• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۰۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98070200953
  • خبرنگار : 50203

نظام آموزش عالی ایران و حلقه ای که گمشده!

نظام آموزش عالی ایران و حلقه ای که گمشده!

ایسنا/مرکزی عضو هیأت عملی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک گفت: فقدان مهارت های عمومی در بین دانشجویان و دروس دانشگاهی حلقه مفقوده نظام آموزش عالی در ایران است.

نیما همتا در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس آمار رسمی سازمان نفوس و مسکن در سال 1390 حداقل 15.3 درصد از کل فارغ التحصیلان دانشگاهی تنوانسته اند شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا کنند، اظهار کرد: متاسفانه این آمار همچنان در حال افزایش است، به گونه ای که در سال 96 عملا این رقم به 19.4 درصد رسیده است.

وی افزود: با استناد به گفته معاون امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در سال گذشته حدود 42 درصد از کل بیکاران کشور را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل داده اند که این آمار قابل تأمل و از طرفی نگران کننده است.

همتا فقدان مهارت های عمومی و تخصصی در بین دانش آموختگان را از عمده دلایل بروز این مشکل عنوان کرد و گفت: مهارت های فنی و تخصصی غالبا در دروس عملی و تئوری دانشگاهی به دانشجویان آموزش داده می شود، اما نکته نگران کننده عدم توجه به کسب مهارت های عمومی در بین دانشجویان و دروس دانشگاهی است، به گونه ای که در حال حاضر کسب این مهارت ها حلقه مفقوده ای در نظام آموزش عالی کشور شناخته می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که مجمع جهانی اقتصاد بر روی 350 مدیر ارشد 15 کشور توسعه یافته انجام داده است، هر انسان موفقی باید تا سال 2020 حداقل 10 مهارت عمومی را دارا باشد که مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی، مدیریت افراد، هماهنگی با دیگران، آشنایی با خلاقیت و نوآوری، نحوه مدیریت هوش هیجانی، آشنایی با مهارت های تصمیم گیری و قضاوت، آشنایی با اصول و فنون مذاکره، مدیریت سرویس گرا، انعطاف پذیری شناختی، مجموعه این مهارت ها هستند.

این استاد دانشگاه گفت: برایان تریسی از چهره های شناخته شده دنیا در حوزه کارآفرینی و علوم کسب و کار در بخشی از نوشته خود آورده است "من روز اولی که وارد دنیای کسب و کار و فروشندگی شدم فکر می کردم کسب درآمد هدف اصلی است، اما بعد از نشست و برخاست هایی که با فروشندگان حرفه ای داشتم، آموختم بزرگترین و مهم ترین هدف یک کسب کار در ابتدا خلق مشتری و سپس نگهداشت آن مشتری است؛ از طرفی نگهداری مشتریان گذشته به مراتب از جذب مشتریان جدید مهم تر است و این مهم جز با کسب مهارت های عمومی امکان پذیر نیست".

همتا مطالبه گری دانشجویان و شرکت در کلاس هایی که منجر به افزایش مهارت های عمومی آنان می شود را از الزامات افزایش سطح مهارت های عمومی دانشجویان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه مراکز آموزش آزاد و تخصصی دانشگاه های کشور این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده اند تا با شرکت در کلاس ها و کارگاه های آموزشی، سطح مهارت های تخصصی و عمومی خود را افزایش دهند؛ منتها دانشحویان نباید نسبت به این کلاس ها و مطالب ارائه شده غفلت کنند و باید با افزایش مهارت های خود سعی کنند تا در مدت زمان کمتری به امور بیشتری بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: کسب چنین مهارت هایی محدود به دانشگاه های داخل کشور نیست و در بسیاری از دانشگاه های مطرح دنیا از جمله دانشگاه هاروارد کسب چنین مهارت هایی به عنوان یک الزام برای دانشجویان شناخته می شود. البته نباید اینطور تصور کرد که فقط دانشگاه موظف است بسترهای لازم را برای دانشجویان فراهم کند، بلکه دانشجویان باید برای کسب برخی از مهارت ها، خود مطالبه گر باشند و با جدیت وارد عمل شوند تا این رابطه دوسویه بین دانشجو و دانشگاه به خروجی مطلوبی منتهی شود.

عضو هیأت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک اضافه کرد: خوشبختانه در راستای کسب چنین مهارت هایی در چند ساله اخیر اقدامات خوبی از سوی دانشگاه ها انجام شده است و مراکز آموزشهای آزاد به نحوی در این مسیر بسیار مثمر ثمر عمل کرده اند. سازمان فنی و حرفه ای نیز با راه اندازی مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی گام های خوبی در این برداشته است که در واقع مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه صنعتی اراک به نوعی نماینده این سازمان در دانشگاه محسوب می شود.

همتا در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری بیشتر تیم های دانشجویی، دانشگاه و نهادهای متولی، کسب مهارت های تخصصی و عمومی به خوبی در جامعه جا بیفتد و اهمیت چنین آموزش هایی به خوبی برای دانشجویان تبیین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha