• چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98061307205
  • منبع : نمایندگی مرکزی

آذرابی ها چه می خواهند؟

آذرابی ها چه می خواهند؟

ایسنا/مرکزی جمعی از کارگران شرکت آذرآب اراک در اعتراض به وضعیت مالکیت و سهام این شرکت در مرکز شهر اراک تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، در این تجمع که از نیمروز 13 شهریور ماه از مقابل شرکت آغاز و به میدان اصلی شهر(میدان شهدا) ختم شد، کارگران در مسیر خود در مقابل بانک کشاورزی به عنوان سهامدار عمده این شرکت و دفتر نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار شنیده شدن صدایشان شدند.

در جریان تجمع کارگران در مرکز شهر، نایب رئیس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب به خبرنگار ایسنا گفت: امروز معاون اقتصادی و معاون سیاسی استاندار مرکزی با حضور در شرکت اظهار کردند که هفته آینده وضعیت شرکت در خصوص سهام تعیین تکلیف می‌شود، اما خواسته کارگران آذرآب این است که این تعیین تکلیف زودتر انجام گیرد.

محمد جان‌ملکی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی شرکت حاصل دو ماه فقدان مدیرعامل در این شرکت است، افزود: علیرغم این شرایط کارگران به کار ادامه داده و حسن نیت خود را نشان دادند، افزود: انتظار می‌رفت قبل از بروز چالش برای شرکت، مشکلات حل شود که کار به تجمع و اعتراض در خیابان کشیده نشود. پس از حضور معاونین استاندار در محل شرکت که صبح امروز انجام شد، کارگران که از مباحث مطرح شده قانع نشده بودند تصمیم گرفتند مجددا در خیابان به دنبال حل مشکلات خود باشند.

وی خواسته اصلی کارگران شرکت را تعیین تکلیف سهامدار آذرآب عنوان کرد و گفت: بانک کشاورزی به عنوان سهامدار عمده صلاحیت مدیریت آذرآب را ندارد و از طرفی مدیر، مدیرعامل، اعضای هیات مدیره در شرکت وجود ندارد و همین امر سردرگمی کارگران و شرکت را به دنبال داشته است. این وضعیت باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

نایب رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب تصریح کرد: آذرآب به اشتباه در پروسه خصوصی‌سازی قرار گرفت چراکه این شرکت به تنهایی صنعت‌ساز است و نباید به بخش خصوصی داده شود. خواسته کارگران بازگشت این شرکت به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و سپس به هلدینگ معتبری همچون مپنا واگذار شود.

وی بیان کرد: استاندار مرکزی گفت مپنا آذرآب را نپذیرفت، ایرادی ندارد، هلدینگ‌های معتبر دیگری همچون ستاره خلیج، پتروشیمی باختر، قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز می‌توانند با آذرآب کار کنند، این شرکت صنعت کوچکی نیست که به مشکل بخورد. مشکلات و مسائل کنونی به دلیل سوءمدیریت است و باید قبل از بروز این چالش‌ها اقدام می‌شد که نشد.

جان‌ملکی به اتفاقات و بحران سال 96 شرکت اشاره کرد و گفت: قطعا خواسته کارگران و پرسنل آذرآب این نیست که برای امنیت شهر و شهروندان مشکل ایجاد کنند، اما زمانی که دیده می‌شود پس از گذشت د. سال مشکلات حل نمی‌شود، مجددا به خیابان می‌آیند، سال 96 ربیعی وزیر وقت کار، 20 میلیارد تومان وام به شرکت داد که در واقع یک مُسکِن بود، در حالی که اگر دو سال پیش مشکل را ریشه‌ای حل کرده بودند، امروز گرفتار این مشکلات نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکل آذرآب باید ریشه‌ای حل شود، شرکت نیاز به مُسکِن ندارد، افزود: تزریق مسکن فایده‌ای ندارد چون چند ماه دیگر مجددا این مشکلات سربرمی آورد، شرکت باید به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دولت بازگردانده شود تا درست برای آن تصمیم‌گیری شود.

نایب رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب با اشاره به قراردادهای کاری شرکت افزود: شرکت دارای قرارداد کاری است و حتی مناقصه ساخت دو بویلر را برنده شده است، اما چون تیم مدیریتی ندارند، شرکت سفارش دهنده به دنبال پس گرفتن این مناقصه است. شرایط داخلی شرکت و نداشتن مدیر و مدیرعامل قراردادهای کاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی گفت: سه کرسی از هیات مدیره متعلق به بانک کشاورزی است، اما هنوز برای شیخ زاده مدیرعامل شرکت که هشت ماه پیش استعفا داد، نماینده معرفی نشده است، سهامدار دوم شرکت که دو کرسی در هیات مدیره دارد، نمایندگان خود را بیرون کشیده است و عملا سهامدار نشان داده است که دغدغه‌ای بابت آذرآب ندارد و به طور کل شرکت را رها کرده‌اند. درخواست ما اینست که مشکلات شرکت را ریشه‌یابی کنند.

جان‌ملکی تصریح کرد: جای سوال است که چرا در بزنگاه که باید دست آذرآب را می‌گرفتند، نگرفتند و اعضا را از هیات مدیره بیرون کشیدند؟

وی در خصوص معوقات کارگران با اشاره به عدم پرداخت نیمی از حقوق خردادماه و حقوق کامل تیرماه و مردادماه کارگران گفت: این شرکت ماهانه باید حدود 10 میلیارد تومان حقوق پرداخت کند، بازای 2.5 ماه معوقه نیز باید حدود 25 میلیارد تومان حقوق پرداخت شود. امروز 3 میلیون تومان به حساب کارگران واریز شد که البته منابع آن از دو روز پیش در شرکت تامین شده بود و شاید فقط باقیمانده حقوق خردادماه ماه کارگران باشد، اما مطالبه اصلی کارگران حقوق نیست بلکه مشکل اصلی ما سهامدار و مدیریت شرکت است هرچند که در کنار معوقات، کارگران با مشکلات بیمه نیز مواجهند.

نایب رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی تاکنون قدری همکاری داشته است، اما باید بیشتر همراهی کنند، ابتدای هر ماه با مشکل عدم تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه کارگران مواجه هستیم و از طرفی بازنشستگان نیز هنوز درگیر مشکلات هستند. افرادی در کارخانه هستند که باید اسفندماه بازنشسته می‌شدند، اما هنوز به دلیل مشکلات مالی بین شرکت و بیمه بلاتکلیف شده اند در واقع اجحاف در حق آنها صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، کارگران آذرآب در ساعت 14:30 با پایان دادن به تجمع خود میدان اصلی شهر اراک را ترک کردند.

آذرابی های روز گذشته نیز در اعتراض به موارد گفته شده در مرکز شهر تجمع کرده بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha