• شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 98061608149
  • منبع : دانشگاه علامه طباطبایی

در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

اولین مدرسه تابستانی ملی "اخلاق در پژوهش"

اخلاق در پژوهش

اولین مدرسه تابستانی ملی «اخلاق در پژوهش» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، اولین مدرسه تابستانی ملی «اخلاق در پژوهش» به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری کمیته ملی اخلاق در پژوهش (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) با حضور معاونین پژوهشی و مدیران امور پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در هتل کیش مهر برگزار شد.

در آیین گشایش این مدرسه تابستانی، دکتر علی خورسندی طاسکوه، مدیر امور پژوهشی دانشگاه و دبیر جلسه، با استناد به گزارش های ملی و بین المللی موجود در زمینه اخلاق در پژوهش به وضعیت نه چندان مناسب اخلاق پژوهشی در فرایندهای مختلف آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌های کشور پرداخت. 

مدیر پژوهشی دانشگاه با اشاره به کم و کاستی های موجود، هدف برگزاری این مدرسه تابستانی ملی و کارگاه های مشابه دیگری را که در سال گذشته در خصوص موضوعات انسانی و حیوانی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده است، توسعه و نهادینه سازی فرهنگ اخلاق در پژوهش در مراحل مختلف طراحی، اجرا و انتشار گزارش پروژه های پژوهشی، پایان نامه ها و رساله های پژوهشی برشمرد.

او با بیان این واقعیت که اخلاق در پژوهش در دانشگاه‌های ممتاز و بین المللی امروز بخش اجتناب ناپذیر فرهنگ دانشگاهی و اجتماعات آکادمیک است، گفت: برگزاری این دوره ها  پاسخ و واکنش به نابهنجاری هایی است که در حوزه اخلاق در پژوهش در اجتماعات مختلف علمی و آموزشی کشور گرفتار شده ایم. 

نیاز به بازتعریف استانداردهای دانشگاهی

در ادامه دکتر علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز به ارائه نکاتی پیرامون اخلاق در پژوهش پرداخته و گفت: دانشگاه ها بیش از بحث پیشگیری از تقلب و برخورد با تخلف به وجود اخلاق دانشگاهی و فرهنگ دانشگاهی و یک همبستگی میان دانشگاهیان نیاز دارند.

او در همین راستا افزود: نقش دانشگاه و نقش استاد و به طور کلی استانداردهای دانشگاهی نیاز به بازتعریف دارد و راه های درست پژوهش و جلوگیری از تخلف باید آموزش داده شود و فرهنگسازی شود.

وی تاکید کرد: آموزش، فرهنگسازی، ترویج و خویشتن داری مواردی است که باید به همه اساتید و دانشجویان آموزش داده شود و سپس در صورت احراز قطعی تخلف پژوهشی مجازات شوند.

علومی یزدی در عین حال ابراز امیدواری کرد: مباحث انتخاب شده در این مدرسه تابستانی به شکل گیری و نشر اخلاق علمی، اخلاق دانشگاهی و پژوهشی در بین دانشگاهیان کمک کند.

وی از مدیران و معاونین پژوهشی خواست در صورت تشکیل کمیته اخلاق در پژوهش در دانشگاه های خود برنامه هایی که برای اجرای قانون می‌نویسند صرفا برنامه تنبیهی نباشد.

توضیحاتی درباره نحوه ایجاد کارگروه اخلاق در پژوهش

در ادامه سخنرانی های آیین گشایش این مدرسه تابستانی، دکتر شریفی مدیر دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از معاون و مدیر پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی به خاطر برگزاری این کارگاه و از سایر معاونین و مدیران دانشگاه ها بخاطر حضور در این نشست قدردانی کرد.

وی ابتدا به ارائه گزارشی از کارهایی که در پنج سال اخیر در زمینه اخلاق در پژوهش در وزارت علوم صورت گرفته مانند تدوین منشور اخلاق در پژوهش، تدوین دستور العمل بررسی تخلفات پژوهشی، تدوین قانون پیش گیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و تدوین آئین نامه اجرائی قانون پیش گیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی پرداخت. 

شریفی سپس با اشاره به آئین نامه اجرایی قانون اخلاق در پژوهش مصوب هیات دولت گفت: براساس این آئین نامه دو کارگروه تشکیل می شود. کارگروه اول، کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش است که در سطح وزارت علوم و وزارت بهداشت تاسیس خواهد شد و ماموریت آن تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل ها، برگزاری کارگاه ها به صورت کلان، انتقال تجربیات دانشگاه ها به یکدیگر و نظارت عالیه است.

او افزود: کارگروه دوم، کارگروه دانشگاهی است که ماموریت آن توجه به اخلاق در پژوهش و بررسی تخلفات پژوهشی در سطح دانشگاه یا موسسه آموزش عالی است.

پیشنهاد تدوین سند اخلاق حرفه‌ای دانشگاهی

در ادامه مراسم افتتاحیه، دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در سخنانی ابتدا به پیشینه تاریخی اخلاق در پژوهش بویژه اتفاقات مربوط به دادگاه وکد نورنبرگ و نیز کمیسیون ملی اخلاق در امریکا پرداخت و گفت: هدف این کمسیون استانداردسازی اخلاق علمی و حراست از انسان در برابر آثار پژوهش های رفتاری و زیست پزشکی بود.

او براساس گزارش بلمونت، کمیسیون ملی اخلاق در پژوهش امریکا به تشریح سه مفهوم و اصل کلیدی اخلاق در پژوهش یعنی حفظ حرمت افراد در پژوهش، رعایت عدالت در مشارکت کنندگان پژوهش و رعایت رفاه و آسایش افراد در پژوهش پرداخت. 

معاون آموزشی دانشگاه، اعلام رضایت افراد در پژوهش را تجلی عینی اخلاق در پژوهش و شاخص حفظ حرمت افراد برشمرد.

او در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که بحث اخلاق علمی در دانشگاه علامه طباطبائی نه صرفا در حوزه پژوهش بلکه در قالب سند اخلاق حرفه ای دانشگاهی که حداقل دو حوزه آموزش و پژوهش را دربر بگیرد، تدوین شود. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، مدرسان این مدرسه تابستانی، اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور از جمله: دکتر احسان شمسی گوشکی، دکتر لیلا افشار، دکتر مرتضی طیبی، دکتر مقصود فراستخواه و دکتر محمدهادی میرشمسی بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.