• سه‌شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98062612279
  • خبرنگار : 71402

مادورو مذاکرات با احزاب اپوزیسیون غیر مرتبط با گوآیدو را آغاز می‌کند

مادورو مذاکرات با احزاب اپوزیسیون غیر مرتبط با گوآیدو را آغاز می‌کند

گروه اقلیتی از احزاب اپوزیسیون ونزوئلا با ورود به مذاکرات با دولت نیکولاس مادورو بدون مشارکت رهبر اپوزیسیون تحت حمایت آمریکا توافق کردند که این فرسایش تلاش‌های خوان گوآیدو برای حفظ ائتلافی برای مقابله با دولت سوسیالیست کاراکاس محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این توافق در مراسمی با حضور دیپلمات‌های خارجی به امضای نمایندگان چندین حزب اپوزیسیون و مشاوران ارشد نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا رسید و به صورت تلویزیونی پخش شد.

این اولین شکاف چشمگیر در کمپ ضد مادورو از زمان اعلام "ریاست جمهوری موقت" از سوی خوان گوآیدو، رهبر کنگره تحت کنترل اپوزیسیون است. او ماه ژانویه اتهاماتی در رابطه با انتخاب دوباره مادورو مطرح کرد و فورا از سوی آمریکا و بیش از ۵۰ کشور به رسمیت شناخته شد.

تیموتئو زامبرانو، از قانونگذاران اپوزیسیون که این توافق را امضا کرد، منتقد تلاش‌هایی به رهبری احزاب بزرگتر ضد مادورو است. او مستقیما به نام گوآیدو اشاره نکرد، اما گفت: من و دیگران به دنبال بازیابی زمان از دست رفته به دلیل جاه‌طلبی برخی و اشتباهات تمامی افراد هستیم. ما از دولت‌های این منطقه و جهان خواسته‌ایم تا در این روند گوش فرادهند، ارزش قائل شوند و حمایت کنند.

این مذاکرات روی تشکیل هیات انتخاباتی ونزوئلا و همچنین یافتن راهکاری برای بن‌بست ایجادشده به دنبال تشکیل مجلس موسسان حامی دولت برای رقابت با کنگره تحت کنترل اپوزیسیون تمرکز خواهد داشت.  

دست‌کم چهار تن از رهبران اپوزیسیون برای امضای این توافق برای برگزاری گفت‌وگوها در تلویزیون دولتی حاضر شدند؛ گرچه آن‌ها نماینده کمتر از یک‌دهم کرسی‌های مجلس ملی ونزوئلا هستند. به گفته کارشناسان، آن‌ها قدرتی به مراتب کمتر از احزابی مانند "اراده مردم" گوآیدو دارند.

گوآیدو عصر دوشنبه در مراسمی جداگانه‌ای گفت، از دیدگاه او مذاکرات جانبی با احزاب اپوزیسیون اقلیت "مانوری" است که دولت مادورو از پیش برای اختلاف‌افکنی در میان اپوزیسیون در ذهن داشته است. گوآیدو به آسوشیتدپرس گفت: ما می‌دانیم نتیجه چه بوده است. این تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل محکوم به شکست هستند.

خوان گوآیدو یک روز پیش از آن با بیان اینکه مذاکرات با دولت به میانجیگری نروژ به پایان رسیده است، گفت مادورو و متحدان او "با امتناع از گفت‌وگو و توافق روی یک پیشنهاد معقول جلوی یک راهکار سیاسی" برای این بحران را گرفته‌اند. تا همین اواخر، به گفت‌وگوها در جزیره باربادوس به چشم بهترین فرصت برای حل و فصل بحران ونزوئلا نگاه می‌شد. با این حال، رهبران در اسلو گفته‌اند آن‌ها احتمال مذاکرات را رد نکرده‌اند.

خورخه رودریگز، وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا دوشنبه گفت، دولت "گفت‌وگوی ملی" با برخی از نمایندگان اپوزیسیون را شکل داده است. براساس اعلام تلویزیون دولتی ونزوئلا، دولت و این گروه‌ها خواستار اجرای برنامه نفت مقابل غذا با نظارت سازمان ملل شدند و با قانونگذارانی از حزب سوسیالیست مادورو برای بازگشت به مجلس ملی تحت کنترل اپوزیسیون توافق کردند. دیگر موارد توافق‌شده، شامل تجدید ساختار هیات انتخاباتی و تقبیح تحریم‌های آمریکا می‌شود.

احزاب اقلیتی که با دولت ونزوئلا دیدار داشتند، شامل "حزب ترقی‌خواه اتحادطلب پیشرو، جنبش برای سوسیالیسم و بیایید تغییر کنیم" می‌شد. این احزاب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از انری فالکون، نمیانده اپوزیسیون حمایت می‌کردند که مقابل مادورو شکست خورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha