیاتی هست اما در این میان حمایت از صادرکنندگان نیز امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پرداخت مشوق های صادراتی که در گذشته خیلی به مرحله اجرا نرسید

آزاد فتحی یکی از صادرکنندگان حوزه کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه ارائه مشوق های صادراتی به صادرکنندگان یکی از راه های تقویت حوزه صادرات است، گفت: در سال های گذشته برای صادرکنندگان مشوق هایی در نظر گرفته شد اما خیلی به مرحله اجرا نرسید.

وی افزود: به عنوان مثال در سال های 85 و 86 اعلام شد که به صادرکنندگان سه درصد تشویقی پرداخت می شود اما این امر عملی نشد.

فتحی با اشاره به اینکه در سال جاری صادرات گیلاس به کشور روسیه داشته است، اظهار کرد: زمانیکه بار از کشور ترکیه به روسیه وارد می شود کشور روسیه بابت رایزنی های صورت گرفته با ترکیه رقم ورودی که بابت هر تریلی ترک از آن ها اخذ می کرد 1000 دلار بوده است این درحالیست که زمانیکه تریلی ایرانی وارد گمرک کشور روسیه می شد حق ورودی اخذ شده از هر تریلی شش هزار و 700 دلار بوده است.

وی تصریح کرد: سایر کشورها بابت کل بار صادر شده به صادرکننده 13 درصد یارانه پرداخت می کند این در حالیست که این امر در کشور ایران حاکم نیست.

فتحی تاکید کرد: از سوی دیگر سایر کشورها بابت کرایه حمل و نقل یارانه به صادرکننده پرداخت می کنند که این یارانه نیز در ایران شامل حال صادرکنندگان ایرانی نمی شود.

وی توضیح داد: به عنوان مثال از تریلی ترک از بندر مرسین در ترکیه تا مسکو رقم دو هزار و 700 دلار پرداخت می کند این درحالیست که تریلی ایرانی در همین مسیر باید رقم چهار هزار و 700 دلار را پرداخت کند.

این صادرکننده در ادامه به سامانه نیما نیز اشاره کرد و گفت: اصلا صادرکنندگان ایرانی مشوق و یارانه نمی خواهند و فقط دولت بستر آرامش کاری را برای آن ها فراهم کند.

وی افزود: بازگرداندن ارز به سامانه نیما خواب را از چشم صادرکنندگان گرفته است، مگر یک صادرکننده با این اوضاع که نه بیمه، نه ال سی و نه پشتوانه قوی دولتی دارد، چقدر درآمد خواهد داشت که آن را نیز به این سامانه بازگرداند.

فتحی ادامه داد: همین امر سبب شده تا بسیاری از صادرکنندگان از ترخیص کنندگان گمرکی استفاده کنند اما این امر نیز ریسک بالایی به همراه دارد.

دولت حق و حقوق صادرکنندگان را پرداخت کند نیازی به مشوق ندارند

پور خیاط مدیر بازرگانی خارجی شرکت گلچین فوم در ادامه در گفت و گو با ایسنا با گلایه از اینکه دولت حق و حقوق صادرکنندگان را پرداخت کند نیازی به مشوق ندارند، اظهار کرد: در حال حاضر بخش نامه ای به امور مالیاتی صادر شده که هیچ گونه پرداختی مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان انجام ندهد.

وی تصریح کرد: اما صادرکننده ای که کالا را صادر کرده و ارز را به دولت بازگردانده است چرا نباید پرداختی حاصل از ارزش افزوده را دریافت نکند؟

پورخیاط توضیح داد: اگر از صادرکننده طلب کار باشند هر ماه جریمه دیرکرد را از صادر کننده می گیرند حال چرا که یک سال و نیم بابت این موضوع به صادرکننده بدهکار است، جریمه نمی شود.

وی تاکید کرد: شرکت های صادراتی هستند که کالاها را از بازار خریداری کرده اند و 9 درصد ارزش افزوده را نیز پرداخت نکرده اند بنابراین هیچ ناراحتی بابت پرداخت ارزش افزوده از سوی دولت را ندارند اما تکلیف سایر شرکت ها که برای خرید مواد اولیه و تولید کالا مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کرده اند، چه می شود؟

ارائه مشوق در حوزه حمل و نقل از نیازهای اساسی صادرکنندگان

مظفری یکی دیگر از صادرکنندگان در خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه به طور کلی صادرات در ایران به صورت سنتی انجام می شود، گفت: از سوی دیگر حمایت از این مقوله نیز به صورت نیم بند و ضعیف بوده است.

وی افزود: در سالیان گذشته مشوقی به نام جوایز صادراتی پرداخت می شد اما پرداخت آن نیز با مشکلاتی همراه بود، یا خیلی دیر پرداخت می شد و یا اینکه از سوی خود صادرکنندگان خبط و خطاهایی صورت می گرفت.

وی با اشاره به اینکه سایر کشورها از صادرکنندگان خود حمایت های شفافی انجام می دهند، ادامه داد: هزینه های حمل و نقل، هزینه های سرباری است که بر دوش صادرکننده می افتد و در سایر کشورها در حوزه حمل حمایت های خوبی از صادرکنندگان می شود و تا 100 درصد هزینه ها پرداخت می شود.

مظفری اعطای تسهیلات با نرخ سود کم از دیگر حمایت هایی است که می توان از صادرکنندگان انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حضور در رویدادهای خارجی یکی از الزامات کار صادرکنندگان است، توضیح داد: اما از آنجاییکه نرخ ارز در کشور افزایش یافته هزینه های حضور در نمایشگاه ها بسیار افزایش یافته است و امکان حضور تولیدکنندگان صادرات محور و صادرکنندگان در نمایشگاه های بین المللی بسیار سخت شده است.

وی تاکید کرد: در ایران کالاهای صادرات محور خوبی وجود دارد اما با این اوضاع افزایش نرخ ارز، امکان دیده شدن آن در نمایشگاه های بین المللی وجود ندارد.

مظفری همچنین به ایجاد پایگاه های صادراتی اشاره کرد و گفت: صادرکنندگانی که در خارج از کشور کار می کنند برای اینکه بتوانند در بازارهای هدف کار کنند باید پایگاه های صادراتی قوی داشته باشند.

وی با بیان اینکه کمک برای ایجاد پایگاه های صادراتی در سایر کشورها از دیگر موارد حمایتی است که می توان آن را انجام داد، خاطرنشان کرد: به شدت تعداد پایگاه های صادراتی ایران در سایر کشورها کم است و با خطا نیز کار می کنند که باید به این مورد نیز توجه ویژه شود.

تصویب و تسریع در پرداخت یارانه سود تسهیلات صادراتی موقعیت صادرکنندگان را تثبیت می کند

رحمت الله خرمالی کارشناس تجارت خارجی در سازمان توسعه تجارت ایران نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تصویب و تسریع در پرداخت یارانه سود تسهیلات صادراتی می تواند به این امر کمک کند که صادرکنندگان ما موقیعت خود را تثبیت کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن هزینه های حمل و نقل صادرات کالا نیز بسیار افزایش یافته است و اگر تصویب شود که تسهیلات حمل و نقل پرداخت شود می تواند کمک خوبی برای صادرکنندگان باشد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.