• شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 98062310729
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

چگونه آهن مورد نیاز بدن را تامین کنیم

آهن

‌مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه تامین آهن بدن ضروری است، گفت: تامین آهن بدن از طریق استفاده از گوشت، جگر گاو، زرده تخم مرغ و گوشت مرغ میسر می شود.

‌نسرین علیزاده در گفت و گو با ایسنا، ‌اظهار کرد: حبوباتی مانند عدس، لوبیا چشم بلبلی‌، لوبیا سفید و سبزی هایی مثل شوید، جعفری، ترخون و جعفری منابع خوب تامین آهن گیاهی هستند.

وی با بیان اینکه بیش از یک قرن است که آهن به عنوان یک ماده مغذی ضروری شناخته شده است، ادامه داد: با وجود دسترسی وسیع به مواد غذایی غنی از آهن، در قرن 21 هنوز کمبود تغذیه ای آهن و کم‌خونی فقر آهن شایع ترین بیماری کمبود تغذیه ای در دنیا است.

وی آهن را یک عنصر معدنی نامید که در مقادیر جزیی در تمامی سلول ها یافت می شود.

علیزاده با اشاره به اینکه این عنصر به خوبی توسط بدن نگهداری شده و تقریباً هر روز 90 درصد آهن بازیافت شده و مجدداً استفاده می شود، خاطرنشان کرد: بقیه آهن به طور عمده  از صفرا دفع می شود.

وی تصریح کرد: برای حفظ تعادل و تأمین 10 درصد اتلاف آن، آهن باید از طریق مواد  غذایی در دسترس بدن قرار گیرد که در غیر این صورت کمبود آهن  ایجاد شده و فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن می‌شود.

وی با بیان اینکه فقر آهن در کودکان، دختران نوجوان و  زنان در سنین باروری شایع است، افزود: درمان کم خونی فقر آهن شامل تشخیص علت ایجاد این نوع کم خونی، مکمل یاری آهن و رژیم غذایی حاوی آهن است.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی جامعه ترکیبات سبد غذایی بسیاری از خانوارها تغییر کرده و برخی از مواد غذایی از مصرف روزانه به مصرف هفتگی و  برخی از مصرف هفتگی به مصرف ماهانه تبدیل شده است.

علیزاده تصریح کرد: همین امر امنیت غذایی را در بسیاری از خانوارها به خصوص مناطق حاشیه شهر و استان‌های محروم  به خطر انداخته است.

وی با اشاره به اینکه گوشت قرمز منبع اصلی و خوب دریافت آهن در سفره خانوارهای ایرانی ‌محسوب می شود، اضافه کرد: منبع غنی آهن، جگر گاو است و به غیر از این ماده غذایی ‌گوشت قرمز، زرده تخم‌مرغ و گوشت مرغ نیز دارای آهن هستند.

وی تاکید کرد: از طریق منابع گیاهی حاوی آهن از جمله عدس‌، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید و سبزی هایی مثل شوید‌، جعفری، ترخون و جعفری تا حد زیادی می توان نیاز بدن به این عنصر را تامین کرد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.