• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98070201247
  • خبرنگار : 71593

واشنگتن پست: ترامپ قبل از تلفنش به زلنسکی کمک مالی اوکراین را متوقف کرد

واشنگتن پست: ترامپ قبل از تلفنش به زلنسکی کمک مالی اوکراین را متوقف کرد

روزنامه واشنگتن پست گزارش کرده، دونالد ترامپ کمی پیش از تماس تلفنی جنجالی‌اش با رییس جمهور اوکراین به رییس دفتر موقت کاخ سفید دستور داده، کمک مالی نظامی نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش گزارش شد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در تماس تلفنی‌ای که اواخر ماه ژوئیه با همتای اوکراینی خود داشته، از این رییس جمهور درخواست کرده که درباره احتمال "فساد" جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و پسرش تحقیقاتی انجام دهد.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن پست، مقامات اداره مدیریت و بودجه که میک مالونی، رییس دفتر موقت کاخ سفید مدیریت آن را بر عهده دارد، در اواسط ماه ژوئیه در جلسه‌ای بین سازمانی دستور صادر شده از سوی دونالد ترامپ را به وزارت امور خارجه و دفاع ابلاغ کردند.

بنا بر گزارش واشنگتن پست، مقامات اداره مدیریت و بودجه به پنتاگون و وزارت امور خارجه گفتند، ترامپ "نگرانی‌هایی" درباره لزوم اعطای این مبلغ به اوکراین دارد و به آنان دستور داده که به قانونگذاران بگویند پرداخت این کمک مالی به دلیل یک "روند بین سازمانی" متوقف شده است. این توقف نزدیک به دو ماه و تا اوایل ماه جاری میلادی ادامه داشت.

جمهوری‌خواهان کمیته اعتبارات سنا در روز ۱۲ سپتامبر و یک روز پس از آزاد شدن این کمک مالی اظهار کردند، کاخ سفید پرداخت این مبلغ را به تاخیر انداخته تا موضع ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در زمینه حمایت از غرب یا روسیه مشخص شود.

یک مقام ارشد به واشنگتن پست گفته است، ترامپ این کمک مالی را بر سر نگرانی‌هایی درباره فساد در دولت اوکراین متوقف کرد و پیش از پایان سال مالی جاری (در ۳۰ سپتامبر) توقف آن را لغو کرد. این مقام ارشد تکذیب کرد که انگیزه ترامپ از این کار اعمال فشار بر زلنسکی برای انجام تحقیقات در خصوص جو بایدن و پسرش بوده است.

کریس مورفی، سناتور دموکرات به این روزنامه گفت: فکر نمی‌کنم این مساله واقعا اهمیتی داشته باشد. رییس جمهور به صراحت به اوکراینی‌ها گفته اگر در انتخابات ۲۰۲۰ مداخله نکنند، کمک امنیتیشان را دریافت نخواهند کرد. این یک تهدید ضمنی از سوی یک رییس جمهور آمریکایی علیه یک کشور خارجی است. آن کشور خارجی می‌داند که اگر به درخواست رییس جمهور آمریکا عمل نکند با پیامدهایی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ اما با تکذیب اعمال فشار بر اوکراین به منظور وادار کردن این کشور به همکاری در تحقیقات علیه جو بایدن، تلاش کرد تقصیرها را به گردن او بیندازد و اظهار کرد: جو بایدن و پسرش فاسد هستند.

وی تاکید کرد: در مکالمه تلفنی‌ام با رییس جمهور اوکراین آن‌ها را تحت فشار قرار ندادم و چیزی مبنی بر اینکه اگر فلان کار را انجام ندهید به شما کمک مالی نمی‌کنم، بیان نکردم. من چنین کاری نمی‌کنم. ما پول زیادی به اوکراین و دیگر کشورها کمک می‌کنیم. من فقط نمی‌خواهم در این کشور فساد صورت بگیرد.

رییس جمهور آمریکا همچنین اظهار کرد، اعمال فشار بر اوکراین "احتمالا" امری نامناسب نبوده اما تاکید کرد که چنین کاری نکرده است.

او در این باره گفت: به هر صورت من بر آن‌ها اعمال فشار نکردم. می‌توانستم این کار را بکنم. فکر می‌کنم احتمالا مشکلی نداشت اگر این کار را می‌کردم اما نکردم.

ترامپ در دیدار با آندژی دودا، رییس جمهور لهستان اظهار کرد: جو بایدن بسیار "دغل‌باز" است. کاری که او کرد این بود که گفت، فلان کار را انجام ندهید و دادستان (تحقیقات درباره بایدن) را برکنار کنید اما چون او یک "جاعل" است و به تنهای یک گروه اخبار جعلی است، نمی‌خواهد این مساله را بیان کند.

وی افزود، اگر یک جمهوری‌خواه این کار را کرده بود، او را روی "صندلی الکتریکی" می‌نشاندند.

او همچنین گفت، امیدوار است خبرنگاران متن مکالمه‌اس با رییس جمهور اوکراین را ببینند تا حقایق اثبات شود.

ترامپ در این خصوص گفت: خیلی ساده می‌توانم این کار را انجام دهم اما ترجیح می‌دهم این کار را نکنم. شاید این متن را منتشر کردم زیرا مشکلی در آن تماس وجود نداشت. با این وجود چندان سابقه خوبی نیست که تماس‌های تلفنی با رهبران کشورهای خارجی را منتشر کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha