• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98070201348
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در قالب یک مقاله بررسی شد؛

تاثیر استقامت ذهنی بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان

دانشجو

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مولفه‌های استقامت ذهنی بر اشتیاق تحصیلی تاثیر مثبت معناداری دارد و مولفه تعهد به تنهایی قادر به پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی است.

به گزارش ایسنا، قدرت و استقامت ذهنی یعنی، توانایی تصمیم‌گیری، انتخاب، تمرکز و دنبال کردن اهداف زندگی، ضعف در استقامت ذهنی ممکن است منجر به ناتوانی در عملکرد شود.

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی و یکی از ملزومات یادگیری اشتیاق تحصیلی است که از عوامل مثبت در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان به شمار می‌رود و معمولا به عنوان ساختار انگیزشی به کار برده می‌شود که منعکس‌کننده تعهد یادگیرنده نسبت به تحصیل است.

مفهوم اشتیاق تحصیلی در حوزه روانشناسی مثبت نگر قرار می‌گیرد و سازه‌ای است که برای نخستین بار برای درک و تبیین افت و شکست تحصیلی مطرح شد و به عنوان پایه و اساسی برای تلاش‌های اصلاح گرایانه در حوزه تعلیم و تربیت مدنظر قرار گرفت.

پژوهشی که درخصوص «تاثیر ابعاد استقامت ذهنی بر اشتیاق تحصیلی در دانشجویان»، توسط تیم پژوهشگران متشکل از علیرضا سوادکوهی (عضو هیئت علمی دانشگاه افسری امام حسین(ع)، دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران) و زهرا میرصفیان (دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد-اصفهان) انجام شده، نشان می‌دهد: «توانایی استقامت ذهنی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی، نشانگر آن است که می‌توان آن را زمینه‌ساز انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانست.»

بنابر یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که «با به کارگیری این زمینه‌ها در دوره های آموزشی می‌توان اشتیاق تحصیلی دانشجویان را تقویت کرد.»

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استقامت ذهنی بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان انجام شد و روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش، دانشجویان رشته دبیری دانشگاه فرهنگیان اصفهان (فاطمه الزهرا) در سال تحصیلی  ۹۶-۱۳۹۵ انتخاب شدند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، با استفاده از فرمول کوکران تعداد ۱۴۵ نفر برای گروه نمونه انتخاب و به پرسشنامه استقامت ذهنی و مقیاس اشتیاق تحصیلی پاسخ دادند.

داده های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون تحلیل شد و نتایج نشان داد که مولفه‌های استقامت ذهنی بر اشتیاق تحصیلی تاثیر مثبت معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد ۱۵درصد از تغییرات اشتیاق تحصیلی به وسیله استقامت ذهنی قابل پیش بینی است و مولفه تعهد به تنهایی قادر به پیش بینی اشتیاق تحصیلی است.

این پژوهش در شماره دوم فصلنامه «دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی» به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.