• سه‌شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98062612483
  • منبع : فضای مجازی

حمله به آرامکو؛ امید به عبرت گرفتن به نفع صلح و تفاهم

حمله به آرامکو؛ امید به عبرت گرفتن به نفع صلح و تفاهم

حملات سنگین و بی‌سابقه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی از سوی نیروی هوایی یمن با به کارگیری ده فروند پهپاد دور پرواز بهت و حیرت مقامات عربستان سعودی را بر انگیخته است. رسانه‌های وابسته به انگلیس و آمریکا تلاش کرده‌اند این عملیات را نه از سوی نیروی هوایی یمن بلکه عملیاتی از سوی قدرت های حامی حوثی ها جلوه داده و برای اهدافی دیگر فضا را مسموم نماید.

به گزارش ایسنا، سعید محمدی، کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی با این مقدمه می‌نویسد: یادآوری چند نکته در این زمینه حایز اهمیت است:
عربستان سعودی با محاسبات اشتباه خود طرح حمله به کشور یمن را برنامه‌ریزی و در در اوایل فروردین 1394 اجرا نمود و جنایات زیادی را طی دوره ای نزدیک به 5 سال مرتکب شد. هر چند نیروهای یمنی از توانی برابر با سعودیها برخوردار نبودند، ولی، این اولین بار نیست که نیروهای عربستان سعودی در پی تجاوزات آشکار و کشتار غیر نظامیان در آن کشور با پاسخ سخت مبارزین یمنی مواجه می شوند. جنگ تحمیلی چندین ساله سعودی و متحدین آن با ملت یمن تاکنون نتوانسته عزم و اراده آن مردم مستضعف را متزلزل نماید.

بمباران بیمارستان ها، مجالس عروسی و سوگواری، هدف قرار دادن خانه و کاشانه مردمان بیگناه، هدف قرار دادن مساجد و مراکز تجمع مردمی و ... بخش های کوچکی از جنایات جنگی است که طی سالیان گذشته در حق ملتی مظلوم از سوی نظامیان تا دندان مسلح سعودی و متحدینش صورت گرفته است. بنحوی که در نتیجه این جنایات صدای همه مجامع حقوق بشری و نهادهای مردمی در اروپا و آمریکا نیز به فریاد و اعتراض تبدیل گردیده است. شگفت اینکه در نتیجه انجام «یک عملیات بازدارنده» از سوی نیروی هوایی یمن با چند پهپاد که تمام سرمایه یک ملت مظلوم برای دفاع از خود بوده است، صدای همه حامیان رژیم سعودی در آمده و از درد به خود می پیچند.
سئوال این است که دلیل این درد چیست؟ شما که سالیان سال است انواع سلاح های پیچیده کشتار جمعی را به دولت عربستان سعودی که حامی افراط گرایی و خشنونت محض در منطقه و جهان است را با گران ترین قیمت واگذار نموده اید، چرا به خود می پیچید ؟!
به نظر درد این است که آنها متوجه شده اند که دیگر حمایت کور کورانه از یک حکومت خودکامه برای کسب منافع مادی از طریق فروش سلاح های کشتار جمعی و در نتیجه سرکوب با روش تحمیل تحریم، جنگ و بمباران یک ملت مظلوم برای ایجاد سلطه و ادامه دوشیدن به زعم خودشان، فاقد کارایی است.  
مردم یمن نشان دادند که با همه فقرشان قادرند پهپادهایی درست کنند که می توانند رگ حیاتی و قدرت مالی یک رژیم جنگ طلب را هدف گرفته و آن را قطع و یا با تهدید جدی مواجه نماید. اینکه چگونه و از چه طریقی این پهپادها را ساخته اند و برای عملیات بکار گرفته اند اصولا مهم نیست، بلکه مهم این است که صفر تا صد این عملیات یمنی است و در نتیجه عربستان نمی تواند در جواب این حمله بجز تکرار جنایات قبلیش در حق ملت یمن، اقدامی دیگر انجام دهد و این یعنی پایان کار .
قطعا از اینکه مردم مظلوم یمن به خاک و خون کشیده می شوند، ناراحتیم؛ ولی از اینکه زیر ساخت های ملت عربستان هم اینگونه بواسطه ی کج اندیشی حاکمان آن کشور، ویران می شود، خوشنود نیستیم. در هر حال آنچه از بین می رود، متعلق به کشورهای اسلامی است و از ویرانی آن، تنها رژیم صهیونیستی خوشنود است.

در هر دو جبهه، این سرمایه های امت اسلام است که در آتش می سوزد. آرزوی ملت ایران و ملت های مسلمان این است که «صلح و ثبات در میان همه برادران کشور های اسلامی  برقرار باشد». بر این باوریم که راه کار خاتمه جنگ فرسایشی میان عربستان سعودی با یمن از مسیر ادامه جنایت و کشتار با تداوم جرم و جنایت عبور نمی کند، بلکه این بحران خانمان سوز تنها از مسیر دیپلماسی و گفتگو به نتیجه موثر و مثبت خود می رسد.


بنا بر این شایسته است که بجای ادامه این جنگ و یا اتهام زنی بی مورد به دیگر کشورها به مسیر های دیپلماتیک و گفتگو برای صلح توجه شود. امید آن که حمله به تاسیسات نفتی عربستان که نتیجه ی چندین سال تحمیل جنگ و ویرانی علیه مردم مظلوم است «هر چه سریعتر به مسیر صلح و پایان جنگ»، ختم گردد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha