• دوشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۵:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98062411552
  • خبرنگار : 80001

قراردادها ۶۲ درصد افت کرد

ریزش سراسری معاملات مسکن

ریزش سراسری معاملات مسکن

معاملات مسکن کل کشور در ۲۲ روز شهریورماه با منفی ۶۲ درصد به بیشترین افت خود در شش سال اخیر رسید؛ در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه ۱۳۹۸ تعداد ۱۸ هزار و ۲۲۹ قرارداد خرید و فروش در کل کشور به امضا رسیده که پایین‌ترین میزان دست کم از سال ۱۳۹۲ تا کنون محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، آمار اتحادیه مشاوران املاک گویای آن است که به دنبال روند کاهنده خرید و فروش مسکن در کل کشور که از اردیبهشت امسال آغاز شده، رکورد منفی در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه به ثبت رسیده است. از یکم تا بیست و دوم شهریورماه ۱۳۹۸ در کل کشور ۱۸ هزار و ۲۲۹ قرارداد خرید و فروش ملک امضا شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. اجاره نامه نیز در این مدت ۳۰ هزار و ۷۷۸ مورد بوده که از افت ۱۳ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل حکایت دارد. کارشناسان می‌گویند این حجم اندک حتی در سال‌های  ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ که بازار مسکن در رکود قرار داشت نیز مشاهده نشد.

پس از آن‌که در فروردین ماه ۱۳۹۸ تعداد مبایعه‌نامه‌ها در کل کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافت، قراردادها در مسیر نزولی قرار گرفت. مطابق آمار تعداد معاملات هر ماه کاهش یافته است؛ به طوری که قراردادهای خرید و فروش مسکن کل کشور در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و ۲۲ روز ابتدای شهریور به ترتیب ۶، ۳۴، ۴۰، ۵۳ و ۶۲ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است.

هم‌چنین در شهر تهران آن‌طور که اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گزارش داده تعداد معاملات مسکن در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه ۲۲۲۱ مورد بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۷۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت هم‌چنین ۸۱۶۱ اجاره‌نامه امضا شده که نشان‌دهنده افت ۲۲ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل است. کاهش ۷۹ درصدی معاملات خرید و فروش ملک در پایتخت در شرایطی به ثبت رسیده که آمار اتحادیه از فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مردادماه به ترتیب کاهش ۴۰، ۴۰، ۶۲، ۶۶ و ۷۵ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌داد. بدین ترتیب بازار مسکن در شهریورماه که آخرین مهلت فصل جابه‌جایی محسوب می‌شود در مسیر افت قرار داشته است.

قیمت مسکن در سراشیبی

پس از کاهش معاملات، قیمت‌های پیشنهادی و قطعی هم نزولی شده است. گزارش‌های دریافتی از کلانشهرها از انجماد دارایی‌ها در بخش ملک حکایت دارد و به همین دلیل نرخ‌های پیشنهادی ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. در تهران هم قیمت‌های پیشنهادی و هم قیمت‌های قطعی افت کرد. مشاهدات نشان می‌دهد که عمده مالکان قیمت‌ها را از ۵ تا ۲۰ درصد کاهش داده‌اند. نرخ ماهیانه نیز بر اساس آمار رسمی در مردادماه برای اولین بار طی ۲۰ ماه اخیر منفی شد. در مردادماه ۱۳۹۸ قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۴ درصد یافت.

در شرایط کنونی، انتظارات افزایشی جای خود را به انتظارات کاهشی در بازار مسکن داده است. متقاضیان واقعی یا پول ندارند یا در انتظار رسیدن به کف قیمت برای ورود به بازار هستند. به عبارت دیگر، تعلیق معاملات که تا تیرماه از سوی طرف عرضه بود، هم‌اکنون از طرف تقاضا صورت می‌گیرد.

جزئیات کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

نبض بازار مسکن در ۱۸ منطقه‌ تهران متوقف و قیمت ماهیانه منفی شد. آمار گویای آن است که مردادماه ۱۳۹۸ قیمت آپارتمان در مناطق ۱، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ نسبت به ماه قبل کاهش داشته و تنها در چهار منطقه از تهران شامل ۳، ۸، ۱۶ و ۲۱ نرخ‌ها تا حد اندکی افزایش را به ثبت رساند. بیشترین افت قیمت ماهیانه در منطقه ۱۹ با ۸.۸ درصد کاهش مربوط می‌شود.

آرامش بازار مسکن مشروط است

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: هم‌اکنون می‌توان با اطمینان از پایان دوره رونق مسکن صحبت کرد. او معتقد است: هدایت امکانات و تقاضای مسکن به اطراف کلانشهرها، کنترل نقدینگی و مهار تورم برای ادامه‌ی روند آرام بازار ملک ضروری است.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که معمولا چرخه‌های رونق و رکود مسکن ۲ تا ۳ سال تداوم داشته است گفت: شدت رونق و رکود به پارامترهایی بستگی دارد. بعضی عوامل از رکود عمیق این دوره حکایت دارد؛ چرا که پیش‌بینی رشد توان خانوار با توجه به تحریم‌ها بعید است. موضوع دیگری که ممکن است این رکود را طولانی‌تر کند افزایش احتمالی قیمت اسمی مسکن است؛ ولو این‌که قیمت واقعی در مقایسه با تورم کاهش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۰۷:۴۰

مسکن حداقل تا 5 سال اینده در رکود خواهد بود.

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۱۸:۲۷

کو کجا ارزون شده چرا فقط حرف میزنید خب بگید کجا ارزون شده ما بریم از نزدیک نگا کنیم حرفاتون همه ....

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۰۹:۰۴

مردم با غیرت مسکن نخرند تا این دندانگرد ها مجبور به کاهش قیمت شوند

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۳:۰۵

سلام کسی خونه نخره بزارارزون بشه

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۰۵:۱۶

اون دندان گرد که میگی برادر مقصر نیست.وقتی هر روز مجبوره مصالح به قیمت گرون بخره وقتی پروژش تموم میشه میبینه قیمتی که رو ملکش گذاشتن حتی برگشت پولی که برای خرید زمین و مصالح پرداخت کرده برنمیگرده چجوری باید از خرج کردش پایین تر بده .کار از جای دیگه خرابه .

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۰۹:۵۹

همه جای دنیا اگر قیمتها جهش غیر منطقی و روانی پیدا کرد، به سرعت و قبل از بروز یک رکود عمیق، به سر جای واقعی خود بر می گردد اما در ایران؛ وقتی حتی در یک مقطع زمانی کوتاه، یک برچسب قیمتی بالا روی مسکن و املاک زده شد، مالکان در برابر تغییر ذهنیت خود اینرسی نشان می دهند و به این سادگی ها دلشان نمی آید نظرشان در مورد ارزش واقعی ساختمان را اصلاح کنند (خلاف اصلاح و تعدیل قیمت سریع ارز، طلا، خودرو و ...).

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۱:۵۷

اینقد پایین بیاد تا همه بتونن خونه بخرن

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۱:۵۹

دندان‌گرد رو خوب اومدی یارو یه جوری قیمت کذایی میده که فکر کرده اینجا لس آنجلسه

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۲:۴۱

این رکورد حداقل ۳سال ادامه خواهد داشت

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۴:۳۸

باسلام باید دولت زمین در اختیار مردم بگذارد

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۵:۰۵

خدارووووووشکر!!!!!

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۶:۵۲

ملت ایران باغیرتند افرین فقط نخرید یاشاسون

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۲۰:۴۷

امیدوارم اینقدر خونه بیاد پائین که امثال مثل من که ۳۲ مستاجر هستیم هم بتوایم قبل از مردن طعم خانه دار شدن رو بچشیم.

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۲۱:۲۹

نخرید اقاجون نخرید.......

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۲۲:۰۸

با سلام . و آرزوی اینکه روزی مسئولین مملکتمون واقعا دلسوز مردم باشند و کسی فقط ب فکر خودش و خانواده اش نباشد . و جلوی هر گونه اختلاس و سوئ استفاده رو بگیرند .

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۱۰:۲۷

خدا بکنه ارزون بشه .ما باورمون نمیشه که ارزون شده چون می بینیم

avatar

قیمت مسکن قطعا به روند کاهشی خود ادامه میدهد و این روند تا سال آینده ادامه خواهد داشت. حداقل 30 درصد دیگه باید قیمت ها کاهش یابند تا به قیمت واقعی نزدیک بشه و این اتفاق هم قطعا رخ خواهد داد

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۷ ۰۱:۴۵

پ كي بخريم

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۵:۵۵

باز گرون میشه

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۶:۳۲

امیدوارن یه چیزی بشه مردم از بلا تکلیفی در بیان

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۸:۱۳

از خدا میخوام باعث وبانی این گرانی هایی که امید رو تو دل ماها نابود کرده و یه خونه پنجاه متری بعد از چهل سال شده رویا برای ماها نه تو دنیا خیر ببیتد نه آخرت. خدا ازشون نگذره .که حسرت همه چی موند به دل مردم

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۱۹:۴۹

مردم توانشان یک چهارم این قیمتهای دلبخواهی است سه چهارم کاهش دهندمردم میخرندثبت این قیمتهای دلبخواهی رسیدن به سودبادآورده است که محال است

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۲۰:۰۸

مردم پول ندارن و گرنه مثل چیزای دیگه صف میکشن

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۲۰:۲۳

خداروشکر

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۲۱:۲۷

نظر ما اگه اهمیت داشت که این هم جوان آرزو به دل ازدواج نمیموندن کی که به ما جوانا اهمیت بده همه بفکره خودشونن

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۲۱:۲۹

باید عرضه بیشتر از تقاضا باشه تا قیمت ها کم شود

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۲۲:۴۶

به امید خدا قیمت مسکن میرسه به قیمت سال 97

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۲۳:۲۳

باید جوری بشه که صاحبخونه و مستاجر فرقی باهم نداشته باشند مثل اتریش یه تحقیق درباره شرکت های اجاره خونه تو اتریش داشته باشید

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۵ ۲۳:۲۸

والا منطقه ۱۸ که اصلا قیمت خونه پایین نیومده همچنان متری ۱۱ تومن که اصلا ارزش خرید نداره به هیچ عنوان

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۰۳:۱۶

مسکن باید قابل ابتیاع باشه من دکتر متخصص و همسر جراحم وقتی نمتونیم بخریم چه توقعی از مردم معمولی با درآمد ۳ تا چهار میلیون در ماه دارید ؟

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۲۳:۱۲

خوش به حال خودتون ما سرمون رو باید بگذاریم...بمیریم حقوق کارگران یک میلیون و شیصد هزار تومان

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۰۶:۴۳

قیمت مسکن ۳ برابر شده مسلم که کسی پول خرید مسکن و نداره مسکن تو رکود کامل می ره

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۰۸:۲۲

با سلام به مردمان خوب ایران زمین تواین گرانی خیلی از آدمهای بی رحم را شناختیم از شما عزیزان خواهش میکنم خانه نخرید تا قیمت پایین بیاید .

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۱۲:۲۸

خدایا خودت کمک کن قیمت مسکن بیاد پایین ما هم صاحب خونه شیم امین

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۱۳:۴۶

خب، که چی بشه ؟ الان دقیقا کدوم مشکل مردم عادی حل شده...

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۱۹:۱۴

بالاخره این رکود هم به پایان میرسه

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۲۲:۳۳

این ملک ها همه از آن خداست...از امانت بهر روزی پیش ماست...از خدا بترسید والسلام دیگه حرفی ندارم

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۲۳:۰۸

خانه300 میلیون تومانی تو شهرستان رسیده یک میلیارد و صد میلیون تومان گیرم 100 میلیون هم بیاد پایین، با حقوق یک میلیون و شیصد هزار تومان تا 5 سال اینده نمیشه قبر خرید چه برسه خانه ....مردم دیگه به همم رحم نمکنن پزشک میناله ما که باید سرمان بگذاریم بمیریم

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۲۳:۱۶

اخه یه جوونی که تازه وارد کار و زندگی میخواد بشه ازکجا چطوری میخواد متری حداقل ۷ میلیون پول جور کنه که بتونه مثلا تو مناطق پایین تر مسکن تهیه کنه بی وجدانا خجالت بکشید خود مردم و بنگاه دارانم مقصرن از بس دنبال سود جیبشون هستن

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۷ ۰۰:۰۲

رؤسا و مدیران بی کفایت کلاهش ن رو بگذارن بالاتر و مثل هیولای مهران مدیری بگین :((خداروشکر)) 😢

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۷ ۰۰:۴۴

هروقت که بخواهی خونه نه ارزون نمیشه فقط دلار می ره بالا این ... هم مثل بقیه دلار میبرن بالا

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۷ ۰۹:۱۲

قیمت مسکن سرسام آور است و یک مرتبه 4 برابرشد یعنی یک کارمند تا آخر عمرش هم خانه دار نخواهد شد والسلام

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۳۰ ۰۵:۴۰

زمانی که قیمت پایینه خریدار دوست نداره واحد بخره چون از بانک ماهیانه خوب سود میگیره وقتی افزایش پیدا میکنه سریع میره دنبال خرید مسکن ...سال ۹۴ اوج رکود و قیمت مسکن پایین بود ...اون موقع خریدار میگفت خوبه بزار حالا سود بانکی میگیرم زمانی که میخواد گرون بشه میخریم ...ما ها خودمون هم خرید کردن را بلند نیستیم ...و خودمون هم زیاد خواه و فرصت طلبیم ...

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۴ ۲۳:۱۲

کاملا درسته ؛ طمع انسان را نابود می کنه

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۹ ۱۴:۵۳

حقیقتا دوتا ارزو را از اول عمرم داشتم همه بیماران با هردرجه از بیماری خوب خ ب بشند همه مستاجران صاحب خانه بشند

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۳۰ ۱۳:۲۰

اقتصاد مسکن در ایران با چهار بحران اصلی دست وپنج نرم می کند ؟ 1_بالارفتن قیمت مسکن بصورت سرسام اور وتصاعدی 2_نبودن قدرت خرید در بین مصرف کنندگان واقعی 3_بحران جایگزینی وتبدیل مسکن بعلت چالش درقیمت خریدوفروش وریسک بالای جابجایی 4_ثبات نداشتن سیاست های دولتی در بخش زمین ومسکن در نهایت رکود فعلی مسکن حداقل بمدت 10 سال ادامه دارد ؟ چون در منطقه ما ناگهان قیمت از متری 3میلیون و400 رسید به 12 میلیون تومان