• دوشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98062511873
  • خبرنگار : 71516

دودستگی میان اسرائیلی‌ها درباره "پیمان دفاعی مشترک" با آمریکا

دودستگی میان اسرائیلی‌ها درباره "پیمان دفاعی مشترک" با آمریکا

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امضای پیمان دفاعی مشترک با آمریکا را "یک هدیه تاریخی بزرگ" دانست.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: فرماندهان ارتش و سازمان اطلاعات که با طرح امضای پیمان دفاعی مشترک با آمریکا مخالفند مثل من سیاست را نمی‌فهمند. امضای این پیمان "هدیه تاریخی بزرگی" است که به دستاوردهایی برای اسرائیل منجر می‌شود که جای صحبت درباره آن نیست اما می‌توان پیامد مثبت آن را برای امنیت اسرائیل ذکر کرد.

نتانیاهو در واکنش به گزارش‌های رسانه‌ها این اظهارات را ایراد کرد. رسانه‌ها نوشته بودند که نتانیاهو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ایجاد پیمان دفاعی مشترک مذاکره می‌کند بدون اینکه موضوع را با طرف‌های ذیربط در ارتش و دستگاه‌های امنیتی در میان بگذارد و بدون اینکه بداند چرا مخالفند. این‌ها همچنین از دونالد ترامپ انتقاد کردند که در توییتر اعلام کرده بود که با نتانیاهو درباره ائتلاف دفاعی صحبت کرده است.

برخی از ژنرال‌ها به نام نهاد نظامی و امنیتی توضیح دادند که امضای چنین پیمانی ماه‌های طولانی مذاکره میان وزارت امنیت اسرائیل و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را می‌طلبد و نمی‌توان آن را قبل از انتخابات منعقد کرد. همین مساله موجب شد نتانیاهو تنها به اعلام آن اکتفا کند تا فرصت خود را برای تشکیل دولت بالا ببرد. مسؤولان ارشد دستگاه‌های امنیتی اسرائیل می‌گویند که با امضای پیمان دفاعی مشترک با آمریکا مخالفند. اولا به این دلیل که نتانیاهو از آن برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کند و دوم اینکه چنین پیمانی دست ارتش اسرائیل را طی بحران‌های نظامی و مأموریت‌های امنیتی آتی می‌بندد.

گابی اشکنازی، عضو مخالف کنست که قبلا رئیس ستاد ارتش و مدیر کل وزارت جنگ بوده گفت: پیمان دفاعی مشترک اسرائیل را ملزم خواهد کرد که هرگونه حمله به آمریکا را حمله به خود بداند برای همین ما سربازانمان را خواهیم دید که در عراق و افغانستان می‌جنگند و ما با این مساله مخالفیم.

ایهود باراک، عضو کنست نیز می‌گوید که این طرح صرفا تبلیغات انتخاباتی بی‌ارزش است. وی گفت: این قرارداد باید ابتدا در کنگره تصویب شود.

نتانیاهو در پاسخ به این افراد مدعی شد: این‌ها به رغم کارنامه نظامی که دارند مثل من سیاست عالی را درک نمی‌کنند. من آن‌ها را خوب می‌شناسم. آن‌ها بیشتر مواقع اشتباه و بیشتر مواقع هم برحق هستند اما اینجا درباره پیمان دفاعی اشتباه کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha