• دوشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98062511939
  • خبرنگار : 71219

گزارشی از انتشار آمار فروش تئاترها

شفاف‌سازی به تئاتر هم کمک می‌کند

شفاف‌سازی به تئاتر هم کمک می‌کند

جدول آمار فروش نمایش‌های روی صحنه در برخی تماشاخانه‌های دولتی و نیز خصوصی نشان می‌دهد که بهتر است همانند سینما، سامانه‌ای برای اعلام رقم فروش و تعداد تماشاگران تئاترها راه‌اندازی شود و در کنارش میزان حمایت از نمایش‌ها نیز انتشار یابد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، تازه‌ترین آمار فروش نمایش‌های تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی در پی درخواست این اداره‌کل از مدیران تماشاخانه‌ها برای تجمیع آمار منتشر شده اما گویا همه تماشاخانه‌های خصوصی تمایلی به انتشار آمار فروش خود ندارند مثل اداره کل هنرهای نمایشی  که پس از چند بار وعده هنوز از انتشار میزان حمایت‌هایش از نمایش‌ها شانه خالی می‌کند، هر چند شاید این دو موضوع جز «شفافیت»، خیلی ارتباط مستقیمی به هم نداشته باشند.

در این گزارش آمده است:‌ «ارائه آمار فروش سالن‌های دولتی شامل مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر به صورت تجمیع شده، از تیرماه ۱۳۹۷ از طریق روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی انجام شد. این آمار به صورت تفکیکی شامل نام نمایش، کارگردان، تالار، گنجایش تالار، شروع اجرا، ساعت اجرا، تعداد اجرا، قیمت بلیت (به ریال)، تعداد بلیت تمام‌بها، تعداد بلیت نیم‌بها، تعداد بلیت تخفیف‌دار، تعداد بلیت مهمان، جمع کل تماشاگران و مبلغ فروش (به ریال) سه‌شنبه هر هفته در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت و این روند تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ ادامه داشت.

در پی درخواست‌های جمعی از هنرمندان تئاتر جهت ارائه آمار فروش تماشاخانه‌های خصوصی به عنوان مطالبه‌ای عمومی، این اداره‌کل طی برگزاری جلساتی متعدد خواسته فوق را با مدیران تماشاخانه‌ها و مدیریت روابط عمومی آن‌ها در میان گذاشت و اکنون پس از قریب به سه ماه از طرح این مطالبه، آخرین آمار دریافتی  به پیوست این خبر در قالب یک فایل پی‌دی‌اف ارائه شده است.»

نکته قابل تامل در این آمار  بالا بودن تعداد تماشاگران مهمان در بیشتر تماشاخانه‌ها است که بعضا به یک هزار یا یک هزار و 700 نفر هم می‌رسد و با توجه به کم بودن ظرفیت سالن‌های نمایشی و قیمت بلیت تئاتر و هزینه‌های تولید یک نمایش در مجموع رقم قابل توجهی می‌شود.

البته درباره مجموعه تئاتر شهر هم اگرچه تصمیم به کنترل بلیت‌های مهمان شده و این تعداد تا حدودی کاهش یافته است اما در گپ‌وگفت‌های ایسنا با برخی گروه‌های نمایشی که در تئاتر شهر اجرا دارند گله‌مندی‌هایی از نحوه توزیع بلیت‌های مهمان به گروه‌ها و جایگاهی که به مهمانان گروه‌ها داده میشود وجود دارد ولی آن‌ها به دلایلی ترجیحی به رسانه‌ای شدن این گله‌مندی‌ها ندارند.

در بررسی این فایل پی‌دی‌اف نکات ذیل حایز اهمیت است:

در این آمار اطلاعات مربوط به نمایش‌های فعلی و در حال اجرای تئاتر شهر قید شده است.

 آمار فروش تماشاخانه سنگلج و تالار هنر هم پس از ۳۱ خرداد تاکنون ارائه نشده و فقط گزارش سه ماهه اخیر آن‌ها اعلام می‌شود.

همچنین از میان تماشاخانه‌های خصوصی فعال، تاکنون تنها پنج مجموعه یعنی عمارت نوفل‌لوشاتو، تماشاخانه شانو، تماشاخانه مهرگان، تماشاخانه همای سعادت و تماشاخانه گندم آمار ارائه  کرده‌اند که این ارقام مربوط به نمایش‌هایی است که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ روی صحنه داشته‌اند.   

جدول مربوط به آمار فروش در این لینک قابل مشاهده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha