• سه‌شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 98061909228
  • خبرنگار : 71607

پس از شکست هندی‌ها در فرود روی ماه رخ داد

دلداری نخست وزیر هند به دانشمندان

دلداری نخست وزیر هند به دانشمندان

پس از شکست هندی‌ها در فرود بر روی ماه اکنون "نارندرا مودی" (Narendra Modi) نخست‌وزیر هند به دیدن دانشمندان این پروژه شکست خورده رفت تا آنها را دلداری دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، "سازمان پژوهش‌های فضایی هند" (ISRO) چندی پیش اعلام کرد فرود اولین فضاپیمای این کشور در نزدیکی قطب کشف نشده جنوب ماه نافرجام ماند. فرودگر فضاپیمای "چاندرایان -۲ "(Chandrayaan-۲) موسوم به "ویکرام "(Vikram) ابتدای هفته جاری در فاصله ۲.۱کیلومتری از سطح ماه ارتباط خود با زمین را از دست داد و تماس با کاوشگر چند ثانیه پیش از فرود قطع شد اکنون گرچه فرودگر قمری "ویکرام" پیدا شده است اما این موضوع از ناراحتی دانشمندان هندی کم نمی‌کند چراکه پروژه آنها شکست خورد.

۲۲ ژوئیه ۲۰۱۹ هند فضاپیمای "چاندرایان ۲" خود را سوار بر موشک "GSLV Mk-III" از مرکز فضایی "ساتیش داوان"(SDSC) در ایالت آندرا پرادش به ماه پرتاب کرد. موشکی که در این مأموریت به کار گرفته شد، "GSLV Mk-III" نام داشت که قوی‌ترین تقویت کننده(booster) هند به حساب می‌آید.

پس از مأموریت "چاندرایان -۱ "، "چاندرایان -۲" دومین مأموریت بزرگ قمری هند محسوب می‌شد. اولین فضاپیمای بدون سرنشین هند در سال ۲۰۰۸ میلادی به فضا پرتاب شد و به مدار ماه رسید. این مدارگرد به بررسی وجود مولکول‌های آب روی ماه کمک کرد.

فضاپیمای چاندارایان ۲ حامل یک مدارگرد، سطح‌نشین و ماه‌نورد بود که تقریبا همه آنها در هند طراحی شده بود. ماموریت بدون سرنشین "چاندرایان -۲ " ۱۴۰ میلیون دلار برای هندی‌ها هزینه داشت و با هدف فرود بر ماه و مطالعه و بررسی وجود آب در سطح ماه انجام شد. اگر این ماموریت با موفقیت انجام می‌شد، هند چهارمین کشوری می‌شد که روی ماه یک کاوشگر فرود می‌آورد.

سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) می گوید که قصد دارد داده ها را تجزیه و تحلیل کند تا دریابد چه اشتباهی رخ داده که منجر به شکست این پروژه شده است.

نارندرا مودی نخست وزیر هند با حضور در سازمان پژوهش‌های فضایی هند ، به دانشمندان گفت: زندگی فراز و نشیب دارد، آنچه شما انجام داده‌اید ، دستاورد کوچکی نیست اگر مورخان روزی درباره واقعه امروز بنویسند ، مطمئناً خواهند گفت که چاندرایان در آخرین مرحله از سفر خود هنگامی که به ماه نزدیک شد ارتباط خود با زمین را از دست داد. با افتخار می‌توانم بگویم که این تلاش شما بسیار ارزشمند بود.

مودی هنگام حضور در سازمان پژوهش‌های فضایی هند "کایلاساوادیوو سیوان" (Kailasavadivoo Sivan) رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هند  که بابت این موضوع ناراحت و دل شکسته بود را در آغوش گرفت و دلداری داد.

تاکنون تنها فضاپیماهای ایالات متحده، روسیه و چین موفق به فرود بر روی ماه شده‌اند. البته این نخستین باری نیست که یک فضاپیما نمی‌تواند بر روی ماه فرود آید زیرا اوایل سال جاری ماه‌نورد خصوصی "بریشیت"(Beresheet) متعلق به رژیم صهیونیستی در تلاش خود برای فرود روی سطح کره ماه با شکست مواجه شد و در آن سقوط کرد.

قرار بود "بریشیت" میدان مغناطیسی ماه را اندازه‌گیری کند و از یک مجموعه از پس‌بازتابگر لیزری ساخته شده توسط ناسا متشکل از هشت آینه با گوشه‌های الماسی استفاده کند تا با استفاده از نور موقعیت خود را به مدارگرد شناسایی قمری نشان دهد. این مأموریت از لحاظ هزینه یک دستاورد برای پرواز فضایی ارزان بود، چرا که کل مأموریت هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار دربرداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha