• پنجشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98070403117

شیوع کم شنوایی در استان قزوین ۵ در هزار نفر است

شیوع کم شنوایی در استان قزوین ۵ در هزار نفر است

ایسنا/قزوین معاون توان‌بخشی بهزیستی استان قزوین گفت: در سال‌های اخیر از هزار کودک متولد شده در قزوین پنج نوزاد دارای کم شنوایی است.

به گزارش ایسنا، راحله جاتن، معاون توان‌بخشی بهزیستی استان قزوین، در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت «هفته جهانی ناشنوایان» با شعار «ارتقاء آگاهی جامعه به مداخله زودهنگام کم شنوایی» در مهر ماه سال جاری با حضور کودکان کم‌شنوا و ناشنوا و خانواده‌های آن‌ها برگزار شد، تصریح کرد: بهزیستی خدمات مربوط به ناشنوایان از جمله ارزیابی، تشخیص و توانبخشی کودکانی که در مراحل مختلف شناسایی می‌شوند را به صورت کامل پوشش می‌دهد.

وی افزود: در مرحله ارزیابی و تشخیص، غربالگری کودکان تازه متولد شده توسط معاونت پیشگیری صورت می‌گیرد اگر مشکوک به ناشنوایی باشند به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع شده و شدت شنوایی مشخص می‌شود.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: در صورت تشخیص در معاونت توانبخشی پرونده تشکیل می‌شود و با توجه به نوع معلولیت و شنوایی سمعک در اختیارشان قرار داده می‌شود.

وی عنوان کرد: تا حد امکان سمعک به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد، به کودکانی که نیاز به حلزون دارند نیز کمک هزینه پرداخت می‌شود.

جاتن بیان کرد: یکی از خدمات مرکز توان‌بخشی روزانه است که صبح تا ظهر به کودکانی که کم شنوایی و ناشنوایی دارند خدمات گفتار درمانی، تربیت شنیداری و مشاوره برای کودک و خانواده به صورت حضوری صورت می‌گیرد و کارهای هنری نیز آموزش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق آمار تاکنون پنج هزار و ۳۲۲ نفر ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که علت ناشنوایی و کم شنوایی آن‌ها شامل بیماری، ژنتیک، سانحه، عوارض زایمان و عوامل مادرزادی است.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان قزوین تأکید کرد: شهر قزوین با دارا بودن دو هزار و ۵۵۴ نفر بیشترین میزان ناشنوایی و کم شنوایی در سطح استان دارد.

وی تصریح کرد: هزار و ۲۵۸ ناشنوای مطلق در استان قزوین داریم و چهار هزار و ۱۱۷ نفر از بهزیستی استان مستمری دریافت می‌کنند.

جاتن بیان کرد: طبق آمار شیوع کم شنوایی در استان قزوین پنج در هزار نفر است یعنی در سال‌های اخیر از هزار کودک متولد شده پنج نوزاد دارای کم شنوایی است.

وی عنوان کرد: مادرانی که فرزند کم شنوایی دارند برای زایمان دوم نیز مورد غربالگری ژنتیک قرار می‌گیرند و تا فرزند دیگرشان دچار ناشنوایی نباشند.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان قزوین بیان کرد: اگر کم شنوایی در سنین کم تشخیص داده شود راحت‌تر قابل پیشگیری و درمان است، برخی از کودکانی که در مراکز توانبخشی روزانه هستند و در سنین کم تشخیص داده شده است به مدارس روزانه و در بین کودکان عادی درس می‌خوانند.

وی خاطرنشان کرد: غربالگری ناشنوایی در بیمارستان‌های خصوصی و بیمارستان کوثر در بدو تولد صورت می‌گیرد.

جاتن عنوان کرد: هزینه خدمات ارائه شده در مراکز توانبخشی که به کودکان ارائه می‌شود اگر خارج از مرکز باشد با همین کیفیت پنج میلیون تومان است اما با پرداخت یارانه و خدمات متمرکز بهزیستی تنها ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha