• دوشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 98070100505
  • خبرنگار : 71432

در شعار "روز جهانی زبان‌های اشاره" تاکید شد

"زبان اشاره حقی برای همه"

"زبان اشاره حقی برای همه"

افراد به طور معمول امکان برقراری "تعاملِ کلامی" با دیگران را حق مسلم‌شان فرض کرده و آن را بدیهی می‌پندارند.

به گزارش ایسنا، این درحالیست که موانع حائز اهمیت موجود در برقراری ارتباط و تعامل به زبان اشاره، بسیاری از افراد ناشنوا را در برخورداری از این حق ابتدایی و تعاملات اساسی و پایه‌ای در زندگی محروم می‌کند.  

بیش از ۷۰ میلیون نفر از افراد ناشنوا در سراسر جهان برای ارتباط با محیط و افراد اطراف خود از زبان اشاره استفاده می‌کنند. زبان اشاره به آنان اجازه می‌دهد تا آموزش ببینند، کار کنند، به خدمات مورد نیاز خود دسترسی و در جوامع اطراف خود حضور داشته باشند.

سایت دیدبان حقوق بشر در این باره نوشت: کنوانسیون حقوق معلولین سازمان ملل از تمامی کشورها درخواست کرده تا استفاده از زبان اشاره را با این هدف که تمامی افراد معلول از حقوق برابر با افراد دیگر برخوردار باشند، بپذیرند، تسهیل کنند و بهبود دهند.

هرچند، تحقیقات دیدبان حقوق بشر در سراسر جهان نشان می‌دهد ناشنوایان اغلب در دسترسی به خدمات پایه‌ای محدودیت دارند. در هند و روسیه کمبود مترجمان زبان اشاره و اطلاعات به شکل‌های قابل دسترس، مانعی بر سر راه خدمات عمومی به حساب می‌آید. همچنین در این کشورها و برخی کشورهای دیگر موانع ارتباطی، دسترسی به خدمات و مراقبت‌های درمانی برای ناشنوایان را مختل می‌سازد.

مواردی از کودکان ناشنوا در نپال، چین و شمال اوگاندا گزارش شده که از حق تحصیل به زبان اشاره محروم شده‌اند. در برزیل، بسیاری از ناشنوایان عمر خود را در موسساتی می‌گذرانند که در این موسسات از برقراری ارتباط سازنده محروم هستند زیرا چگونگی برقراری ارتباط به زبان اشاره را آموزش ندیده‌اند.

دیدبان حقوق بشر با تاکید بر حق برابر تمامی افراد نسبت به دسترسی به اطلاعات، فرمت‌های متعددی را ارائه کرده که دسترسی افراد به خدمات و اطلاعات ممکن شود.

بیست و سوم سپتامبر روز بین‌المللی زبان‌های اشاره نامگذاری و شعار امسال نیز تحت عنوان "زبان اشاره حق همه افراد" انتخاب شده‌ است.

بنابر گزارش فدراسیون جهانی ناشنوایان، حدود ۷۲ میلیون نفر در جهان ناشنوا هستند که بیش از ۸۰ درصد آنان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. در مجموع، آنان از بیش از ۳۰۰ زبان اشاره مختلف بهره می‌برند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha