• دوشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 98061809097
  • منبع : نمایندگی گیلان

آیین سنتی "شاخسی واخسی" در روستاهای آستارا

آیین سنتی "شاخسی واخسی" در روستاهای آستارا

ایسنا/گیلان همزمان با فرا رسیدن تاسوعای سرور و سالار شهیدان، ابا عبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یاران باوفای ایشان، آیین سنتی "شاخسی واخسی" در روستاهای شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیین سنتی "شاخسی واخسی" (شاه حسین ، وای حسین) که قدمت تاریخی دارد، در روستاهای شهرستان مرزی بندر آستارا از جمله خانه های آسیاب، شونان رود، شونده چولا و برخی روستاهای بخش لوندویل برگزار شد.

در این آیین که پس از مرثیه سرایی و سینه زنی برگزار می شود، عزاداران به دو دسته تقسیم شده و روبروی هم می‌نشینند و هر دسته یک نفر سردسته دارد که در اول دسته، روبه‌روی سردسته مقابل می‌نشیند و بقیه نیز بر حسب سن و سال به ترتیب در کنار سردسته‌ها تا آخر نشسته‌اند.

سردسته اول که قرار است شاخسی را شروع کند بعد از ساکت شدن همه و تنظیم صف‌ها با صدای بلند فریاد برمی‌آورد : ای امامین قوللاری (ای غلامان امام)، سردسته دوم جواب می‌دهد: های بلی، سردسته اول با صدای بلند:  هرکس امامین قولودور دئسین (هر که غلام امام است، بگوید).

سپس با صدای بلند و در حالی که دو دستش را بالا برده و بر زانوان می‌کوبد، می‌گوید: شاخسی‌، دسته‌اش نیز با گفتن کلمه «شاخسی» همراهی می‌کنند.

در بعضی جاها دست را بالا برده بر سینه می‌زنند و پایین آورده بر زانو می‌کوبند و سردسته دوم و همراهانش در حالی که آرام بر زانوهای خود می‌زنند، با صدای بلند جواب می‌دهند: واخسی.

این مراسم که مختص آذری زبانان می باشد، در برخی از روستاهای آستارا نیز رایج است و مدت زمان برگزاری آن به بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد و عزاداران اغلب به شکل نمادین شمشیر و یا چوب بر دست می گیرند.

در روستاهای بخش مرکزی آستارا نیز اغلب، اهالی روستا پس از به حرکت درآوردن دسته از مسجدی به مسجد دیگر در روستای نزدیک می روند و این مراسم را اجرا می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha