• شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98061608086
  • خبرنگار : 71619

قوام‌الدین قاسمی:

مشکل آموزش در تعزیه را بارها فریاد زدیم!

مشکل آموزش در  تعزیه را بارها فریاد زدیم!

یک تعزیه‌خوان قدیمی از نبودن امکانات برای آموزش تعزیه گله‌مند است.

قوام‌الدین قاسمی یکی از پیشکسوتان تعزیه است از سال 1348 شروع به تعزیه‌خوانی کرده است. او که نیم قرنی است تجربه تعزیه‌خوانی دارد، موافق‌خوان است.

قاسمی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فعالیت‌ش در ایام محرم گفت: هشت سالی است که ایام محرم در شهریار نمایشگاهی به نام «اندیشه در عاشورا» برپا می‌شود و من در قسمتی که به تعزیه اختصاص دارد، تعزیه‌خوانی می‌کنم و استقبال مردم از این مراسم بسیار خوب است.

او که امسال فرصت حضور در جشنواره آیینی و سنتی را نداشته درباره درخواست علی نصیریان در این جشنواره مبنی بر اختصاص مکانی برای تعزیه‌خوانی در طول سال، بیان کرد: ما تعزیه‌خوانان سال‌هاست که این در خواست را مطرح کرده‌ایم و این موضوع تازگی ندارد. بارها این موضع را با آقای فتحعلی بیگی هم در میان گذاشتیم اما متاسفانه مسئولین ما برای این موضوع اقدامی نکرده‌اند.

این هنرمند ادامه داد: اختصاص مکانی در محیطی باز مانند یک میدان در شهر می‌تواند برای تعزیه‌خوانی خیلی مناسب باشد و مطمئنا مردم ما از این موضوع استقبال گرمی می‌کنند.

او با بیان اینکه "من یکی از تعزیه‌خوانانی بودم که در ثبت جهانی تعزیه به کارگردانی ناصر تقوایی نقش داشتم" افزود: باید بگویم در طول یک دهه‌ای که این هنر ثبت شده است، اوضاع آن تغییری نکرده چراکه مسئولین فرهنگی ما هیچ هزینه‌ای برای این هنر نمی‌کنند. البته امسال کمی رویکردشان نسبت به تعزیه بهتر شده است.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: من یکی از منتقدین اوضاع تعزیه این روزها هستم. ما شاهدیم که تعزیه ما بیشتر به سمت مداحی و روضه‌خوانی رفته است در صورتیکه 1400 سال ماندگاری این هنر به دلیل سنت آن است. خود هنرمندان این حوزه یکی از دلایل این اتفاق هستند و مداحی را در تعزیه‌خوانی‌شان دخالت می‌دهند.

او در پایان گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه تعزیه بحث آموزش است و بارها این موضوع را فریاد زده‌ایم. ما مکانی برای آموزش این هنر نداریم. خود من طی پیگیری‌هایی که انجام دادم قرار شده است با همکاری اداره ارشاد شهریار در یکی از فرهنگسراهای این منطقه‌ای هفته‌ای دو ساعت یک کلاس آموزش برای نمایش‌های آیینی داشته باشیم اما این اتفاق اگر در تهران بیفتد می‌تواند به شهرهای دیگر هم کشیده شود.

انتهای پیام

  

  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha