• چهارشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98062712998
  • خبرنگار : 71605

طهرانچی در گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی مطرح کرد

شرایط ویژه دانشگاه آزاد

شرایط ویژه دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد در شرایط ویژه‌ای است که جمعیت دانشجویی از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی طهرانچی در سومین گردهمایی سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد علوم و تحقیقات در حال برگزاری است، بخشی از این موضوع را طبیعی دانست و اظهار کرد: بخشی  نیز حاصل نگاه غلطی است که در آموزش عالی به آموزش عالی وجود دارد.

وی با تأکید بر آن که در سه سال اول دانشگاه تربیت ذیل آموزش قرار می‌گیرد و در غرب نیز همین‌طور است، گفت: جهت‌دهی مقام معظم رهبری از جهت تولید محتوا و جهت‌دهی به آموزش عالی بی‌نظیر و حجت را بر ما کارگزاران تمام کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: در همه مکاتب بین توسعه ، پیشرفت در آینده و آموزش عالی همبستگی وجود دارد در حالی که در کشور ما بین اینها اختلاف ایجاد شده است که علت آن برداشت‌های غلطی است که بعضی از دوستان از آموزش عالی دارند. کسانی که آموزش عالی را فقط مسئول ارتقای فرهنگی جامعه می دانند مثل کسانی هستند که در مثال مربوط به مولانا در تاریکی فیل را  لمس کردند و گفتند  فیل ستون است.

طهرانچی با بیان این که برخی در آموزش عالی از غرب الگو گرفتند که آن الگو نیز کارکردگرا است، تصریح کرد: دانشگاه فراگیر در غرب کارکرد گرا است و اصل تحول فرهنگی برای ساخت یکپارچگی اجتماعی را گذار از محوریت دین و خانواده به شغل محوری قرار داده است در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی قرار نیست از چنین الگوی پیروی کند یا خانواده و دین را از محور یکپارچگی اجتماعی خارج کند.

وی  افزود: در حوزه آموزش عالی از نعمت مقام معظم رهبری بهره مند هستیم و تولید محتوا و جهت دهی ایشان در این حوزه بینظیر است و می‌تواند اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در آموزش عالی نیز به همراه بیاورد.

وی گزاره‌های حکمت آمیز برگرفته از بنیاد فکری عمیق مقام معظم رهبری را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشوری نیستیم که با موضوع علم غریبه باشیم اما هیچ گاه راهبری نبوده که گزاره‌های معرفتی در آموزش عالی را بیان کند و این موضوع حجت را بر ما کارگزاران تمام کرده است و اگر در این میان کاهلی وجود داشته باشد از خودمان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که معاونین فرهنگی و  دانشجویی در دو حوزه مسئولیت دارند اظهار کرد: این معاونان وکلای مدافع دانشجو در بحث خدمات دانشجویی هستند و اگر نقصی در این حوزه وجود داشته باشد قبل از هر کس دیگر باید از دانشجو دفاع کنند.

وی افزود: آنها همچنین ناظر خدمات هستند و قرار نیست توجیه کننده کاستی‌ها باشند ضمن آن که توجه به کرامت انسانی دانشجو از سوی معاونین فرهنگی با بالاترین اولویت در دستور کار قرار گرفته است و در هر خدمتی کرامت دانشجو باید به جد حفظ شود.

طهرانچی خطاب به معاونین فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که در بودجه امسال فضای دقیقتر و روشنتری در نظر گرفته شده است، گفت: شما نباید به جای تشکل‌ها کار کنید بلکه باید پشتیبان، ناظر و کمک کننده تشکل‌ها باشید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود وظایف معاونان فرهنگی را در حوزه خدمات دانشجویی نقش آفرینی موثر در ایجاد محیط فرهنگی دانشجویی برشمرد و تاکید کرد: تربیت امری نیست که به تاخیر بیفتد و زمان دارد چرا که چون یک ظرف محدود است و اگر آب زلال پر شد جای برای آب غیر زلال ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تاکید بر آموزش وقت شناسی که در اسلام نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است گفت: عمل حج نیز بیشتر متمرکز بر وقت و مکان است و به عبارتی به مسلمانان گفته می‌شود که در یک زمان و مکان خاص به سرزمینی که اعمال حج  در آنجا انجام می‌شود وقوف داشته باشید.

وی با تاکید بر آن که نمی‌توان تربیت جوان ۱۸ ساله را به وقت دیگری موکول کرد نامه ۳۱ نهج البلاغه را مورد تاکید قرار داد و گفت: دل جوان همچون یک زمین است که اگر در آن بذری نکارید دیگران این کار را خواهند کرد بنابراین آن چه در ازای دریافت شهریه به دانشجویان داده می‌شود مدرک نیست بلکه آموزش اخلاقی است. اگر معاونان به حفظ کرامت مقید باشند و آن چه فضا را خراب می‌کند حذف کنند جمعیت دانشجویی نیز بیشتر خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: محیط تربیتی دانشگاه جدای از محیط خانواده نیست و قصد داریم در هفته اول مهر از خانواده‌ها دعوت کنیم و به آنها بگویم که در سه سال اول دانشگاه آموزش ذیل تربیت قرار می‌گیرد و رسالت  ما در تربیت پایان ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha