• جمعه / ۵ مهر ۱۳۹۸ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 98070403224
  • خبرنگار : 71429

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

نقض حکم پرونده نجفی، تغییر رییس سازمان بازرسی کل کشور، برگزاری دومین جلسه دادگاه شبنم نعمت زاده و ... گزیده اخبار حقوقی هفته گذشته بود.

اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته را در این گزارش ایسنا بخوانید:

مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد/ سراج به مراسم نیامد

مراسم تودیع ناصر سراج رییس پیشین سازمان بازرسی کل کشور و معارفه حجت الاسلام والمسلمین درویشیان رییس جدید این سازمان هفته گذشته  با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه برگزار شد. یکی از موضوعات قابل توجه این مراسم عدم حضور  ناصر سراج  بود.

محسنی اژه‌ای معاون اول دستگاه قضا در این مراسم گفت: امروز دشمن مستاصل نمی داند چه کار کند و حیران و سرگردان است اما ایران مقاوم می داند چه کار می کند و برنامه اش روشن است و همانند سابق بیشتر و بهتر مردم معتقد و جوان ها اعتقاد راسخ دارند و در مقابل این ظلم ایستادگی کرده اند.

حجت الاسلام درویشیان رییس جدید سازمان بازرسی کل کشور نیز  گفت: فساد در کشور سیستمی نیست اما به دلایلی و مطابق سنجش‌ها ادراک و احساس فساد در مردم بیش از واقعیت است و تلاش می کنیم ادراک و احساس فساد نیز کاهش یابد.

وی افزود: تماس‌های مکررچند روز گذشته حاکی از یک مسئولیت سنگین است.

حکم پرونده محمدعلی نجفی نقض شد

حکم شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران در پرونده محمدعلی نجفی با اتهام قتل میترا استاد که برای تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشورارسال شده بود، هفته گذشته از سوی این مرجع قضایی نقض شد.

گودرزی وکیل مدافع نجفی گفت که دیوان عالی کشور پرونده را جهت رفع نقص تحقیقات به شعبه بدوی-شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران- اعاده کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور نیز  گفت: دیوان آقای محمدعلی نجفی را قاتل مرحومه میترا استاد می‌داند، اما در نوع قتل تردید کرده است.

احتمالات تغییر تعرفه ‌ثبت اسناد رسمی

ذبیح الله خداییان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: پیشنهادمان را در خصوص تعرفه‌های دفاتر اسناد تقدیم ریاست قوه قضاییه خواهیم کرد.

باید منتظر تصمیم هیات عمومی دیوان عدالت در آزمون سردفتری باشیم

براساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رییس دیوان عدالت اداری گفت: باید منتظر تصمیم هیات عمومی دیوان عدالت در رابطه با آزمون سردفتری باشیم.

8399 زندانی غیرعمد در ندامتگاه‌های کشور هستند

سیداسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور با تقدیر از عملکرد عزاداران حسینی در حمایت از زندانیان غیرعمد گفت: با همت خیرین و به برکت حمایت‌های همیشگی شیفتگان خاندان نبوی از ابتدای تاسیس این مجموعه تاکنون زمینه آزادی 130 هزار زندانی غیرعمد فراهم شده است.

جلسه محاکمه مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا برگزار شد

 جلسه رسیدگی به اتهامات مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا و مرتبطان این پرونده در هفته گذشته به ریاست قاضی زرگر  برگزار و کیفرخواست متهمان قرائت شد.

جلسه بعدی دادگاه، متعاقبا اعلام می شود.

شایعه تایید حکم فریدون تکذیب شد 

علی‌رغم انتشار شایعاتی مبنی بر تایید حکم حسین فریدون، سرپرست دادگاه تجدید نظر از ادامه رسیدگی به پرونده وی خبر داد.

ادامه رسیدگی به پرونده موسسه غیرمجاز حافظ و یک شرکت کشاورزی

در  نخستین جلسه از دادگاه متهمان پرونده موسسه غیرمجاز حافظ و شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی، کیفرخواست متهمین توسط نماینده دادستان قرائت شد.

در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده، قاضی صلواتی گفت: متهمان پرونده تا قبل از صدور حکم نسبت به تسویه حساب شکات اقدام کنند که در صدور رای دادگاه موثر است. خط اعتباری ۱۰ میلیاردی مصوب سران قوا در مورد ۲۴۵۸ نفر با حداکثر ۳۰ میلیون پرداخت شده است که از بیت المال بوده و برگرداندن آن بر عهده متهمین است که باید برگردانده شود.

در سومین  ، چهارمین  ، پنجمین  و ششمین جلسه از دادگاه، متهمان پرونده به ادامه دفاعیات خود پرداختند.

براساس این گزارش، نهایتا پس از برگزاری شش جلسه ختم رسیدگی به این پرونده اعلام شد و حکم در مهلت قانونی صادر خواهد شد.

قاضی صلواتی رئیس شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان اقتصادی با اعلام اسامی متهمان پرونده موسسه غیرمجاز حافظ، اظهار کرد: موسسه غیرمجاز حافظ شش متهم به نام‌های سید احسان الله میرزاباقری برزی فرزند سیداکبر (مدیرعامل موسسه غیرمجاز حافظ)، بهروز پورانی فرزند سیف الله (دبیر هیات مدیره)، وحید ذکری زاده فرزند اصغر (معاون پشتیبانی)، ابراهیم کارگر فرزند اسدالله (مدیر امور مالی)، هوتن یوسفیان فرزند احمدعلی (مدیر منطقه شمال کشور)، محسن خوشبخت فرزند محمدعلی (رئیس شعبه خوی) دارد که اتهام آن‌ها دایر بر مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و ۴۹ نفر شاکی پرونده هستند، عنوان کرد: این موسسه هفت هزار و ۵۷۱ نفر سپرده گذار داشته و چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جذب سپرده صورت گرفته است. پرونده شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار مربوط به ایلام است که با پرونده موسسه غیرمجاز حافظ ادغام شده و  شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار نیز ۱۳ متهم دارد که ۲۵ میلیارد و ۵۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جذب سپرده در آن صورت گرفته است. دو نفر از متهمان شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار، با موسسه غیرمجاز حافظ مشترک هستند.

مسئولان تا اول آبان برای اعلام اموال مهلت دارند

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مراسم  افتتاح سامانه ثبت دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران گفت که افتتاح این سامانه  اقدام مبارکی است  و تا یکم آبان ماه  سال ۹۸ مسئولان مهلت اعلام اموال خود را دارند.

مقامات، مسئولان و کارگزاران می‌توانند با مراجعه به سایت https://residegi.adliran.ir نسبت به اعلام دارایی‌ها و اموال خود اقدام کنند.

افق ما دستیابی به قوه قضاییه هوشمند است

آیت الله رییسی رئیس قوه قضاییه با اعلام حمایت و صیانت کامل دستگاه قضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، بر ضرورت دستیابی به قوه قضاییه هوشمند و بهره‌مندی از فناوری و نوآوری برای تحول قضایی تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: مشکلات مشابه هپکو، در سراسر کشور وجود دارد. ما  مصمم هستیم که هم با مفسد و هم با فساد مبارزه کنیم.

رییسی افزود: صیانت از مدیران یکی از اقدامات دستگاه قضا در دور جدید است.

رئیس قوه قضاییه گفت: اروپایی‌ها با بیانیه خود، حرمت رییس جمهور و ملّت ایران را شکستند.

رییسی عضو هیات رییسه مجلس خبرگان گفت: جنگ ما هنوز تمام نشده بلکه در حوزه اقتصادی، روانی و اطلاعاتی ادامه دارد.

ادامه رسیدگی به پرونده شبنم نعمت زاده

در اولین  جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا در 25 شهریور ماه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام ،  کیفرخواست متهمان قرائت شد و سپس شبنم نعمت زاده به ارایه دفاعیات خود پرداخت وگفت:  خیلی چیزها را نمی‌گویم چون مردم باور نمی‌کنند.

در دومین جلسه دادگاه در 31 شهریورماه مظاهری وکیل مدافع شبنم نعمت زاده‌ گفت که  موکلم آمادگی دارد تمام ضرر و زیان‌ها را جبران کند. 

طبق اعلام قاضی مسعودی مقام جلسه بعدی دادگاه شنبه هفته آینده 6 مهرماه برگزار می شود.

طبق کیفرخواست صادره، شبنم نعمت زاده فرزند محمدرضا متهم پرونده است که در ابتدا با تودیع وثیقه آزاد بود و سپس بازداشت شد.  او متهم است  به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال با علم به موثر بودن در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به همان مبلغ ذکر شده و سواستفاده از جواز و امتیاز تعویض شده،   مشارکت در اخلال  نظام دارویی کشور،   فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی در استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیرمجاز دارو بدون تشریفات قانونی در حکم قاچاق است.
 
متهم دیگر احمدرضا لشگری پور فرزند هوشنگ متهم دیگر پرونده بازداشت بلحاظ عجز از تودیع وثیقه و متهم است به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع با سواستفاده از امتیاز تفویض شده، مشارکت در اخلال در نظام توزیع و تولید دارویی کشور.

شرکت توسعه دارویی رسا با مدیرعاملی احمدرضا لشگری پور و با هیات مدیره خانم شبنم نعمت زاده  متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نطام توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال، مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع دارو برای ایجاد انحصار دارو در کشور، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال، مشارکت در اخلال در نظام توزیع دارویی کشور است.

 تمرکز کارهای پژوهشی در دستگاه قضا را دنبال خواهم کرد

حجت الاسلام منتظری در دیدار با سید حجت اله علم الهدی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به جوان بودن ریاست جدید «پژوهشگاه قوه قضاییه» اظهار کرد: خدا به شما توفیق دهد تا با انگیزه انقلابی و اسلامی در جهت تقویت نظام و انقلاب گام بر دارید.

دادستان کل کشور گفت: ریشه بخشی از این فسادی که اکنون وجود دارد ریشه در برنامه ریزی دشمن از آن سوی مرزها است.

منتظری ادامه داد: راه کسانی که دستاوردهای نظام اسلامی را زیر سئوال ببرند به گورستان است.

سامانه جامع پژوهشیار با هدف جلوگیری از اتلاف منابع بهره برداری شد

فرزاد جلیلیان سرپرست مرکز مطالعات قوه قضاییه گفت: بانک اطلاعات تحقیقات و پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای در حوزه پیشگیری به نام سامانه جامع پژوهشیار با هدف جلوگیری از اتلاف منابع و موازی کاری و افزایش مشارکت محافل علمی و دانشگاهی در معاونت اجتماعی قوه قضاییه راه اندازی و بهره برداری شد.

مدارس ما باید مدرسه علم و عدالت باشند

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در آغاز سال تحصیلی در اول مهر ماه در مدرسه ابتدایی شهید ابن سینا گفت: مدارس و آموزش و پرورش باید مدرسه علم و عدالت باشند.

شورای عالی امنیت فهرستی از گروه‌های تروریستی تهیه و اعلام کند

توکل حبیب زاده رئیس کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در نشست "حقوق بشر در ترازوی مدعیان جهانی" گفت: ضروری است که شورای عالی امنیت ملی در بحث مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق قربانی ترور در کشور هر چه زودتر اقدام به تهیه و تدوین لیست گروه‌های تروریستی از نگاه جمهوری اسلامی ایران کند.

دادنامه‌ها باید مستدل، متقن و مستند باشد

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در نشست با روسای شعب دیوان عالی کشور با اشاره به موضوع نظارت و وحدت رویه به عنوان وظایف اصلی دیوان عالی کشور بر اخذ نظر و پیشنهادات نظرات روسا و همکاران شعب دیوان در خصوص نواقصی که در پرونده‌ها است، تاکید کرد.

پای هیچ نهادی در زمین‌خواری اطراف پروژه همت در میان نیست

حاجی رضا شاکرمی دادستان کرج در هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت که پای هیچ نهادی در زمین خواری اطراف پروژه همت در میان نیست.

یک فعال دانشجویی به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد

امیر رییسیان وکیل مدافع فرشته طوسی فعال دانشجویی و فارغ التحصیل دانشگاه علامه طباطبایی، از محکومیت موکلش به ۱۸ ماه حبس تعزیری از سوی دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

ادامه رسیدگی به اتهامات ۹ متهم اقتصادی/سه نفر متواری اند

در  اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات 9 متهم اقتصادی که  در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد، کیفرخواست متهمان توسط نماینده دادستان قرائت شد و نماینده حقوقی بانک ملت و وکیل شرکت پارس کیش شکوائیه خود را بیان کردند.

در دومین جلسه دادگاه وکیل شرکت طرح اندیشه بهساز ملت و مدیرعامل شرکت  پارسیس کیش مطالبی را بیان کردند و متهم فلاحتیان ادامه دفاعیاتش را ارائه کرد.

در پایان جلسه دوم دادگاه قاضی موحد گفت که جلسه بعدی رسیدگی متعاقبا اعلام می‌گردد.

شکایت سکه ثامنی‌ها از سیف و وزیر وقت صمت به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد

کوهپایه زاده وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن گفت که پرونده شکایت از ولی الله سیف رییس وقت بانک مرکزی و وزیر وقت صمت به دادسرای کارکنان دولت ارسال شد.

تقدیر از برگزاری آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه با معیار حد نصاب علمی

در هفته گذشته دو هزار و دویست نفر دانش آموخته رشته حقوق از رییس قوه قضاییه بابت فراخوان برگزاری آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه و به ویژه حذف معیار ظرفیت از این آزمون تشکر کردند.

در برابر توقیف اموال ایران در کانادا مقابله به مثل می‌کنیم

سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری گفت: در برابر توقیف اموال ایران در کانادا مقابله به مثل می‌کنیم.

در سفر وزیر دادگستری به استان زنجان در هفته گذشته  ۱۵ تن از زندانیان جرایم مالی و غیر عمد این استان آزاد شدند.

همایش "اخلاق و حقوق" برگزار می‌شود

به مناسبت تاسیس بنیاد حقوقی زنده یاد بهمن کشاورز، همایش "اخلاق و حقوق" روز سه شنبه هفته آینده  ۹ مهرماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می شود.

پاسخ به شبهات مطروحه در خصوص ممنوعیت صدور پروانه وکالت از سوی کانون وکلا

در پی انتشار اخباری  در هفته گذشته در رابطه با ممنوعیت صدور پروانه وکالت از سوی کانون وکلا با دستور دیوان عدالت اداری، غلامرضا مولابیگی معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری ضمن  تکذیب این خبر گفت که دیوان اصلا نفیا یا اثباتا حکمی در خصوص ممنوعیت یا عدم ممنوعیت صادر نکرده است.

کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در اطلاعیه ای  اعلام کرد که توقف آزمون وکالت صحت ندارد.

شاخص‌ترین انسان‌ها در ظلم ستیزی و عدالت، قضات و وکلا هستند

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه گفت: شاخص‌ترین انسان‌ها در راستای ظلم ستیزی و ایجاد بستر عدالت، قضات و وکلا هستند.

 مرد جنگ و ایستادگی هستیم

حجت الاسلام والمسلمین شکرالله بهرامی رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: ما باید این درس را به همه اعلام کنیم که مرد جنگ و ایستادگی هستیم.

بازداشتی‌های هپکو با قرار تامین آزاد شدند

قاسمی دادستان اراک گفت: تمام بازداشتی‌های اعتراضات هپکو با قرار تامین آزاد شدند.

قائم مقام فروش ایران خودرو بازداشت شد

مصطفی خان کرمی قائم مقام فروش ایران خودرو در هفته گذشته در محل کارش بازداشت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha