• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98070201120
  • خبرنگار : 71415

میت رامنی: درخواست ترامپ برای تحقیقات اوکراین علیه بایدن اتهامی بسیار جدی است

میت رامنی: درخواست ترامپ برای تحقیقات اوکراین علیه بایدن اتهامی بسیار جدی است

سناتور جمهوریخواه آمریکایی تاکید کرد، چنانچه درخواست دونالد ترامپ از رئیس جمهور اوکراین برای تحقیقات علیه جو بایدن صحت داشته باشد، این اقدامی بسیار نامناسب و اتهامی بسیار جدی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته پایگاه هیل، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در واکنش به مناقشه مربوط به گفت‌وگوی تلفنی ماه ژوئیه رئیس جمهور آمریکا با همتای اوکراینی‌اش، خواستار آن شد که دولت ترامپ متن صحبتهای مطرح شده در این گفت‌وگوی تلفنی را در اختیار کنگره قرار دهد.

میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او متن مربوط به این گفت‌وگوی جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ماه ژوئیه باید در اختیار کنگره قرار بگیرد گفت: من فکر می‌کنم دستیابی به این متن بسیار کمک‌کننده خواهد بود...من کاملا چنین چیزی را می خواهم و باید گذاشت که ما این متن را ببینیم.

رسوایی مربوط به این گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و زلنسکی بعد از آن بالا گرفت که رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند، یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی این کشور از "گفته‌های نگران‌کننده" ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی به مقامهای بازرسی کل شکایت کرده است. این رسانه‌ها نوشتند که ظاهرا ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی تلاش داشته تا رئیس جمهور اوکراین را به نوعی برای انجام تحقیقات درباره فسادهای مرتبط با جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات برای انتخابات 2020 و پسرش هانتر بایدن در این کشور تحت فشار قرار دهد.

کاخ سفید تا کنون از پذیرش درخواست دموکراتهای کنگره برای ارائه کردن محتوای شکایت عامل افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا از ترامپ به این کنگره امتناع کرده است. ترامپ در صحبتهایی گفت، او با منتشر کردن متن گفت‌وگوی تلفنی خود و زلنسکی مشکلی ندارد.

جمهوری‌خواهان تا کنون مراقب بوده‌اند که در این مناقشه به انتقاد مستقیم از ترامپ نپردازند هر چند که برخی دموکراتها با مانور دادن روی مساله شکایت عضو جامعه اطلاعاتی آمریکا از ترامپ خواستار استیضاح او شده اند.

رامنی که تا کنون به رغم هم‌حزبی بودن با ترامپ، از منتقدان سیاستهای او به ویژه در حوزه سیاست خارجی بوده گفت، تشخیص نامناسب بودن گفت‌وگوی میان ترامپ و زلنسکی وابسته به موضوعاتی است که آنها درباره‌اش حرف زده‌اند.

رامنی خاطر نشان کرد: اتهامی که از سوی برخی منابع خبری مطرح شده این بوده که رئیس جمهور آمریکا خواستار تحقیقات درباره بایدن شده است. از نظر من این چنین درخواستی بسیاری نامناسب و به نوبه خود یک اتهام بسیار جدی محسوب می شود بنابراین بگذارید متوجه بشویم که دقیقا چه حرفهایی (در این گفت‌وگوی تلفنی) زده شده اند.

رامنی یکی از اولین جمهوریخواهان سنا بود که نسبت به شکایت عضو افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا از ترامپ اظهار نگرانی کرد. او چند روز پیش در توییتی نوشت: اگر رئیس جمهور آمریکا از رئیس جمهور اوکراین خواسته یا او را تحت فشار قرار داده باشد تا علیه رقیب سیاسی‌اش چه به صورت مستقیم و یا از طریق وکیل شخصی‌اش تحقیقات کند این شدیدا یک امر آزاردهنده بوده و ضروری است که حقایق مشخص شوند.

بعد از مطرح شدن این اظهارات میت رامنی، دونالد ترامپ در اقدامی عجیب در توئیتر ویدیویی را در تمسخر نامزدی شکست خورده او برای ریاست جمهوری در سال 2012 منتشر و این اتفاق را با موفقیت خودش در رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات سال 2016 مقایسه کرد.

در این ویدیو تصاویری از شب انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 که رامنی در آن از باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا شکست خورد و همچنین تصاویری از شب انتخابات ریاست جمهوری 2016 که در آن ترامپ بر رقیب دموکراتش یعنی هیلاری کلینتون پیروز شد، وجود دارد.

این ویدیو ساعاتی بعد از مصاحبه مذکور رامنی با خبرنگاران انتشار یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha