• چهارشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98062713399
  • خبرنگار : 71567

قائم مقام وزارت علوم در امور بین‌الملل اعلام کرد

کاهش تعداد کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی به دلیل مسائل ارزی/ تلاش برای ایجاد ۵۰ کرسی

کاهش تعداد کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی به دلیل مسائل ارزی/ تلاش برای ایجاد ۵۰ کرسی

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به کاهش تعداد کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی ایران در سال گذشته به دلیل مسائل ارزی گفت: تلاش می‌کنیم در مهر ماه امسال این کرسی‌ها به ۳۳ و تا ترم دوم تحصیلی نیز به ۵۰ کرسی افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر سالار آملی، در آئین بازگشایی ۵۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی در جهان که امروز در وزارت علوم برگزار شد، به سیاست‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه در راستای توسعه زبان فارسی برای غیر ایرانیان اشاره کرد و گفت: سیاست اول ما در این زمینه در افزایش جذب داوطلبان خارج از کشور و ادامه تحصیل آنها در دانشگاه‌های داخل است. بطوریکه این افراد را وزارت علوم به صورت بورسیه جذب می‌کند و در حال حاضر نیز تعداد ۵۳۰ دانشجوی بورسیه از کشورهای خارجی که در ایران هستند که در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل می‌کنند و یک سوم آنها در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: سیاست دوم وزارت علوم در توسعه زبان ادبیات فارسی در سطح جهان اعطای پذیرش به داوطلبان خارج از کشور است که این داوطلبان در ایران مشغول تحصیل هستند. بطورکلی در حال حاضر حدود ۵۶ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند که ۲۰۰۰ نفر از این دانشجویان در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت، ۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد، ۱۷ هزار در جامعه المصطفی و مابقی در دانشگاه‌های وزارت علوم مشغول تحصیل هستند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به ضرورت راه اندازی ۲۰۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای خارجی گفت: ما باید ارتباط علمی خوبی با کشورهای دنیا داشته باشیم و در حوزه زبان فارسی نیز باید کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در کشورهای دیگر توسعه یابد و آخرین سیاست ما در این زمینه اعزام اساتید داخل کشور برای حفظ کرسی‌های خارج از کشور است.

سالار آملی تاکید کرد: سال گذشته تعداد ۶۵ کرسی زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور داشتیم که این کرسی‌ها به دلیل مشکلات مربوط به مسائل ارزی کاهش یافته، امسال تلاش می‌کنیم در مهر ماه جاری تعداد کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در خارج از ایران به ۳۳ و همچنین تا ترم دوم تحصیلی نیز این مراکز به ۵۰ کرسی توسعه یابد.

به گفته وی سیاست کلان وزارت علوم این است که در مرحله اول کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در کشورهای اسلامی با تمدن مشترک و در مرحله دوم نیز در کشورهایی که نسل سوم ایرانیان در آن کشور مقیم هستند توسعه یابد. بنابراین دانشجویانی هم که در ایران مشغول تحصیل هستند باید بتوانند پس از فارغ التحصیلی علاوه بر اینکه سفیر دانشگاهی و علمی ایران در کشور خودشان باشند بلکه موجب توسعه فرهنگی کشور ما نیز بشوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha