• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98070201773
  • خبرنگار : 71219

ایسنا گزارش کرد:

آخرین چالش‌ها و خط قرمزها برای فیلم "شمس و مولانا"

آخرین چالش‌ها و خط قرمزها برای فیلم "شمس و مولانا"

ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» (شمس و مولانا)به کارگردانی حسن فتحی هنوز شروع نشده دچار حاشیه های زیادی شده است و طبق آخرین پیگیری‌ها در حالی این چالش‌ها هر روز به نحوی در فضای رسانه ای منتشر می‌شود که این فیلم هنوز متقاضی پروانه ساخت از سازمان سینمایی نشده است.

به گزارش ایسنا، خبرهای مربوط به فیلم جدید حسن فتحی وقتی داغ شد که نام شهاب حسینی به عنوان بازیگر نقش «شمس تبریزی» انتشار یافت. این خبر با واکنش‌های مثبت و قابل توجهی از سوی خیلی از سینمادوستان و کاربران شبکه‌های مجازی همراه شد، اما بعد با منتشر شدن یک گفت‌وگو از فیلمنامه نویس فیلم «مست عشق» (فرهاد توحیدی) اولین حاشیه فیلم رقم خورد.

دراین مصاحبه گفته شده بود که بازیگر نقش مولانا در این فیلمی که محصول مشترک ایران و ترکیه است، از کشور ترکیه خواهد بود و همین سبب شد انتقادهای زیادی مبنی بر اینکه چرا برای یک شاعر ایرانی باید بازیگر ترک انتخاب شود آن هم وقتی اتفاقاً باید تلاش شود از مصادره این شاعر به نام کشوری دیگر جلوگیری شود؟

این انتقادها با واکنش عوامل فیلم همراه بود با این تاکید که داستان فیلم کاملاً در فضایی ایرانی با تاکید بر ایرانی بودن این شاعر نوشته شده است اما این دفاع کافی نبود و ماجرا تا جایی پیش رفت که حسن فتحی اعلام کرد، بازیگر نقش مولانا هم ایرانی است.

در نهایت با فاصله بسیار کمی از بروز این حاشیه‌ها، پارسا پیروزفر به عنوان بازیگر نقش «مولانا» معرفی شد که این هم مثل خبر انتخاب شهاب حسینی بازتاب‌های مثبتی داشت و بسیاری این دو را گزینه‌های خوبی برای  مولانا و شمس می‌دانستند، اما در شرایطی که به نظر می‌رسید غائله ختم به خیر شده است حاشیه دیگری برای فیلم به وجود آمد و آن هم حرام دانستن ساخت فیلمی درباره "شمس و مولانا" بود.

ظهر سه‌شنبه دوم مهرماه اظهارنظری از سوی آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به جمعی از طلاب که درباره ساخت فیلم "شمس تبریزی "سوال پرسیده بودند منتشر شده که ایشان هم گفته‌ بودند: با توجه به این که این کار سبب ترویج فرقه ضاله صوفیه می‌شود شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.

همچنین نظر مشابهی از سوی آیت‌الله نوری همدانی -مرجع تقلید- پیرامون ساخت فیلمی درباره شمس و مولانا منتشر شد که در پاسخ این مرجع تقلید هم با اشاره به اینکه «این دو نفر نامبرده از اعیان صوفیه می‌باشند» آمده است: «اساسا فرقه صوفیه یکی از فرقه‌های ضالّه و مضلّه می‌باشند که با تشکیلات قطب سازی و مرشد بازی به جنگ اسلام ناب که اسلام قرآن و اهل بیت عصمت علیهم السلام است آمده‌اند و حضرت صادق علیه السلام درباره صوفیه فرموده‌اند: انهم اعدائنا یعنی آنها دشمنان ما هستند. ترویج آنها به هر شکل باشد جائز نمی‌باشد و حرام است.»

طرح پرسش از این دو مرجع تقلید در حالی انجام شده که با توجه به تاکید بر سریال بودن به نظر می‌رسد اطلاع دقیقی از جزئیات وجود نداشته چون «مست عشق» اصلا سریال نیست بلکه یک فیلم سینمایی است و نکنه مهم‌تر اینکه طبق جدول‌هایی که در سایت سازمان سینمایی درباره درخواست صدور پروانه ساخت منتشر شده، سازندگان این فیلم نه تنها مجوز ساخت ندارند بلکه تا به حال حتی درخواستی هم برای ساخت این فیلم به سازمان سینمایی ارائه نکرده‌اند و اصلا مشخص نیست که آیا قصدی برای ساخت و نمایش  این فیلم در ایران وجود دارد یا خیر؟!

در پی انتشار این دو فتوا روابط عمومی فیلم «مست عشق» که هنوز خط و سیر داستانی آن معلوم نیست، دو ویدیو از  سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران در چند سال گذشته منتشر کرد.

رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از شعرا مورخ ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ فرموده بودند: «شعر مولوی را شما ببینید. حالا اگر فرض کنید کسی دیوان شمس را به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین.

واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول اصول اصول الدین ... ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است.»

ایشان همچنین در بیاناتی دیگر با اشاره به شخصیت مولوی گفته‌اند: «مولوی یک‌سره عرفان و معنویت و حقیقت و اسلام ناب و معرفت توحیدی خالص است.»

علاوه بر این حاشیه جدید، درباره ساخت این فیلم به صورت مشترک با ترکیه نظرهای دیگری هم هست از جمله اظهارنظری از میلاد عظیمی ( مدرس دانشگاه و منتقد ادبی) که در یاداشتی با عنوان «دفاع از مولانای ایرانی در برابر مولانای جعلی» نوشته است:

«در خبرها خواندم که آقای حسن فتحی قرار است فیلمی درباره زندگی مولانا بسازد… چند نکته:

اول اینکه اگر این فیلم با مساهمت و شرکت افغان‌ها ساخته می‌شد خوب و مناسب بود اما با تهیه‌کننده ترکیه‌ای به مصلحت نیست. این انتقاد را دیگران هم گفته‌اند و من با آن هم داستانم. ترکیه در این موضوع خاص معارض و غاصب حق ملّی ماست. با دروغ و جعل، حقایق علمی را زیر پا می‌گذارد و مفاخر مسلّم ایرانی را ترک می‌خواند. چرا باید دم به دم آن‌ها داد و در موضوعی که محل نزاع است و حق با ماست، مسامحه کرد و روزه شک‌دار گرفت.

دیگر اینکه فیلمنامه باید به نحوی نوشته شود و کارگردان طوری فیلم را بسازد که شمس تبریزی در “خوی” بمیرد. این یک مسئله ملی است. تحقیق علمی شده و دانشمندان درباره آن مقالات استوار نوشته‌اند. آرامگاه شمس در خوی است نه قونیه. اگر سرمایه‌گذار ترک قبول نکرد هنرپیشه‌ها زیر بار این جعل تاریخی نروند و بازی نکنند. ای وای که ما خودمان هم به آرامگاه شمس بی‌مهریم.

سوم اینکه آسیای صغیر / روم / ترکیه در عصر مولانا جزو قلمرو فرهنگی ایران بزرگ و در حوزه زبان فارسی بوده است. نه اینکه زبان ترکی در آنجا رواج نداشته است. می‌دانیم که مولانا هم مقداری عبارات ترکی دارد. ولی زبان مولانا و شمس فارسی بوده است.

همچنین مؤلفه‌های ایرانی در سراپای زندگی اجتماعی آسیای صغیر، در قرن هفتم، تنیده شده بوده است. شاه و وزیر و امیر در محیط زندگی مولانا، نام‌های شاهنامه‌ای داشتند و عاشق شاهنامه بودند و به زبان فارسی شعر می‌گفتند. آسیای صغیر یکی از کانون‌های شعر و ادب و زبان فارسی بوده است.

کارگردان اگر می‌خواهد به علم و حقیقت وفادار باشد باید جزئیات مستند و موثق ایرانی بودن محیط زندگی مولانا را از منابع استخراج کند و در فیلمش نشان دهد. مبادا محیطی شبیه به سریال‌های تاریخی ترک که از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود، بر پرده‌های سینما بنشاند.»

و در آخر اینکه حسن فتحی در ساخت آثاری که فرهنگ و زبانشان به شدت ایرانی و فارسی است ید طولایی دارد و شاید در این پروژه هم با همین پیش‌فرض باید کار او را دنبال کرد اما با حواشی پیش آمده معلوم نیست سرانجام «مست عشق» به کجا می‌رسد.

خبرنگار ایسنا پیگیر گفت‌وگو با عوامل فیلم هست.

همانگونه که پیش‌تر اعلام شد، فیلم تولید مشترک ایران و ترکیه است و به برشی از زندگی شمس و مولانا در شهر قونیه می‌پردازد. مهران برومند، تهیه کننده "مست عشق" است، فیلمنامه را فرهاد توحیدی و حسن فتحی نوشته‌اند.

بنا بر همین گزارش، طی فهرستی عوامل اصلی فیلم که جمعی از سینماگران ایرانی و ترکیه‌ای هستند نیز معرفی شدند:جانشین تهیه کننده: شهرام زاهدی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی، مدیر هنری: نیلوفر چامور، طراح گریم: ایمان امیدواری، سرپرست گروه کارگردانی: محمدرضا رستمی، دستیار اول و مدیربرنامه ریزی : فاتیح کُجا، مدیرتولید: تولگا توسون، طراح جلوه های ویژه میدانی: آیتکین یالچین، طراح بدلکاری: شاهین کاراکوش، سرمایه گذاران: شرکت سیماریاsimarya film production) و شرکت ای. ان. جی(ENG yepim medya))

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۲ ۱۸:۴۸

جل الخالق

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۲ ۱۹:۱۳

فیلمتان رابسازیدگوش به حرف این آقایان ندهید.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۳ ۰۰:۴۵

بشنو از نی چون حکایت می کند/ از جدایی ها شکایت می کند. ببینید که چگونه بعد از چند صد سال که از مرگ مولانا می گذرد همان حرف و حدیث ها که خون به جگر مولاناها کرد دوباره اوج گرفته ؛ این جادوی عشق است که از هر زبان و در هر زمان که می شنوم نامکرر است.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۳ ۰۴:۳۵

عجبا گویا تمام مشکلات حل شده و فقط مشکل شمس و‌مولانا مانده!

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۳ ۰۸:۲۱

شما باید اول ثابت کنید که مولانا منظورش چی بوده و بعد بگید که این منظور رو میخام به نمایش بزارم که طبق تجربه خودم با قاطعیت میگم نه منظور مولانا به نمایش در خواهد آمد و سر آخر چگونه عمامه بستن و چگونه غذا خوردن مولانا به تاکید مهم فیلم تبدیل خواهد . سوای این این شخصیتها جزء میراث تاریخی و ادبی و فرهنگی کشورمونه و اونها باید با علم به اهمیت ساخته شدنش درخواست ساخت فیلم کنن نه کسی که دلش خواست

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۳ ۱۱:۴۵

حتی راجع به شیطان هم می شود فیلم ساخت آیا این حمایت از شیطان و افکارش تلقی می شود. این تنگ نظریها مخالف آیه شریفه قران فبشر عبادی الذین یستمعون القول و ... می باشد.

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۳ ۱۴:۴۴

ساخت فیلم ک اشکالی نداره اما اگه باعث ترویج عقاید منحرفانه و گمراهی افکار مردم از حق و اسلام بشه نباید اجازه ساختش داده بشه! اگه واقعا مولوی و شمس نماد صوفیه باشن ما که مسلمون و شیعه علی بن ابی طالبیم نباید اجازه ساخت همچین فیلمی رو بدیم! من که مخالفم

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۳ ۱۶:۲۶

اين اقايون فردوسى را هم تحمل نميكنند چه برسه مولانا و شمس

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۳ ۱۹:۳۶

صوفیه همواره مورد لعن وطرد ائمه اطهار و فقهای شیعه بوده است وانحرافات بسیاری در همین کتب شمس ومولوی وجود دارد که نباید چشمان را بر این مطالب انحرافی بست که متاسفانه حس ناسیونالیستی و تعصباتی قومی مانع دیدن این انحرافات می شود این انحرافات بسیاره شما می توانید با یه تحقیق معمولی و جستجوی ساده مجموعه انحرافات فکری وعقیده ای وجنسی این صوفی ها را ببینیند

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۴ ۱۸:۳۳

نمیدانستیم شمس ومولوی هم سیاسی هستند ........................الان خودشان کلی تعجب کرده اند .................هه هه

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۰ ۱۵:۵۶

خیلی ببخشین کسی هست که بدونه مولانا کیه و شمس کیه اصلا کسی هست که بفهمه اینا چی گفتن . دوستان اینا تو درجات خیلی بالایی بودن که هرکسی توان فهمیدن سخنانشان رو نداره کسی میفهمه که واقعا اهل دل باشه اهل تفکر باشه بتونه به فنا فی الله برسه از خودتون الکی قضاوت نکنین

avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۱ ۱۷:۵۹

تو رو به خدا فیلم یا سریالش رو بسازید تا باز هم ترکیه مفاخر ایرانی رو به نام خودش به ثبت نرسونده در این برهه باید کمک بشه برای ساخت این فیلم ها چون ایرانی و جهانیان باید با دانشمندان و مشاهیر و شاعران و مفاخر و تاریخ و تمدن ایران زمین بیشتر مطالعه و آگاه شوند و مطمئن باشید باعث افتخار ایرانی هاست.

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۲۳ ۲۰:۰۰

خیلی مسخره است... آقای فتحی چرا اینکار و میکنن؟ میگیم دولت مردا در قبال دزدی مفاخر ما منفعلن.... فیلمسازم اینطوری باید بکنه؟ با ترکیه که دم به دم میخواد مصادره کنه مولانا رو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نکنید اینکار و ... بابا مگه تهیه کننده قحطیه؟؟؟ دخالت دادن ترکیه در این امر یعنی پذیرفتن ادعاهای اونا در قبال مولانا اونا محض رضای خدا نیومدن موش بگیرن!!!!

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۲۳ ۲۰:۰۳

ملتتتتتتت ایران... الان به این فکر کنید با دخالت ترکیه ساخته شدن این فیلم چه خیانت بزرگیه به کشور و مفاخرش... اصلا انگار متوجه این نکته نشدین همکاری با کشوری مدت هاست در صدد مصادره مولاناست!!!!!!!! گرفتین؟