• دوشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 98070100661
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی یکم مهر بخوانید؛

پایبندی آمریکا به قانون؛ شرط مذاکره/ختم رسیدگی به یک پرونده اقتصادی/هشداری به نمایندگان و...

پایبندی آمریکا به قانون؛ شرط مذاکره/ختم رسیدگی به یک پرونده اقتصادی/هشداری به نمایندگان و...

یک رای از دیوان عدالت اداری درباره قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان/ پرسش مهر ۹۹-۹۸؛ محیط مدرسه از نظر شما چگونه است؟/ رایزنی وزیران امور خارجه ایران و فرانسه در نیویورک/ واکنش سخنگوی وزارت خارجه به قطعنامه مغرضانه پارلمان اروپا/ هشدار یک عضو کمیسیون امنیت ملی به نمایندگان درباره ارسال پیامک‌هایی پیرامون زنان کشمیری و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روزهای دو شنبه، یکم مهر ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری این هفته سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سیاسی کاری دولت آمریکا درباره صدور ویزا برای هیئت ایرانی گفت: یکی از دلایلی که ما می خواستیم بریم همین بود که آن ها نمی خواستند ما باشیم و ما می خواستیم آنان جواب فشارشان را نگیرند. متاسفانه سال‌هاست که آمریکا مقر سازمان ملل را گروگان گرفته است. وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آزادسازی نفتکش انگلیسی نیز گفت: سازمان بنادر ما اعلام کردند کار حقوقی این نفتکش به پایان رسید. زمینه آزادی نفتکش فراهم شده و می توان حرکت کند، روال اداری اش انجام شده است.

سخنگوی وزارت کشور هم با بیان اینکه با پیگیری های وزیر کشور تاکنون ۲۱۵ عنوان از وظایف و اختیارات دستگاه های ملی و وزرا به استانداران و دستگاه اجرایی استانی تفویض شده است، گفت: استانداران گزارش عملکرد اختیارات تفویض شده را تا ۱۰ روز آینده ارائه کنند.

همچنین وزیر کشور در دوازدهمین جلسه ستادمرکزی اربعین اعلام کرد که با توجه به بازگشایی مرز خسروی و حذف روادید، پیش بینی می‌کنیم امسال حدود ۳ میلیون زائر وارد کشور عراق شوند.

رئیس‌جمهور همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در پرسش مهر امسال از دانش‌آموزان خواست تا نظر خود را درباره محیط مدرسه مطرح کنند و بگویند که دولت، معلمان و خانواده‌ها برای دلپذیرتر و شادتر شدن محیط مدارس چه کاری باید انجام دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این مراسم با بیان اینکه طرحی را به نام ابتکار صلح هرمز به سازمان ملل می‌بریم، گفت: اساس این طرح همکاری جمعی کشورهای درون منطقه خلیج فارس است، البته این طرح امنیتی نیست بلکه اقتصادی و سیاسی هم هست.

امروز همچنین رئیس‌جمهور برای حضور در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با بدرقه ولایتی و جهانگیری عازم نیویورک شد.

وی پیش از عزیمت به نیویورک گفت: وقتی آمریکا تمایل ندارد هیات‌های ایرانی در سازمان ملل حضور یابند، ما باید برای حضور در سازمان ملل اصرار داشته باشیم.

خبرگزاری کیودو گزارش داد که انتظار می‌رود در جریان سفر نخست وزیر ژاپن به نیویورک، تجارت میان توکیو و واشنگتن و ایران از موضوعات اصلی مورد بحث وی باشد.

گاردین در ادامه گزارش داد که نسخت‌وزیر انگلیس قرار است که مذاکراتی دوجانبه با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه داشته باشد که درباره مسائلی از جمله حملات رخ داده به [آرامکو]ی عربستان سعودی و بازداشت نازنین زاغری با وی گفت‌وگو خواهد کرد.

حشمت الله فلاحت پیشه در مطلبی در صفحه توییتر خود به نمایندگان درباره ارسال پیامک های دروغین مربوط به زنان کشمیری هشدار داد و نوشت: این کار با هدف برانگیختن احساسات ایرانیان، مشکوک است. هدف، برهم زدن روابط ایران و هند در شرایط تحریمی و انزوای کشورمان است. منابع مطمئن چنین اخباری را تایید نکرده اند.

کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه سی.ان.ان، در دو پیام توییتری بخش‌هایی از گفت‌وگویش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را منتشر کرده و به نقل از وی مدعی شد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به من گفت که روحانی، رئیس جمهور ایران حاضر است با ترامپ، رئیس‌جمهور[آمریکا] این هفته در نیویورک دیدار کند، «به شرط این که رئیس جمهور ترامپ آماده باشد کاری را که لازم است انجام بدهد»،[که آن] لغو تحریم‌ها در ازای «نظارت دائمی بر تاسیسات[هسته‌ای] ایران است».

 ظریف در گفت‌وگوی تفصیلی با مجری برنامه "روبرو با ملت" از شبکه سی‌بی‌اس هم تاکید کرد که ایران تنها در شرایطی با آمریکا مذاکره خواهد کرد که آنچه به دست می‌آید، دائمی باشد نه اینکه بعد از مدتی نامعتبر شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفت‌وگویی شبکه ان.پی.آر در توضیح این که ایران حاضر است تا چه اندازه بهای زیر بار خواسته‌های آمریکا نرفتن را بپردازد، گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که آمریکا نخواهد توانست ما را از طریق اعمال[فشار] به زانو دربیاورد.  آمریکا می‌تواند توافقی بهتر با ایران داشته باشد اگر از روی احترامی دوجانبه و حرکتی رو به جلو مذاکره کند. چهارشنبه بعد، نشستی میان چهار کشور از پنج عضو دائمی[ شورای امنیت سازمان ملل] ، آلمان، من و نماینده ارشد اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد و یک صندلی خالی برای آمریکا وجود دارد اما بلیتی برای آن صندلی وجود دارد و آن پایبندی به قانون است.

در همین رابطه امانوئل مکرون در گفت‌وگو با نشریه لوموند در پاسخ به این سوال که باتوجه به حضور همزمان روسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک احتمال دیدار این دو وجود دارد، اظهار داشت: فرصت انجام گفت‌وگوهایی هست اما به‌طور قطع شانس دیدار (میان آنها) افزایش نیافته است.

همچنین «لودریان» وزیر خارجه فرانسه با حضور در محل اقامت محمد جواد ظریف  با همتای  ایرانی خود در مورد مسائل دو جانبه،  منطقه ای و بین المللی و همچنین آخرین تحولات  مربوط به برجام  رایزنی و گفت وگو کرد .

سخنگوی وزارت خارجه در پی صدور قطعنامه اخیر پارلمان اروپایی در خصوص موضوعات حقوق بشری در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران از الزامات شرعی و قانونی و موضوعی در راستای منافع و امنیت ملی است که همواره بدان اهتمام ورزیده و برای رعایت آن نیازی به تاکیدهای مغرضانه و فرصت طلبانه دیگران نداریم.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال نامه مدیرکل اداره لوایح، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعلام کرد: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی نیز مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان هستند.

همچنین یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه که "اعلام عمومی میزان حقوق و مزایای مدیران تأثیر چندانی در مبارزه با فساد ندارد"، گفت: قانونی که انتشار حقوق مدیران را الزامی کرده است ضمانت اجرای جدی ندارد.

ششمین جلسه از دادگاه متهمان پرونده موسسه غیرمجاز حافظ و شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار برگزار شد. در این جلسه نماینده حقوقی سازمان تعاون روستایی و بانک مرکزی توضیحاتی را ارائه کردند و نماینده دادستان نیز توضیحاتی در خصوص آخرین دفاعیات متهمین بیان کرد. در پایان نیز قاضی صلواتی ختم رسیدگی به این پرونده‌ را اعلام کرد و گفت: از متهمین می‌خواهیم که تا قبل از صدور حکم دادگاه نسبت به پرداخت بدهی و تسویه حساب با شکات اقدام کنند.

 رئیس قوه قضاییه در جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه با تشکر از اقدام دولت برای رفع مشکلات کارکنان شرکت هپکو، گفت: این مسایل فقط مشکل هپکو و فقط مشکل اراک نیست، مشکلات مشابه هپکو، در سراسر کشور وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha