• شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98062310437
  • خبرنگار : 71477

عمران‌خان در مجمع عمومی سازمان ملل موضوع کشمیر را مطرح می‌کند

عمران‌خان در مجمع عمومی سازمان ملل موضوع کشمیر را مطرح می‌کند

نخست وزیر پاکستان به ساکنان منطقه مورد مناقشه کشمیر اطمینان داد هنگامی که ماه جاری میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، سرکوب‌ها و نقض‌های دیرینه حقوق بشر توسط هند در این منطقه را افشا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عمران خان، نخست وزیر پاکستان این اظهارات را در نخستین سخنرانی خود در راهپیمایی‌ای در منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان از زمان ابطال وضعیت ویژه این منطقه توسط هند مطرح کرد. حدود ۲۰ هزار تن در این راهپیمایی شرکت داشتند.

عمران خان هشدار داد که قادامات هند در جامو و کشمیر افراط گرایی را تقویت و گسترش می‌دهد. او گفت: می‌خواهم به هند بگویم که خشونت نیروهایش در کشمیر جوانان را به سوی افراط‌گرایی سوق می دهد آنها با خشونت می‌جنگند چرا که ترجیح می دهند مرگی باعزت داشته باشند تا زندگی با ذلت.

او در میان جمعیتی که پرچم‌های پاکستان و کشمیر را تکان می‌دادند، افزود: اگر با من بدرفتاری کنید، با زن و فرزندان من، با شما می جنگم چرا که یاد گرفته‌ام مرگ بهتر از این زندگی است.

خان به مودی، همتای هندی خود هشدار دادکه اقداماتش نه تنها کشمیری‌ها را هدف قرار داده بلکه احساس انزوا و ناامنی را در میان 200 یملیون مسلمان هندی موجب شده است.  

او تاکید کرد: به شما اطمینان می‌دهم که ما هرگز شما را ناامید نخواهیم کرد ما  موضعی برای کشمیر اتخاذ خواهیم کرد که هیچ کشوری تاکنون نداشته است.

وی با اشاره به کشته شدن 44 سرباز هندی در ماه فوریه در منطقه پولوامای کشمیر گفت: این حملات توسط جوانان کشمیری انجام شد کسانی که شکنجه شده و توسط نیروهای هندی مورد تمسخر قرار گرفتند.  هند و پاکستان مسئول هستند این اقدام در واقع واکنشی به خشونت‌های هند بود. حتی اگر برخی کشورها در موضوع کشمیر ساکت بمانند البته به خاطر منافع تجاری شان با هند، 1/25 میلیارد مسلمان در جهان ساکت نخواهند ماند. بسیاری از آنها به سمت افراط‌گرایی خواهند رفت .

در حالیکه بسیاری از احزاب سیاسی کشمیر پاکستان خواهان سازماندهی تظاهرات به سوی خط کنترل ، مرز دوفاکتوی جداکننده جامو و کشمیر شده‌اند خان گفت که خود وی نیز خواهان این راهپیمایی است. او تاکید کرد: احساس شما را کاملا درک می‌کنم بسیاری از شما خواهان راهپیمایی هستید اما اکنون درست نیست من به شما خواهم گفت چه زمانی حرکت کنید. بگذارید به سازمان ملل بروم و به جهان بگویم در کشمیر اشغالی چه اتاقاتی در حال وقوع است. اگر این مساله حل و فصل نشود کل جهان آسیب خواهد دید.

عمران خان همچنین به هند درباره هرگونه ماجراجویی نظیر حمله به خاک پاکستان هشدار دادچ

نیروهای پاکستانی و هندی گهگاه به طرف یکدیگر تیراندازی می‌کنند که این اقدام باعث تلفات در بین نیروهای نظامی و غیرنظامیان شده است.

این راهپیمایی همچنین یک روز پس از آن برگزار شد که ارتش پاکستان گفت: هند در تازه‌ترین نقض آتش‌بس با تیراندازی که انجام داده یکی از سربازانش را در منطقه کشمیر کشته است.

عمران خان از جامعه جهانی خواست تا هند را برای اعطای حق تعیین سرنوشت به کشمیری‌ها تحت فشار بگذارد.

وی در سخنرانی خود برای راهپیمایی کنندگان گفت: اگر به مردم در کشمیر حق تصمیم گیری درباره آینده خودشان داده شود پاکستان به تصمیم‌شان احترام می‌گذارد.

عمران خان افزود: مردم کشمیر به خاطر منع رفت و آمد اعمال شده در کشمیر تحت کنترل هند با مشکلات و سختی‌های بسیاری مواجه شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha